Welke Nikon 50/1.2 is dit?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
macca

Welke Nikon 50/1.2 is dit?

Bericht door macca » za feb 09 2008 11:32 am

Zo, mijn eerste post, en waar anders kan ik deze vraag ook stellen.

Ik kan van een oom een oude Nikon 50/1.2 kopen.
Maar mijn vraag is, welke Nikon is dit, en past deze (met een eventuele aanpassing) op mijn D80 / D70s ?? Is het de AI , is het de AI-S of nog ouder?

Alvast veel dank voor jullie reacties!
Grtz Macca

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dapp&co

Bericht door dapp&co » za feb 09 2008 11:56 am

welkom op dit forum

ik ben niet zo heel goed met de lenzen maar is dit jou lens?
http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html

misschien heb je er wat aan.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za feb 09 2008 12:07 pm

Volgens mij is dit de 50 mm f1.2 Ai, het meest lichtsterke objectief door Nikon ooit gemaakt. Het is een MF-objectief dus je moet handmatig scherpstellen. Niet op alle digitale camera's werkt de lichtmeting, dus ook die zul je dan handmatig moeten meten.
Ik heb dit objectief ook onlangs op de kop getikt en op mijn D2X werkt de lichtmeting wel. Helaas nog niet veel tijd gehad er verder mee te experimenteren.

Ik weet niet voor welke prijs je oom dit objectief van de hand wil doen?
Als je hem zelf niet wil....er zijn hier genoeg liefhebbers voor dit objectief op het forum aanwezig :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Javelin
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Javelin » za feb 09 2008 12:07 pm

Het is de AIS-versie, past wel, maar geen autofocus en ook geen automatische belichtingsmeting en-regeling.
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za feb 09 2008 12:08 pm

Het hoogste diafragma getal is oranje, dus volgens mij is deze lens dan AI-S (anders was hij AI geweest)
Of de lens AI of AI-S maakt voor de compabilteit van nieuwere camera's helemaal niets uit. AI-S is alleen een voordeel als je een Nikon FA hebt, of een F301. Dan kun je de volledige programmastand gebruiken, met AI niet.

Deze lens past wel op een D70 of D80, alleen heb je geen lichtmeting. Dit is toch een handicap. Je zult de belichting met behulp van een histogram moeten controleren. Met de D200 of D300 of hoger heb je trouwens wel lichtmeting.

macca

Bericht door macca » za feb 09 2008 12:28 pm

Thanks voor de snelle reacties zover!
Zo te horen gaat de lens prima passen (moet er geen dingen aangepast worden op de lens?), alles is straks wel manual, maar dat hindert niet.

Mijn AF 50/1.8 gaat straks vervangen worden door een (sigma)30 of (nikon)35 mm, aangezien ik dit iets practischer vind. De 50/1.2 is gewoon super voor zo nu en dan een portret, waar je toch wel tijd genoeg hebt.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za feb 09 2008 12:53 pm

macca schreef:Thanks voor de snelle reacties zover!
Zo te horen gaat de lens prima passen (moet er geen dingen aangepast worden op de lens?), alles is straks wel manual, maar dat hindert niet.

Mijn AF 50/1.8 gaat straks vervangen worden door een (sigma)30 of (nikon)35 mm, aangezien ik dit iets practischer vind. De 50/1.2 is gewoon super voor zo nu en dan een portret, waar je toch wel tijd genoeg hebt.
Nee, je hoeft helemaal niks aan te passen. Proeffoto maken, en dan maar belichtingstrapje zou ik zeggen :wink:

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za feb 09 2008 4:02 pm

Dit is inderdaad een AIS-exemplaar wat ook te zien is aan het sleufje naast de bajonetvergrendeling.
O.a. de FA, FG en F301 hadden een palletje wat in dit sleufje viel zodat de camera kon herkennen of het wel of niet een AIS-versie was.
AIS-lenzen zitten mechanisch iets anders in elkaar waardoor de diafragmalamellen sneller reageren en dus sluitertijdvoorkeuze mogelijk is.

Zie ook: http://rick_oleson.tripod.com/index-153.html

Ik heb deze lens zelf ook en gebruik hem ook op de D1x.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » za feb 09 2008 4:51 pm

Riemke schreef:Volgens mij is dit de 50 mm f1.2 Ai, het meest lichtsterke objectief door Nikon ooit gemaakt....
Hoi Riemke,
Ik kwam laatst op internet dit objectief tegen:

Afbeelding

Lijkt mij met 1:1,1 nog even een tikkie lichtsterker.
Schijnt wel zeer zeldzaam te zijn...
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » za feb 09 2008 5:39 pm

Deze 1,1 is dan mischien iets lichtsterker, maar past echt niet op een SLR of DSLR. :cry:
Er zijn twee versies van geweest, in totaal ongeveer drieduizend stuks.
Een exemplaar van de eerste versie is nu te koop op e-bay USA. :P
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za feb 09 2008 6:55 pm

De lichtsterkste Nikkor is de 58mm f/1.2 AI Noct-Nikkor.
Dit is echt een enorme klomp glas...

Afbeelding

Ik had nog een leuk testje waaruit blijkt dat er nog best wel wat verschillen bestaan tussen de verschillende standaardlenzen...
Zie: http://www.macminds.net/viewtopic.php?pid=54726
Laatst gewijzigd door Ed Post op za feb 09 2008 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za feb 09 2008 6:58 pm

een clublid heeft een hele website over dit objectief
Ga op deze pagina naar de voorpagina
Daar naar links en websites van leden, Dan naar de onderste van Nico.

macca

Bericht door macca » za feb 09 2008 7:55 pm

Helemaal top weer, de reacties!

Ondertussen heb ik de lens snel gekocht, en laat ik 'm opsturen!
Ben erg benieuwd naar de kwaliteit, ik denk dat ik m gewoon vast op mijn D70s zet!

De site van Ed Post verduidelijkte zeker al het een en andere. De site van die Hans Braakhuis noemt was ik ook al tegengekomen.

Marco

Bericht door Marco » za feb 09 2008 8:43 pm

Pruimpit schreef: Deze lens past wel op een D70 of D80, alleen heb je geen lichtmeting. Dit is toch een handicap. Je zult de belichting met behulp van een histogram moeten controleren. Met de D200 of D300 of hoger heb je trouwens wel lichtmeting.
Let op, de D70(s) toont in het histogram op de camera alleen het groene kanaal !

macca

Bericht door macca » di feb 12 2008 9:51 pm

Marco ook bedankt voor je reactie. :D

Ik heb vandaag de lens ontvangen, en hij paste perfect op mijn D70s (die nu gedegradeerd is tot een reserve body).
De eerste resultaten zijn geweldig al is het wel even wennen, terug naar MF en manual instellingen, maar dit komt wel goed. :)
Alleen een MF op 1.2 komt wel erg precies haha!

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”