Goed ik zal even uitleggen hoe ik dit soort dingen doe:
1: Om 19:10 u. in de auto gestapt, binnendoor gereden via schiedam e.d. langs maastunnel, westzeedijk, erasmusbrug over en toen naar rechts de koningin wilhelmina pier op, auto geparkeerd achter caf'e rotterdam.
2: Statief opgesteld (Manfrotto 190B + panoramakop Manfrotto 338) en waterpas gesteld.
3: Camera (Nikon D50) erop met nikkor 50 mm. lens ingesteld op f/11 en belichting op handmatig (M-modus)
4: Proefdraaien op de panokop om erachter te komen hoeveel graden de camera omhoog gedraaid moest worden om de zwaan er helemaal op te krijgen.
5: Nog een keer proefdraaien om te kijken op welke stand ik de panokop moest zetten ivm voldoende overlap. Hij stond uiteindelijk ingesteld om om de 15 graden te klikken dit zorgde voor ca. 25% overlap.
6: Proefshot maken van 50 s. en bleek dat dat wel voldoende was.
7: Links beginnen en camera op bulb stand en camera instellen op afstandsbediening om beweging vanwege het indrukken van de ontspanknop tegen te gaan.
8: Na elke foto, zo snel mogelijk de camera draaien ivm snel bewegende wolken.
9: Na 11 foto's te hebben geschoten ben ik naar het Noordereiland gereden en heb daar op dezelfde manier de 2e foto gemaakt.
10: Thuis aangekomen nog lekker met mijn vrouw en dochter op de bank gezeten om vervolgens zondag pas mijn foto's te bewerken

(ja ik heb ook een social-life

)
11: PS CS2 opstarten RAW bestanden inladen met een aangepaste WB op alle foto's
12: Arcsoft Panoramamaker 3.5 opstarten
13: Foto's inladen
14: Wachten......
15: Wachten......
16: Wachten...... (Zijn 11 foto's van 3008x2000 pixels in staand formaat die die moet stitchen is tie wel even mee bezig)
17: Klaar met plakken, In PS CS2 even wat stofjes wegwerken

en kader eromheen zetten en klaar is Kees, uuuhmm Martijn