Tips voor fotograferen met 50mm lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
chrisje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tips voor fotograferen met 50mm lens

Bericht door chrisje » do feb 14 2008 9:46 pm

Ik heb de lens 50MM F1,8 een paar weken in bezit. Hij is fantastisch maar volgens mij kan ik er nog meer uit halen.
Graag zou ik wat tips krijgen waar ik zoal op moeten letten bij het maken van foto's . Instellingen scherpstellen etc. bedoel ik ermee.Wie kan mij verder helpen nog beter te worden.Alvast bedankt voor de moeite.
Laatst gewijzigd door chrisje op vr feb 15 2008 1:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 9:57 pm

met een BR2a ring kan je het objectiefje achterste voren op de camera zetten, voor het maken van macro-foto's.

Maar welke camera gebruik je?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do feb 14 2008 10:28 pm

Chrisje, allereerst kun je je titel ff aanpassen naar fotograferen ;)

Houd als vuistregel aan voor de maximale sluitertijd voor uit de hand fotograferen : 1/aantal mm x cropfactor dus bij 50 mm houd je sluitertijd dan sneller dan 1/75e om bewogen foto's te voorkomen ;)

De lens is haarscherp vanaf f/2,8. Op f/1,8 kan hij wat soft overkomen en is de scherptediepte zo beperkt dat je goed moet scherp stellen op het gebied wat je ook echt scherp wilt hebben.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do feb 14 2008 10:49 pm

Voor Bijv. portretten en opnames waarbij je dicht tegen de kortste scherpstelafstand van het objectief komt diafragma f2.0 tot f2.8 gebruiken.

Ga je lager dan is het door de geringe scherptediepte erg moeilijk om lekker scherpe plaatjes te maken waarbij de scherpte bijv. duidelijk op het oog komt te liggen.
Gebruik in situaties met weinig scherptediepte bij voorkeur AF-C.
Vaak ben je geneigd om de camera naar achter te verplaatsen tussen het meten en afdrukken in. Met AF-S krijg je dan dat je focus dus net voor je onderwerp komt te liggen.

Houd je sluitertijden over het algemeen wat hoger 1/125 sec geeft vaak al wel een goed resultaat om bewegings onscherpte volledig te voorkomen. Haal je dat niet dan je iso maar iets omhoog.

Mijn 50mm f 1.8 Non D heeft zijn zg sweet spot voor scherpte ergens tussen en f5,6 & f8 liggen. Ik gebruik om die reden die diafragma's ook gewoon erg veel bij dit objectief.

Je zal verteld staan hoe veel scherper je platen zijn in vergelijk met bijv. een standaard zoom objectief.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » vr feb 15 2008 10:23 am

luc schreef: Je zal verteld staan hoe veel scherper je platen zijn in vergelijk met bijv. een standaard zoom objectief.
Luc.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn! Overweldigend..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

chrisje
Forumlid
Forumlid

Bericht door chrisje » vr feb 15 2008 1:10 pm

GdP schreef:met een BR2a ring kan je het objectiefje achterste voren op de camera zetten, voor het maken van macro-foto's.

Allereerst bedankt dat je zo snel gereageerd hebt.
Ik gebruik een NIKON D80 en heb daarnaast ook nog een 18-135MM kitlens. Ik heb gemerkt dat mij foto's inderdaad wat soft overkwamen maar nu weet ik hoe ik dit kan verhelpen.
Alle reacties en tips zijn van harte welkom.

chrisje
Forumlid
Forumlid

Bericht door chrisje » vr feb 15 2008 1:15 pm

Bedankt voor de tips.
Met ging mij erom om scherpe foto's te maken.
Ze kwamen er inderdaad wat soft uit.
Ook waren de foto's wat bewogen en in mijn ogen niet zo scherp.
De lens heb ik vooral gekocht om de lichtsterkte en zo min mogelijk de flitser te gaan gebruiken.
Ik maak veel foto's van mijn dochterje ze is 2 jaar en erg bewegelijk .
Hebben julllie misschien nog meer tips en leuke ideeen om foto's te maken.
Alle tips zijn welkom.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » vr feb 15 2008 1:16 pm

Ga zometeen proberen foto's te maken van dochterlief die aan het skien is (les krijgt) en er zit glas tussen ons (mag de baan niet op).

Er zal wel rot licht zijn en misschien weerkaatsing van mensen.

We nemen de D80 en 50mm mee en de soft zonnekap (dank Luc) en zet deze gewoon tegen het glas aan.
Ik ben benieuwd of het wat wordt :)

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

GdP

Bericht door GdP » vr feb 15 2008 3:13 pm

chrisje schreef:
GdP schreef:met een BR2a ring kan je het objectiefje achterste voren op de camera zetten, voor het maken van macro-foto's.

Allereerst bedankt dat je zo snel gereageerd hebt.
Ik gebruik een NIKON D80 en heb daarnaast ook nog een 18-135MM kitlens. Ik heb gemerkt dat mij foto's inderdaad wat soft overkwamen maar nu weet ik hoe ik dit kan verhelpen.
Alle reacties en tips zijn van harte welkom.
Bedenk wel dat afhankelijk van de instellingen in je camera, dat vrijwel alle foto's achteraf m.b.v. de computer verscherpt moeten worden.

Maar ook dus verder bewerkt.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr mar 07 2008 5:01 pm

Je kunt je ook een voorzetlens (macro) kopen!
"Imagination is far more important than knowledge"

dragon2

Bericht door dragon2 » vr mar 07 2008 5:14 pm

soulpic schreef:Je kunt je ook een voorzetlens (macro) kopen!
Da's zoooo zonde van zo'n lens :(

Zo'n omkeerring is best wel geinig, kost weinig en levert geen kwaliteitsverlies op dus als je geen echte macrolens kunt/wil betalen zou ik daarvoor gaan, of zelfs gewoon voor erbij als je een 50mm f/1.8 of 1.4 hebt, de mijne was 6 euro incluis verzenden :wink:

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr mar 07 2008 5:19 pm

Voor 6 euro? Mag je mij eens vertellen waar je die dan gehaald hebt.
De ringen (die er te vinden zijn) kostten allemaal rond de 25 euro en hoger. En dan wordt ie nog niet eens thuis aan de deur afgeleverd. (+/- 15 euro, bij Rembours)
"Imagination is far more important than knowledge"

dragon2

Bericht door dragon2 » vr mar 07 2008 5:25 pm

Ebay. Was zelfs minder dan 5 euro: usd 7,45 incluis verzenden
http://cgi.ebay.nl/52mm-macro-reverse-a ... m153.l1262

wendy

Bericht door wendy » zo mar 09 2008 8:31 pm

[quote="GdP"]met een BR2a ring kan je het objectiefje achterste voren op de camera zetten, voor het maken van macro-foto's.

Kan je geen foto's laten zien, hoe je dit alles moet bevestigen op je body
En wat heb je eigenlijk allemaal nodig ??
Mijn body : Nikon D80
Lens : Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED

http://www.wendysmedia.com

dragon2

Bericht door dragon2 » zo mar 09 2008 8:38 pm

Je hebt een vast lens nodig, met een filterdiameter van 52 mm. De 50mm 1.8 werkt super, duurdere keuze is de 50mm 1.4
Lens op oneindig zetten, camera op manual focus en stand M.
Dan het ringetje op de filterschroefdraad van de 50mm draaien, dan de lens achterstevoren op de body zetten, voila. Je zou nog een lens beschermingsdop kunnen slopen om de contacten van je lens te beschermen, staat nog op mijn to-do-list.

Er zijn ook wel ringetjes te koop voor andere filtermaten maar de 50mm is de standaardlens voor dit soort dingen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”