Updates van Apple: D3/D300 RAW support en Aperture 2

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Updates van Apple: D3/D300 RAW support en Aperture 2

Bericht door Onno » di feb 12 2008 6:08 pm

Gisteren heeft Apple een update van OSX gereleased (versie 10.5.2) die naast enkele verbeteringen en nieuwe features ook onder andere RAW support voor de D3 en D300 toevoegt.

Vanmiddag was ik een van de gelukkigen die in de Heiniken Music Hall op het Apple Pro Series seminar getuige kon zijn van de wereldwijde primeur van Aperture 2. De Apple product manager uit Cupertino van dat product demonstreerde de nieuwe features ongeveer een half uur voordat de Apple site werd ge-update en het product formeel werd gelanceerd.

Afbeelding

Het pakket is flink verbeterd op gebied van snelheid en gebruikersvriendelijkheid. De RAW omzetter is volledig vernieuwd en de database enorm versneld. In de demo vond een MacBook Pro met de zoekfunctie op metadata binnen 6 seconden de juiste foto's uit een bestand van 190.000 beelden!
Er is een repair/cloning functie toegevoegd dat we in Capture NX nog steeds missen. Daarnaast kan je met Aperture 2 nu ook 'Tethered' fotograferen, vanmiddag gedemonstreerd met een Nikon D3. Iets waarvoor je Nikon Camera Control 2 los van Capture NX moet aanschaffen.
Uiteraard is de integratie van Aperture met het OS en applicaties als de iLife/iWork Suite en Adobe CS2/3 nagenoeg naadloos.

Capture NX en Camera Control 2 kosten samen 250 Euro. Aperture gaat 199 Euro kosten.
Toch wel een heel mooi alternatief. Zowel letterlijk als figuurlijk.
Ik ga in ieder geval de probeerversie downloaden: http://www.apple.com/aperture/

Afbeelding

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » wo feb 13 2008 10:07 am

helaas door flinke kiespijn ben ik niet geweest.
Alleen wanneer gebruik je nu aperture, lightroom etc.? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Vind het allemaal op elkaar lijken. Ik gebruik nu Capture, Photoshop en voor archivering Fotostation. Zie de noodzaak niet om dat te veranderen.
Ik bekijk nu de trial van aperture maar wat doet dit nu beter of anders dan lightroom? Ja een fotoboek maken maar dat doe ik nooit. En dan moet je het ook nog door Apple laten drukken.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo feb 13 2008 11:19 am

Capture NX biedt geen archieffunctionaliteit maar heeft wel een zeer goede RAW conversie.
Lightroom en Aperture zijn aan elkaar gewacht wat betreft gebruikersvriendelijkheid en functionaliteit. Kwestie van kiezen wat je het beste ligt. :-)

Ik ben wel benieuwd hoe de RAW conversie van Aperture 2 zich verhoudt tot Capture NX. Binnenkort zal ik wat vergelijkingen posten.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » vr feb 15 2008 9:34 pm

Ik heb vandaag de trial van Aperture 2 gedownload en wat zaken proberen te doen. Ik vind de mogelijkheden om wijzigingen aan te brengen echt een stuk minder dan Capture NX. Verder vind ik dat je in een bepaald keurslijf wordt gedwongen wat betreft organisatie van foto's. Ik ben er dus niet kapot van. Zojuist maar weer van mijn computer verwijderd.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo feb 17 2008 2:05 pm

Ik heb vanochtend eindelijk de kans gehad om Aperture 2 eens goed aan de tand te voelen en ik ben best onder de indruk.

De grootste nadelen van de 1.5 versie's zijn grotendeels verdwenen.
dat waren oa : trage RAW bewerking, zeer hakerige straigten/crop, Het feit dat je niets kon doen tijdens het downloaden van afbeeldigen van je CF kaart, de zeer ingewikkelde gebruikers interface en het ontbreken van de mogelijkheid om vignetting toe te voegen.

Al deze zaken zijn op een hele mooie manier opgelost in de 2.0 versie van Aperture.

@johan Als je Aperture met CNX gaat vergelijken heb je het totaal niet begrepen Aperture is een prof workflow pakket CNX is een merkgebonden raw bewerkings programma met summiere archiverings mogelijkheden. Daarnaast dwingt Aperture je niet in een keurslijf maar bied juist uitgebreide mogelijkheden tot het beheren van duizenden foto's. Aperture kan zowel met referentie als met afbeeldingen in een bibliotheek werken dus van een keurslijf op dat gebied is al helemaal geen sprake.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » zo feb 17 2008 2:30 pm

maar wat bepaalt de keuze aperture of lightroom?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo feb 17 2008 2:53 pm

Kies voor Aperture als je in full screen wil werken en/of met meerdere beeldschermen. LR is wat bewerkings mogelijkheden nog steeds wat uitgebreider dan Ap.
Zo zijn er bijvoorbeeld voor LR al erg veel presets en addons te krijgen maar het ondersteund niet het werken op meerdere beeldschermen en het heeft ook niet een echte full screen bewerking.
Ap heeft na mij smaak ook iets makkelijkere manier van archivering.
je kunt ook met zg image vaults werken iets wat LR ook niet heeft.

Ik ben destijds overgestapt van Ap naar LR met name omdat de NEF bewering in Ap erg traag was in vergelijk met LR met de komst van Ap2 is dat nu niet meer aan de orde.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 17 2008 5:58 pm

johan1967 schreef:Ik heb vandaag de trial van Aperture 2 gedownload en wat zaken proberen te doen. Ik vind de mogelijkheden om wijzigingen aan te brengen echt een stuk minder dan Capture NX. Verder vind ik dat je in een bepaald keurslijf wordt gedwongen wat betreft organisatie van foto's. Ik ben er dus niet kapot van. Zojuist maar weer van mijn computer verwijderd.
Je kan zelf bepalen hoe en waar je de originelen wilt opslaan. Kan zowel in de Aperture database als in eigen folders. De folderstructuur hoeft zelfs niet gelijk te zijn aan je projectstructuur in Aperture.
Vrijheid alom!

Het aantal bewerkingsmogelijkheden is inde standaard gebruikers interface instelling beperkt. Je kan meer menu-opties aanzetten met het plus-knopje bovenaan in de tab 'Adustments'.

Misschien wat te snel gekeken en geoordeeld? :-)
Ik ga er de komende series foto's mee bewerken, tot de trial is afgelopen, en dan bepalen of het me goed bevalt. Ben ook benieuwd naar de kwaliteit in vergelijk met Capture NX.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma feb 18 2008 7:48 pm

luc schreef:@johan Als je Aperture met CNX gaat vergelijken heb je het totaal niet begrepen Aperture is een prof workflow pakket CNX is een merkgebonden raw bewerkings programma met summiere archiverings mogelijkheden. Daarnaast dwingt Aperture je niet in een keurslijf maar bied juist uitgebreide mogelijkheden tot het beheren van duizenden foto's. Aperture kan zowel met referentie als met afbeeldingen in een bibliotheek werken dus van een keurslijf op dat gebied is al helemaal geen sprake.Luc.
Je uitleg geeft aan dat ik het wel degelijk heb begrepen. :D Mij gaat het om de bewerkingsmogelijkheden. Die heb ik met name vergeleken en ik vind die in Capure NX een stuk uitgebreider dan in Aperture. Kijk alleen al maar naar de U-point technologie in Capture NX.

Voor het beheren van foto's heb ik als amateur-fotograaf verder geen duur pakket nodig. Dat kan ook uitstekend met een goede zelf verzonnen directory-structuur. Gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken. :wink: Voor professionele fotografen kan dat uiteraard anders zijn als het gaat om vele duizenden foto's. Maar ook met een pakket is een stringente werkwijze een vereiste om uiteindelijk niet helemaal het zicht kwijt te raken.

Mijn eerste indruk was ook dat mijn NEF-plaatjes minder goed werden weergegeven dan bij Capture NX. Ik zie in dit verband graag de resultaten van Onno tegemoet die dit, zoals ik heb begrepen, verder gaat bekijken.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 18 2008 8:32 pm

Maar Aperture heeft dan wel weer een healing brush! :-)

Ik heb ook gezien dat de weergave binnen NX soms beter oogt dan de weergave in Aperture. Maar het gaat om het export-resultaat natuurlijk. :-)
Een side-by-side vergelijk van een TIFF export heb ik nog niet gedaan.

De Put

Bericht door De Put » di feb 19 2008 7:47 am

Ik heb lang moeten wennen aan Aperture en heb als verziekt windoos gebruiker heeeeel lang moeten wennen aan de Apple denkwijze. Eenmaal gewend ben ik echter volledig om en wil ik niet anders meer. Ik kan nu zo ontzettend veel sneller werken dan ooit tevoren... geweldig! Aan Aperture2 heb ik (nog) geen behoefte.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”