Oude Metz flitsers op Nikon D-50
Oude Metz flitsers op Nikon D-50
Ik ben reeds jaren in het bezit van een Metz flitser van het type 202 (met accu tas en twee flitsers) en een Metz 60 CT (met accu tas). Beide sets worden gevoed door Sonnenschein accu's van 6 volt en 3,8 amph. Tezamen dus goed voor drie licht punten. Na deze jaren gebruikt te hebben op een Ashai Pentax (analoog) heb ik nu een Nikon D-50 gekocht. Kan ik deze Metz sets via een AS-15 converter van Nikon zonder problemen aansluiten op mijn Nikon D-50 ??
Uiteraard zal een aantal functie dan handmatig bediend moeten worden.
Uiteraard zal een aantal functie dan handmatig bediend moeten worden.
Via een AS-15 adapter kun je elke flits in principe op je D50 aansluiten. Waar je echter mee te maken hebt is de 'ontsteekspanning' van de Metz flits. Deze zou de electronische circuits van je camera kunnen verstoren of zelfs door laten branden. Ik verwacht niet dat Nikon Europe of INCA je hier een eenduidig antwoord op kunnen geven. Een mogelijkheid is om contact te zoeken met Metz zelf en deze vraag aan hen voor te leggen.
Overigens zul je alleen de M- en A-stand van je flitser kunnen gebruiken.
Overigens zul je alleen de M- en A-stand van je flitser kunnen gebruiken.
Dag John,
Mijn antwoord niet doen...het is niet de eerste keer dat de ontsteekspanning van een flitser de camera electronica ruineert.
Wat je wel kunt doen is de Metz als draadloze krachtige slave gebruiken. Ik meen dat Hama zo'n lichtgevoelige trigger maakt/maakte waarmee je de (Metz) flitser kan laten mee flitsen. Je gebruikt dan de flitser op je D50 om als minder krachtige master flitser.
Maar vermijdt dus contact met een draadje van Metz naar jouw camera!
Amadeus Gould
Mijn antwoord niet doen...het is niet de eerste keer dat de ontsteekspanning van een flitser de camera electronica ruineert.
Wat je wel kunt doen is de Metz als draadloze krachtige slave gebruiken. Ik meen dat Hama zo'n lichtgevoelige trigger maakt/maakte waarmee je de (Metz) flitser kan laten mee flitsen. Je gebruikt dan de flitser op je D50 om als minder krachtige master flitser.
Maar vermijdt dus contact met een draadje van Metz naar jouw camera!
Amadeus Gould
Inderdaad: NIET DOEN! Ik had ook ooit het idee mijn Metz 45CT-1 uit 1977 op de F90 te gebruiken. Gelukkig heb ik een en ander eerst gecheckt...
Aan de hand van het serienummer van de flitser kon de importeur van Metz haarfijn melden dat de ontsteekspanning vrijwel zeker het circuit van de F90 zou opblazen.
Ergens halverwege de productierun van de CT-flitsers is de ontsteekspanning omlaag gebracht, en dat is dus via het serienummer te achterhalen. Ga dus op zeker: bel even met de importeur.
Ik weet niet wie dat nu is, dat verandert geloof ik nog wel eens...
Groeten, emdeklerk
Aan de hand van het serienummer van de flitser kon de importeur van Metz haarfijn melden dat de ontsteekspanning vrijwel zeker het circuit van de F90 zou opblazen.
Ergens halverwege de productierun van de CT-flitsers is de ontsteekspanning omlaag gebracht, en dat is dus via het serienummer te achterhalen. Ga dus op zeker: bel even met de importeur.
Ik weet niet wie dat nu is, dat verandert geloof ik nog wel eens...
Groeten, emdeklerk
Re: Oude Metz flitsers op Nikon D-50
[quote="John Korsel"]Ik ben reeds jaren in het bezit van een Metz flitser van het type 202 (met accu tas en twee flitsers) en een Metz 60 CT (met accu tas). Beide sets worden gevoed door Sonnenschein accu's van 6 volt en 3,8 amph. Tezamen dus goed voor drie licht punten. Na deze jaren gebruikt te hebben op een Ashai Pentax (analoog) heb ik nu een Nikon D-50 gekocht. Kan ik deze Metz sets via een AS-15 converter van Nikon zonder problemen aansluiten op mijn Nikon D-50 ??
Uiteraard zal een aantal functie dan handmatig bediend moeten worden.[/quote]
Als je een "ontstekings" voltage boven 250v krijgt , kan de camera dat niet verwerken. Ik ben het eens met Amadeus Gould dat je dat risico beter niet kunt lopen... Dit is een vraag die veel gesteld word en er is dan ook de nodige informatie op het internet voorhandig.
Uiteraard zal een aantal functie dan handmatig bediend moeten worden.[/quote]
Als je een "ontstekings" voltage boven 250v krijgt , kan de camera dat niet verwerken. Ik ben het eens met Amadeus Gould dat je dat risico beter niet kunt lopen... Dit is een vraag die veel gesteld word en er is dan ook de nodige informatie op het internet voorhandig.
Ik gebruik mijn metz 45 CT4 en 36 CT3 op mijn D70.
kijk hier eens http://www.metz.de/en/photo_electronics ... /show.html of http://www.metz.de/en/photo_electronics ... /show.html.
Kom je er niet uit kun je via de site contact opnemen via de mail enals je daar goed aangeeft welke flitser je hebt geven ze binnen 2 dagen antwoord.
Ik heb de onstekkings-spanning zelf gemeten met een multimeter en die kwam niet boven de 30 volt.
Maar zeker belangrijk en eerder gezegd wees zeker van je zaak anders moet je er niet aan beginnen
kijk hier eens http://www.metz.de/en/photo_electronics ... /show.html of http://www.metz.de/en/photo_electronics ... /show.html.
Kom je er niet uit kun je via de site contact opnemen via de mail enals je daar goed aangeeft welke flitser je hebt geven ze binnen 2 dagen antwoord.
Ik heb de onstekkings-spanning zelf gemeten met een multimeter en die kwam niet boven de 30 volt.
Maar zeker belangrijk en eerder gezegd wees zeker van je zaak anders moet je er niet aan beginnen
A3,a3sfoto schreef:Ik gebruik mijn metz 45 CT4 en 36 CT3 op mijn D70.
Ook ik heb nog een oude Metz 45 CT4 liggen die ik graag bij mijn D80 zou willen gebruiken. Ik ga er van uit dat dat op de zelfde manier moet kunnen als bij jouw D70.
Wat heb jij gebruikt om die twee te laten samenwerken?
Groeten,
Rien
Rien,
Ik gebruik hiervoor een SCA 346/2AF M4 adapter voor.
Deze gebruikte ik voor een andere Metz en had deze nog liggen.
Hierdoor kan ik toch een aantal flitsopties blijven gebruiken zoals lange synchronisatie en synchronisatie op het tweede gordijn zonder dat de inbouwflitser daarbij opklapt.
Andere adapters zijn ook te gebruiken alleen zul je dan een aantal opties missen.
Dit weet ik omdat ik nu ook een Metz 40 MZ2 gebruik met een adapter die geen TTL ondersteund. Maakt voor mij ook niet zoveel uit wat i-TTL is niet te gebruiken met deze flitser.
Voor de rest werkt het perfect.
Let wel op mensen de Metz CT1 is niet te gebruiken omdat deze een te hoge spanningsvoltage heeft en daarbij het electronische circuit van je toestel overbelast.
Succes Rien
Groet,
Adri
Ik gebruik hiervoor een SCA 346/2AF M4 adapter voor.
Deze gebruikte ik voor een andere Metz en had deze nog liggen.
Hierdoor kan ik toch een aantal flitsopties blijven gebruiken zoals lange synchronisatie en synchronisatie op het tweede gordijn zonder dat de inbouwflitser daarbij opklapt.
Andere adapters zijn ook te gebruiken alleen zul je dan een aantal opties missen.
Dit weet ik omdat ik nu ook een Metz 40 MZ2 gebruik met een adapter die geen TTL ondersteund. Maakt voor mij ook niet zoveel uit wat i-TTL is niet te gebruiken met deze flitser.
Voor de rest werkt het perfect.
Let wel op mensen de Metz CT1 is niet te gebruiken omdat deze een te hoge spanningsvoltage heeft en daarbij het electronische circuit van je toestel overbelast.
Succes Rien
Groet,
Adri
De ontsteek spanning van mijn 45 CT1 was ongeveer 100 volt (als ik het me nog goed kan herinneren) en je blaast daarmee de meeste camera electronica dus gewoon op en electronica werkt op rook en als de rook er uit is doet hij het niet meer
let op ! dat geld dus zelfs ook voor sommige camera's uit de jaren 80.
Om hem toch te kunnen gebruiken op (modernere) camera's had ik een schakelingetje gemaakt zodat het ontsteken galvanisch gescheiden was dat had ik ingebouwd in de kop van de Metz 45ct1 flitser.
Luc.

Om hem toch te kunnen gebruiken op (modernere) camera's had ik een schakelingetje gemaakt zodat het ontsteken galvanisch gescheiden was dat had ik ingebouwd in de kop van de Metz 45ct1 flitser.
Luc.
Om er nog even op terug te komen:
Ik heb de spanning over de contactpuntjes van mijn Metz 45 CT4 gemeten en die blijkt rond de 26 volt te liggen. Dusdanig laag dat ik de gok wel durfde te wagen. Mijn SCA adaptertje is er eentje van een oude Chinon CE4, maar hij doet het prima op de D80. Helaas weinig samenwerking tussen de apparaten, maar het werkt prima met de D80 op standje M, met een vaste 'film'gevoeligheid en diafragma. sluitertijd is te varieren van zo lang als je maar wilt, tot een 250ste seconde. Pas bij een 500ste seconde krijg je een half belicht plaatje, omdat de sluiter dan niet helemaal open meer gaat. Ik had dat in mijn onwetentheid al bij langere tijden verwacht...
Anyway, ik kan de aanschaf van een SB800 weer even voor me uit schuiven
Ik heb de spanning over de contactpuntjes van mijn Metz 45 CT4 gemeten en die blijkt rond de 26 volt te liggen. Dusdanig laag dat ik de gok wel durfde te wagen. Mijn SCA adaptertje is er eentje van een oude Chinon CE4, maar hij doet het prima op de D80. Helaas weinig samenwerking tussen de apparaten, maar het werkt prima met de D80 op standje M, met een vaste 'film'gevoeligheid en diafragma. sluitertijd is te varieren van zo lang als je maar wilt, tot een 250ste seconde. Pas bij een 500ste seconde krijg je een half belicht plaatje, omdat de sluiter dan niet helemaal open meer gaat. Ik had dat in mijn onwetentheid al bij langere tijden verwacht...

Klopt Luc.luc schreef:De ontsteek spanning van mijn 45 CT1 was ongeveer 100 volt (als ik het me nog goed kan herinneren) en je blaast daarmee de meeste camera electronica dus gewoon op en electronica werkt op rook en als de rook er uit is doet hij het niet meerlet op ! dat geld dus zelfs ook voor sommige camera's uit de jaren 80.
Luc.
De 45 CT1 is nu net die ene uitzondering uit de 45 serie die niet is te beruiken op de dslr.
Staat ook op de site van Metz
Groet
hey Rien,Rien schreef:Om er nog even op terug te komen:
Pas bij een 500ste seconde krijg je een half belicht plaatje, omdat de sluiter dan niet helemaal open meer gaat. Ik had dat in mijn onwetentheid al bij langere tijden verwacht...
Je sluiter gaat net zover open als anders hoor, alleen is 'tie alweer voor een gedeelte dicht op het moment dat de flits ontsteekt... Deze twee lopen dan niet synchroon... Vandaar synchronisatietijd...
Gr. Vincent
als je 45-CT 1 een lager modelnr dan 534 000 heeft dan heeft hij een high-voltage ignition circuit. en kan een moderne camera beschadigenWullem schreef:Zo dan... kom ik goed weg...
een stuk of 40 macro's geprobeerd te maken met mijn oude metz 45CT1 aan mijn D80.....
hij doet het nogmaar die gaat er dus NOOIT meer aan!
Groet,
Willem
alle andere modellen 45 CT and 45 CL hebben een low-voltage ignition circuit en zijn dus veilig.
Ik zou dus eerst naar het produktienr. kijken voor ik die metz in de prullebak gooide