Problemen met downloaden van Picture Project

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
sippenaeken

Problemen met downloaden van Picture Project

Bericht door sippenaeken » do feb 14 2008 11:10 am

Hallo Nikon-vrienden,

Onlangs kocht ik tweedehands een D40x. In nieuwstaat met alles erop en eraan, maar ....geen software. Ik heb vergeefs geprobeerd de camera bij Nikon geregistreerd te krijgen. Dat lukte wel met het kit-objectief en de later gekochte zoom 18-200.

Ik heb dus een account en kan ook met downloaden van de laatste versie van PictureProject beginnen, maar aan het einde, wanneer bijna het hele bestand binnengehaald is, stopt de download. Dat geldt voor alle versies die ik heb geprobeerd op te halen.

Kent iemand dit probleem? Heeft iemand een PP-versie voor mij? Het liefst natuurlijk versie 1.7.5.

Is het überhaupt zinvol op "jacht" te gaan naar PP? Ik gebruik Photoshop CS2 en hoop met PP 1.7.5. een plug-in te krijgen voor het bewerken van d NEF-bestanden.

CorH

Bericht door CorH » do feb 14 2008 11:46 am

Heb je de nieuwste plug in voor camara raw van de adobe site?

Update in cs2

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do feb 14 2008 12:01 pm

De Camera Raw updates die compatibel zijn met de D40x (Camera Raw 4.1 en hoger) werken alleen maar met CS3!

Voor Picture Project heb je zowel 1.7.5 als de update naar 1.7.6 nodig. Je kunt natuurlijk ook ViewNX dowloaden (gratis) voor gebruik als RAW-converter en vervolgens de bestanden naar CS2 exporteren als TIFF of JPEG.

Sippenaeken, ik heb je een PB gestuurd.
Jur

CorH

Bericht door CorH » do feb 14 2008 12:11 pm

Jur

Je oplossing is misschien voor andere mensen ook handig?

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » vr feb 15 2008 9:31 am

Jur's "oplossing" heeft alleen met een specifiek download-probleem mijnerzijds te maken (waarvoor dank!).

De algemene kwestie dat er simpelweg géén methode bestaat om NEF's van de latere Nikon-modellen direct middels ACR in CS2 te bewerken blijft onverminderd overeind.... :-((

Ik denk niet alleen aan het bewerken, maar ook aan het opslaan. Als dat zo doorgaat, kun je wellicht over enige jaren je NEF-files niet eens meer uitlezen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr feb 15 2008 9:56 am

sippenaeken schreef:De algemene kwestie dat er simpelweg géén methode bestaat om NEF's van de latere Nikon-modellen direct middels ACR in CS2 te bewerken blijft onverminderd overeind.... :-(

Ik denk niet alleen aan het bewerken, maar ook aan het opslaan. Als dat zo doorgaat, kun je wellicht over enige jaren je NEF-files niet eens meer uitlezen.
Dit geldt voor de RAW-bestanden van alle nieuwe camera's (ongeacht het merk) bij gebruik van software welke is vervangen door een nieuwe versie. Software is doorgaans wel "backwards compatibel", m.a.w. bestanden van oudere modellen kunnen wel door nieuwe softwareversies worden gelezen.
Jur

CorH

Bericht door CorH » vr feb 15 2008 10:05 am

Adobe dwingt mensen op deze manier tot aanschaf van cs3.
Dat mag je rustig een smerige manier van zaken doen noemen.

Bang zijn richting toekomst voor het .nef formaat hoef je niet te zijn zolang nikon programmatuur blijt ontwikkelen.
Je kunt altijd nog je .nef converteren naar .dng wat door adobe word ondersteunt.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr feb 15 2008 10:25 am

Software is doorgaans wel "backwards compatibel", m.a.w. bestanden van oudere modellen kunnen wel door nieuwe softwareversies worden gelezen.
Het sleutelwoord is hier trouwens wel 'doorgaans'.
Als je ziet informatie er tijdens het informaticatijdperk al verloren is gegaan, omdat oude bestandsformaten niet langer ondersteund wordt en het domweg te duur is om die bestanden allemaal een voor een om te zetten en er geen serieverwerkingssoftware voorhanden is.
Om nog maar niet te spreken van dat het kan zijn dat het probleem te laat onderkend wordt en een eventueel conversrieprogramma niet meer draait op de nog voorhanden zijnde platforms.

Er komt gewoon een tijd dat zelfs Nikon software de NEF bestanden van de D3 niet meer kan lezen. (Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat Nikon dan is overgenomen en er dan een ander labeltje aan die software hangt, want ook bedrijven hebben niet het eeuwige leven.)
Dat is dus de reden dat als ik klaar ben met evt bewerkingen, ik de foto's alleen bewaar als jpg. Een algemeen formaat als jpg zal veel langer ondersteund worden dan camera-specifieke formaten. En voordat ik erachter ben dat D200 NEFs bewerkt met Capture 4 niet meer geopend kunnen worden door MicroSoft PhotoShop US 2030 (US staat hier voor Ultimate Suite, niet voor Verenigde Staten) kon het wel eens te laat zijn om de foto's van de eerste verjaardag van mijn neefje nog eens te laten zien op zijn bruiloft.
Laten we wel wezen zelfs nu kan ik Capture NX bewerkingen in een NEF niet terugvinden in CS3, die incompatibiliteit gaat niet minder worden. Echt niet......
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

CorH

Bericht door CorH » vr feb 15 2008 10:51 am

Overgang naar/afschaffing van een bepaald formaat gaat niet van de ene op de andere dag. Op het moment dat nikon aangeeft nef niet meer te ondersteunen staat toch een deel van de wereld op zijn kop. Maw er is altijd tijd om bepaalde maatregelen te treffen.

Belangrijke dingen zou ik niet in .jpeg opslaan omdat daar toch ook weer ontwikkelingen gaande zijn. Is dus ook niet zeker.

Standaards tussen leveranciers zal niet gauw gebeuren omdat dan hun "monopolie" verdwijnt en dus een belangrijke bron van inkomsten.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr feb 15 2008 10:57 am

Roelof schreef:Dat is dus de reden dat als ik klaar ben met evt bewerkingen, ik de foto's alleen bewaar als jpg. Een algemeen formaat als jpg zal veel langer ondersteund worden dan camera-specifieke formaten.
Roelof,

Misschien toch eens overwegen om je bewerkte foto's op te slaan in TIF formaat. Deze is er al langer dan JPG, is nagenoeg lossless en die zie ik niet zo 123 verdwijnen. V.w.b. NEF ben ik geheel met je eens.
Just my €0,02

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

CorH

Bericht door CorH » vr feb 15 2008 11:28 am

Roelof en ALE

Het enige wat wij kunnen doen is wakker blijven.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”