Ik kan van een oom een oude Nikon 50/1.2 kopen.
Maar mijn vraag is, welke Nikon is dit, en past deze (met een eventuele aanpassing) op mijn D80 / D70s ?? Is het de AI , is het de AI-S of nog ouder?
Alvast veel dank voor jullie reacties!
Grtz Macca

Nee, je hoeft helemaal niks aan te passen. Proeffoto maken, en dan maar belichtingstrapje zou ik zeggenmacca schreef:Thanks voor de snelle reacties zover!
Zo te horen gaat de lens prima passen (moet er geen dingen aangepast worden op de lens?), alles is straks wel manual, maar dat hindert niet.
Mijn AF 50/1.8 gaat straks vervangen worden door een (sigma)30 of (nikon)35 mm, aangezien ik dit iets practischer vind. De 50/1.2 is gewoon super voor zo nu en dan een portret, waar je toch wel tijd genoeg hebt.
Hoi Riemke,Riemke schreef:Volgens mij is dit de 50 mm f1.2 Ai, het meest lichtsterke objectief door Nikon ooit gemaakt....
Let op, de D70(s) toont in het histogram op de camera alleen het groene kanaal !Pruimpit schreef: Deze lens past wel op een D70 of D80, alleen heb je geen lichtmeting. Dit is toch een handicap. Je zult de belichting met behulp van een histogram moeten controleren. Met de D200 of D300 of hoger heb je trouwens wel lichtmeting.