Hier een paar foto's
1. 50mm, f5.6, S1/60, ISO100

2. 20mm, f.4, S25, ISO125, +0.3EV, Rear Curtain

Eh, nee, dacht het niet!!!!!!!!!!!Kenji schreef:Hoop foto's gemaakt. Ik zal later nog paar uploaden.
Foto 2 had ik met flitser+rear curtain gemaakt. Heeft dit eigenlijk zin?
Zat wat andere dingen langs de rivier te schieten met me flitser, toen ik dacht...even kijken of zo'n plaatje met flitser zin had of niet.chip54 schreef:Eh, nee, dacht het niet!!!!!!!!!!!Kenji schreef:Hoop foto's gemaakt. Ik zal later nog paar uploaden.
Foto 2 had ik met flitser+rear curtain gemaakt. Heeft dit eigenlijk zin?
Is allemaal een beetje moeilijk te beoordelen, Bordermaker haalt alle informatie weg. Wij kunnen dus niet zeggen of je het juiste diafragma gebruikt hebt. Ik vind de foto scherp, maar dat heeft toch niets met het diafragme te maken?Kenji schreef:Bedankt.
Voor foto 1, had ik eigenlijk voor die situatie het juiste diafragma gebruikt?
Vaak zijn me foto's niet scherp omdat ik niet het juiste diafragma had gebruikt bij manual stand.
Ik neem aan dat deze beter word na veel schietervaring en uittesten van het juiste diafragma...??
Gebruikte diafragma zou iets kleiner kunnen maar kan zo ook. Kleiner diafragma bij landschapsfoto's is van belang als je iets op de voorgrond hebt dat ook scherp moet zijn. Dan heb je grote scherptediepte nodig.Kenji schreef:Het kan mischien aan mij liggen hoor, maar diafragma zorgt toch voor het scherpte van je foto??
Kleinere diafragma voor scherptedieptes wat ik in me gedachte heb als ik bv landschapfoto's / gebouwen wil schieten....
Je laatste opmerking is juister, kleine diafragma's (grote getallen) hebben een kleine lensopening en dus een grote scherptediepte. Dat wil zeggen dat een foto zowel op de voorgrond als de achtergrond scherp is. Bij grote diafragma's (kleine getallen) is de lensopening groot en dus alleen het punt waarop scherp gesteld is, is ook echt scherp. De rest veel minder.Kenji schreef:Het kan mischien aan mij liggen hoor, maar diafragma zorgt toch voor het scherpte van je foto??
Kleinere diafragma voor scherptedieptes wat ik in me gedachte heb als ik bv landschapfoto's / gebouwen wil schieten....
Dus bij mijn foto 1 waar ik op f/5.6, maakte de regel van scherptediepte eigenlijk niet uit, omdat er geen object de voorgrond was.chip54 schreef:Je laatste opmerking is juister, kleine diafragma's (grote getallen) hebben een kleine lensopening en dus een grote scherptediepte. Dat wil zeggen dat een foto zowel op de voorgrond als de achtergrond scherp is. Bij grote diafragma's (kleine getallen) is de lensopening groot en dus alleen het punt waarop scherp gesteld is, is ook echt scherp. De rest veel minder.Kenji schreef:Het kan mischien aan mij liggen hoor, maar diafragma zorgt toch voor het scherpte van je foto??