ICC kleurprofiel in Lightroom in te stellen ?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
cor

ICC kleurprofiel in Lightroom in te stellen ?

Bericht door cor » za feb 16 2008 5:57 pm

Waarde clubgenoten,

Kan ik in Lightroom ook het ICC Kleurprofiel van Profotonet instellen ?
Zo ja, hoe dan ?

Mijn foto's zijn op mijn beeldscherm veel fletser dan op de afdruk.
Mijn beeldscherm is gekalibreerd.

Voor alle duidelijkheid: ik ben wel tevreden over de afdrukkwaliteit van Profotonet !

Ik hoor graag van jullie.

Cor.

gza
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gza » za feb 16 2008 8:39 pm

Helaas niet. Voor export en edit kun je alleen sRGB, AdobeRGB of ProPhoto kiezen. Dat is een van de gebieden waar adobe toch nog even naar Photoshop moet kijken.

Dat de afbeelding op je scherm fletser is wijst naar een kleur-profiel probleem met je monitor. Is je monitor gecalibreerd? Lightroom vraagt het kleurprofiel wat aan de monitor is toegewezen op en gebruikt dit om de afbeeldingen to laten zien. Als er geen profiel is toegewezen in Windows dan zou Lightroom van sRGB uit moeten gaan.

Have Fun.
[ D300/D200/D50 - Lenzen van 12mm tot 300mm - TC1.4/1.7 - SB-600/800 - GT3541XLS - Kirk BH-1]

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » za feb 16 2008 10:30 pm

In welke viewer bekijk je de foto als deze fletser lijkt?
Ondersteunt deze viewer wel colormanagement? Als je onder Windows werkt is dat namelijk niet vanzelfsprekend.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za feb 16 2008 10:46 pm

Volgens mij hoef je het ook niet om te zetten naar het ICC profiel van Profotonet. Profotonet zet de door jouw aangeleverde bestanden zelf om naar hun eigen profiel. Ik lever zelf in SRGB aan en heb altijd perfecte afdrukken.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

cor

Bericht door cor » ma feb 18 2008 6:18 pm

onno schreef:In welke viewer bekijk je de foto als deze fletser lijkt?
Ondersteunt deze viewer wel colormanagement? Als je onder Windows werkt is dat namelijk niet vanzelfsprekend.
Ik beoordeel mijn foto's in Lightroom, en vandaar exporteer ik ze naar de map met foto's die ik wil afdrukken.

Ik heb e.e.a. nog eens bekeken, alles staat op sRGB, zowel op de camera als in Lightroom.
Alleen ben ik niet super onderlegt in de itc materie, zodat ik niet weet wat je bedoelt met de viewer.Waar kan ik dat vinden ?
Voor de goede orde: ik werk met XP. Kun je mij uitleggen waar ik in XP kan zien met welk kleurprofiel de monitor werkt ?
Mijn beeldscherm is een Samsung 226 CW, gecalibreerd met de Spyder.

Ben benieuwd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”