Theaterstuk: Nankuan Music

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do feb 14 2008 5:56 pm

Kenji,

1) Je foto's zijn niet echt onscherp, je hebt het scherpte punt verkeert liggen
2) Is niet gênant, is voor mij ook een mooi leerproces en jij stelt daarvoor jouw opnames ter beschikking.

Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Kenji

Bericht door Kenji » do feb 14 2008 6:42 pm

ALE schreef:Kenji,

1) Je foto's zijn niet echt onscherp, je hebt het scherpte punt verkeert liggen
2) Is niet gênant, is voor mij ook een mooi leerproces en jij stelt daarvoor jouw opnames ter beschikking.

Cheers,

ALE
Me scherptepunt lag verkeerd. Ben benieuwd naar jouw reden hiervoor. Ik plaats vanavond nog wat meer foto's van die theaterstuk op zodat mensen er mee kunnen editen.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 14 2008 7:30 pm

De laatste twee bewerkingen, now it's your turn:

Afbeelding

Afbeelding

Kenji schreef:Me scherptepunt lag verkeerd. Ben benieuwd naar jouw reden hiervoor.
Kijk bijvoorbeeld naar de laatste foto, hier ligt het scherpte punt op de revers. Ik heb het gezicht en ogen apart moeten verscherpen en nog krijg ik het niet 100%. Maar dan kan ook niet anders.
Op je Flickr account staat en foto met als titel: Focus Issue 1. Daar ligt het scherpte punt op de man en niet op de vrouw die er net voor staat. Hier had je op de vrouw moeten scherpstellen en je diafragma iets moeten dicht draaien (hoger getal) om beide personen scherp te krijgen.
Hope this helps,

ALE

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » do feb 14 2008 7:59 pm

Hmm, ik ben altijd in der veronderstelling dat je in theaters niet echt welkom bent met je fotogear. Zit ik daar nou zo naast ?
Ik vind de platen overigens niet verkeerd. Tuurlijk kan het altijd beter ( maar ja het kan ook altijd slechter )

Kenji

Bericht door Kenji » do feb 14 2008 8:00 pm

ALE schreef:De laatste twee bewerkingen, now it's your turn:

Afbeelding

Afbeelding

Kenji schreef:Me scherptepunt lag verkeerd. Ben benieuwd naar jouw reden hiervoor.
Kijk bijvoorbeeld naar de laatste foto, hier ligt het scherpte punt op de revers. Ik heb het gezicht en ogen apart moeten verscherpen en nog krijg ik het niet 100%. Maar dan kan ook niet anders.
Op je Flickr account staat en foto met als titel: Focus Issue 1. Daar ligt het scherpte punt op de man en niet op de vrouw die er net voor staat. Hier had je op de vrouw moeten scherpstellen en je diafragma iets moeten dicht draaien (hoger getal) om beide personen scherp te krijgen.
Hope this helps,

ALE
@ ALE: bedankt, je info waardeer ik echt.

Je zei dat ik me laaste foto op de revers/kleding had gefocussed. Waar had ik eigenlijk op moeten focussen dan met mijn single focus punt?

Met welke programma had je mijn foto's scherpgesteld? Inderdaad, die bruine kledingstuk van die laatste foto en mijn 1e foto is samen echt een wereld van verschil. Had je nog andere dingen gedaan naast scherpstellen?

Alvast bedankt.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 14 2008 8:46 pm

Kenji schreef:Waar had ik eigenlijk op moeten focussen dan met mijn single focus punt?
Je moet altijd, maar dan ook altijd op de ogen van je onderwerp scherpstellen. Die zijn het belangrijkst. Er bestaat nu eenmaal geen programma die je foto's kan scherpstellen, ze kunnen alleen maar de "pijn" verzachten.

Wat heb ik zoal gedaan:
- Ik maak gebruik van PhotoShop Elements 6.0
- De eerste bewerking is het ruisvrij maken van de foto met Noise Ninja. Deze is als plug-in toegevoegd aan PSE en vind deze persoonlijk beter dan die van Adobe
- Crop de foto voor de juiste uitsnede
- Pipet de zwarte achtergrond opgezogen en die kleur de gehele achtergrond van voorzien waardoor alle storende elementen zijn verwijdert
- maak een nieuwe laag aan om de hooglichten te verzachten (die zitten hoofdzakelijk aan de linkerzijde van je foto's)
- maak een nieuwe laag aan voor contrast en helderheid, beide iets opgevoerd
- Een nieuwe laag voor de kleurtoon en verzadiging. Ook verhoogt om de kleuren nog sprekender te maken
- Foto verkleint, de langste zijde ongeveer 200 pixels minder dan 800 (max. wat je op het forum mag plaatsen)
- Foto geselecteerd (CTRL-A) en gekopieerd (CTRL-C)
- Bestand - Nieuw - Leeg bestand
- Afmetingen 200 pixels groter dan de foto
- Bewerken - Opvullaag, kleur zwart, dekking 100%
- Plak je foto vanuit het klembord (CTRL-V)
- Bewerken - Selectie omlijnen (omtrek)...: 1 pixel, kleur grijs, lokatie buiten, modus normaal, dekking 100%
- Met de lasso de gezichten geselecteerd en onscherp masker op los gelaten, instellingen 30,1,1
- Daarna met de lasso de ogen geselecteerd en eveneens voorzien van onscherp masker, instellingen 60,1,1
- Selecteer alles (CTRL-A), Verbeteren - Scherpte Aanpassen - 75%, 0.4 vage lens
- Je tekst onder de foto plaatsen
- Opslaan als JPG, geen compressie

Done !!

ALE

Ps, dat met het onscherp masker sla je normaal gesproken over maar dat kon nu niet anders omdat de gezichten niet scherp waren

[align=center]Mede dank aan Timothy, hij heeft me op weg geholpen !!![/align]

Kenji

Bericht door Kenji » do feb 14 2008 8:53 pm

ALE schreef:
Kenji schreef:Waar had ik eigenlijk op moeten focussen dan met mijn single focus punt?
Je moet altijd, maar dan ook altijd op de ogen van je onderwerp scherpstellen. Die zijn het belangrijkst. Er bestaat nu eenmaal geen programma die je foto's kan scherpstellen, ze kunnen alleen maar de "pijn" verzachten.

Wat heb ik zoal gedaan:
- De eerste bewerking is het ruisvrij maken van de foto met Noise Ninja. Deze is als plug-in toegevoegd aan PSE en vind deze persoonlijk beter dan die van Adobe
- Pipet de zwarte achtergrond opgezogen en die kleur de gehele achtergrond van voorzien waardoor alle storende elementen zijn verwijdert
- maak een nieuwe laag aan om de hooglichten te verzachten (die zitten hoofdzakelijk aan de linkerzijde van je foto's)
- Een nieuwe laag voor de kleurtoon en verzadiging. Ook verhoogt om de kleuren nog sprekender te maken
- Foto verkleint, de langste zijde ongeveer 200 pixels minder dan 800 (max. wat je op het forum mag plaatsen)
- Bewerken - Selectie omlijnen (omtrek)...: 1 pixel, kleur grijs, lokatie buiten, modus normaal, dekking 100%
- Met de lasso de gezichten geselecteerd en onscherp masker op los gelaten, instellingen 30,1,1
- Daarna met de lasso de ogen geselecteerd en eveneens voorzien van onscherp masker, instellingen 60,1,1
- Selecteer alles (CTRL-A), Verbeteren - Scherpte Aanpassen - 75%, 0.4 vage lens

Done !!

ALE

Ps, dat met het onscherp masker sla je normaal gesproken over maar dat kon nu niet anders omdat de gezichten niet scherp waren

Ik ben sprakenloos .......

Kenji

Bericht door Kenji » do feb 14 2008 8:58 pm

Eigenlijk wel genant om te horen dat ik na aug 2007 toen ik voor het eerst ben gaan schieten, dat ik bij focus op iemand's oog moet richten en bv niet op de kledingstuk wat ik zo vaak doe.

Is het vanwege de belichting bij kleding of is daar een belangrijke reden waarom ik op de ogen moet focussen?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 14 2008 9:12 pm

De ogen, daar letten we allemaal op en die moeten ragscherp zijn ! Dat heeft dus niets te maken met belichting.
Cheers,

ALE

Timothy

Bericht door Timothy » do feb 14 2008 9:22 pm

ALE; beschrijving is klasse.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 14 2008 10:40 pm

Kenji schreef:Is het vanwege de belichting bij kleding of is daar een belangrijke reden waarom ik op de ogen moet focussen?
Met belichting heeft het niets te maken. Voor veel fotografie is het wat minder kritisch. Maar als je gaan inzoomen, en dan ook nog grote diafragma's gaat gebruiken (f2.8 en daar in de buurt), dan wordt het belangrijk omdat het gebied dat echt scherp is erg smal is. En dat is ook vaak wat je wilt trouwens! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 14 2008 11:30 pm

Timothy schreef:ALE, beschrijving is klasse.
Dank je !!!

ALE

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » vr feb 15 2008 10:18 am

ALE schreef:

Wat heb ik zoal gedaan:

Done !!

ALE

En dit is hoofdstuk 1.. rest volgt :)
Klasse!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Dennis71

Bericht door Dennis71 » za feb 16 2008 1:14 pm

Mooie foto's hoor. Maakt een leerzaam topic zo.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za feb 16 2008 1:21 pm

Ale, ook ik ben sprakeloos! Nou nog iemand vinden die net zo goed met Paint Shop Pro uit de voeten kan.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”