Ik denk dat je misschien ook wel last hebt gehad van het TL licht je WB compenseert dat wel. Maar TL licht is vaak smaller (In het licht wat uitgestraald word zitten vaak niet alle kleuren even sterk in) waardoor je ook rare verschijnselen kunt krijgen.
Luc.
Skiles met 50mm
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met slecht licht wil ik wel snelheid met de camera dus zet ik camera op S en zet 1/125 neer. ISO heb ik op 400 gezet, was misschien niet nodig achteraf. De camera heeft zelf 1.8 ingesteld.PatrickP schreef:In z'n algemeenheid moet je de lens eigenlijk niet op f1.8 gebruiken, tenzij het echt nodig is. Vanaf f2.8, of beter nog f4 is de lens geweldig. Tot f11, daarna wordt het weer minder.
Ik denk dat je ten alle tijden zelf de regie in handen moet houden. Zet je camera op A, en kies zelf het diafragma en of je eventueel over- of onder wil belichten. De rest mag de camera uitzoeken.
Net als FvM vind ik het trouwens opvallend dat je moest onderbelichten. Meestal is het bij scenes met sneeuw juist overbelichten geblazen. Nu zijn dit niet echt sneeuwopnamen natuurlijk met zoveel van het beeld ingenomen door andere zaken...
Als ik camera op F4 ga zetten krijg ik mijn snelheid niet, wat wel nodig is bij die voorbij glijdende kids en moet ik ISO omhoog schroeven en krijg ik ruis en daar heb ik een hekel aan.
Ik ga het volgende keer gewoon weer proberen maar ik denk dat ik snelheid niet haal of te veel ruis krijg.
Ik snap niet dat je met sneeuw moet overbelichten, als ik gewoon afdruk krijg ik hoge lichten en van de flitsende delen in beeld. Ga ik dus wat omlaag waardoor ik de uitgebeten delen niet krijg. In PS schroef ik de helderheid iets op en lijkt mij de foto weer goed qua kleur.
Als ik overbelicht krijg ik dan niet te veel uitgebeten delen?? Naar mijn mening wel..
Ik ga sowieso camera tussen F2.8-4 zetten

Graag verdere tips die ik volgende keer kan gebruiken.
Thanks
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
In zo'n hal is het vreselijk licht..luc schreef:Ik denk dat je misschien ook wel last hebt gehad van het TL licht je WB compenseert dat wel. Maar TL licht is vaak smaller (In het licht wat uitgestraald word zitten vaak niet alle kleuren even sterk in) waardoor je ook rare verschijnselen kunt krijgen.
Luc.
Dus ik wist dat het niet makkelijk zou zijn

D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat je sneeuw in de regel moet overbelichten komt omdat je camera niet weet wat je fotografeert. Hij (zij?) neemt aan dat de wereld een bepaald percentage grijs oplevert als je alles bij elkaar optelt en streeft ernaar dat te bewerkstelligen door de belichtingstijd (of het diafragma, of de ISO waarde) aan te apssen. Als je niets doet wordt alle sneeuw op de foto daarom grijs: onderbelicht. Zo simpel is het eigenlijk.