graffiti-lover schreef:Frederix, zou je me ajb willen vertellen hoe je zoveel kleur in de foto's hebt gekregen? (Mag ook per pb).
Ik schiet digitaal met een goede camera, maar dit is bizar mooi zoveel kleur!
Heb je de foto's nog bewerkt?
En hoe laat op de dag was het?
Welke lens, ISO, Kelvin heb je gebruikt?
Alvast erg bedankt voor je reactie!
Groet, graffiti-lover
Hoi Graffiti-lover,
Dat is niet zo moeilijk. Om te beginnen werk ik
analoog, dus op film. Ik werk met een
Nikon F100, ik gebruik een
Nikkor 24-85 mm objectief en de
Fuji Superia 400 film, deze heeft een gevoeligheid van 400 asa. De negatieven scan ik met een
Nikon Coolscan IV ED. Het was midden op de dag, ik dacht dat het rond het middaguur was.
Vervolgens is het een kwestie van goed belichten, ik heb belicht op het verlichte deel van de graffiti. Het negatief was eigenlijk al redelijk van kleur. Ik heb in PS het contrast wat verhoogd, waardoor ook de kleuren meer verzadigd worden. Dat is het eigenlijk in grote lijnen.
Ook met een simpele camera kun je mooie opnamen maken. Onderstaande foto is met een Agfa Click van ca 45 jaar oud gemaakt. Het was mijn eerste camera en heeft toendertijd denk ik ca 5 gulden ( ca €2,20) gekost. Deze foto is overigens redelijk fors met PS bewerkt
Foto 1: Amersfoort, Soesterkwartier.
(Agfa Clik I, Fuji Pro 400 H, 2008-02-04, rf-007-1-2)
Als je in graffiti bent geïnteresseerd, is misschien mijn online Graffitifotoboek iets voor jou, je kunt deze
hier vinden. De opnamen op deze site zijn met een losse belichtingsmeter en de camera op "M" gemaakt. Ik gebruikte toendertijd geen Nikon, maar een Canon EOS 650.