non-cpu lenzen in D300 zetten

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
psilin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

non-cpu lenzen in D300 zetten

Bericht door psilin » do feb 14 2008 6:30 pm

Mensen,

Ook na de zoekfunctie op dit forum kom ik niet veel verder. Vandaag ben ik eens aan het stoeien geweest met wat oldies qua lenzen. Zo oud dat ze zelfs met een M42->nikon adapter op de body gezet worden.

Als ik de manual goed begrijp, zou de D300 na het ingeven van de juiste brandpuntsafstand en grootste diafragma waarde, zelf de diafragmawaarde in de zoeker en het lcd scherm aanpassen.

Nu klinkt dit al een beetje à la magic, en dat wilde ik dus proberen. Meer een test om te zien of ik eventueel mijn ogen open moet gaan houden voor wat oldie nikkor manual focus lenzen.

Ik kan het non-cpu objectief kiezen, de brandpuntswaarde en grootste diafragmawaarde worden met een sterretje getoond, en de belichtingsmeter lijkt ook te weten dat ie de belichtingstijd moet aanpassen.

De handleiding ( pag 198) suggereert echter mijns insziens dat ook het werkelijke diafragma door de camara berekend zal worden:
[font=Courier New]"Als het maximale diafragma van het objectief bekend is:
• De diafragmawaarde wordt weergegeven in het LCD-venster en in
de zoeker.
• De flitssterkte wordt aangepast aan wijzigingen in het diafragma.
• Het diafragma wordt weergegeven (met een sterretje) in het venster
met foto-informatie."[/font]

Met name bullet 3 bedoel ik.

Nou de ham vraag: doe ik iets fout, of is dit werkend 'as designed' ??

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do feb 14 2008 6:43 pm

Als ik een non-cpu (AI of AIs) objectief op mijn D300 zet en ik stel hem netjes in, dan laat de camera het ingestelde diafragma zien, precies goed. In de zoeker is dat zonder sterretje, op het LCD scherm is dat met sterretje.

Het enige wat ik me zo voor kan stellen is dat jouw M42->Nikon adapter geen diafragma info doorgeeft aan de camera. Ik heb geen ervaring met die adapters, dus daar kan ik alleen maar naar gissen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 7:27 pm

Roelof dat klopt!
Een M42-Nikon adapter geeft die informatie niet door.

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » do feb 14 2008 7:34 pm

Oke, dank!

Dan snap ik nu ook waar op pag 4 het "diafragmasimulator" ding voor gebruikt wordt ;-)

JGVilla
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Niet Nikon lenzen op Nikon camera's

Bericht door JGVilla » do feb 14 2008 8:27 pm

Het probleem gaat wat dieper denk ik.

In de eerste plaats gaat Nikon er van uit (om één of andere vage reden :roll: ) dat je alleen lenzen met volledige Nikon "F-mount" gebruikt.
Met een adapter er tussen is alles wat in het Nikon handboek staat eigenlijk niet meer van toepassing.
Dus een M42 lens via adapter op Nikon camera kan wel, maar is geheel manueel.

Datzelfde probleem heb je ook als je macro tussenringen gebruikt (behalve die van Kenko).
Je kunt de camera wel de belichting laten berekenen maar dan moet het in de camera (manueel) ingestelde diafragma overeenkomen
met het werkelijke ingestelde diafragma op de lens (dus niet maximum diafragma). Om heel precies te zijn:
je moet op de lens je diafragma kiezen en in de camera het "effectieve" diafragma (diafragma verhoogt met lichtverlies van tussenringen) vermelden.
Er is geen mechanische koppeling zoals bij Nikon non-CPU lenzen wel aanwezig is.

Maar er is nog een probleem:
Nikon heeft de langste afstand tussen sensor en lensaansluiting (46.5mm).
Lenzen van andere merken hebben allemaal een kortere afstand.
Dus het brandpunt van een niet-Nikon lens ligt dan bij een Nikon camera vóór de sensor.
Die afstand wordt met een adapter alleen maar groter.
Gevolg: je kunt niet meer tot oneindig scherpstellen!

Voor M42 lenzen is daar wel weer iets aan te doen:
Gebruik een speciale M42 -> F-mount adapter voorzien van tussenlens.
Die zijn schaars maar nog wel te krijgen. Hier bijvoorbeeld:

http://cgi.ebay.nl/m42-lens-to-Nikon-D8 ... m153.l1262
(of a.s. zondag wellicht ook in Houten)

De beeldkwaliteit loopt hierbij wel redelijk rap achteruit.

Conclusie: het kan wel, maar het is zeker geen ideale combinatie.
Volgens mij alleen leuk om eens mee te experimenteren, niet om daar oude M42 lenzen voor aan te schaffen.
Dan kun je m.i. beter op zoek gaan naar leuke tweedehands AI/AIS lenzen van Nikon.

-Jan-

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » do feb 14 2008 8:49 pm

Jan,

Ook dank. Zo een convertor met een stukje glas erin heb ik al. Dat van het diafragma instellen is wel een goede tip op deze wijze.
Ik heb ooit voor weinig een m42 balg op de kop getikt, en wilde daar wat mee experimenteren. Dat de kwaliteit erg hard achteruit holt kan ik inderdaad beamen.

Ik ga dus zeker niet actief opzoek naar andere m42 lensen. Ik wilde gewoon weten óf en hoe het werkt op de d300 zodat ik wellicht kan uitkijken naar nikon mf lenzen.

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 8:57 pm

Dat laatste kan je beter doen. :)

JGVilla
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JGVilla » do feb 14 2008 9:13 pm

psilin schreef:Ik heb ooit voor weinig een m42 balg op de kop getikt, en wilde daar wat mee experimenteren.
Dat kan uitstekend ook met uitsluitend Nikon camera's en lenzen:
Op de camera-aansluitkant een M42 -> F-mount adapter (die heb je al).
Op de M42 lens-aansluitkant een M42 -> 52mm adapterring + macro omkeerring 52mm <-> 52mm + Nikon BR3.
Voilá een Nikon balg. :lol:

Maar ja, met al die adapterringen word je balgje toch wat duurder.
Maar gewoon blijven experimenteren met manuele diafragma-instellingen. :D

-Jan-

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”