Beeld op beeld functie, soort HDR ?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Dozy

Beeld op beeld functie, soort HDR ?

Bericht door Dozy » do jan 31 2008 11:59 am

Op pagina 339 van het D300 manual kwam ik een stukje tegen over beeld op beeld. Is dit een in camera HDR functie? Ik heb wat geprobeerd, met tegen een raam in fotograferen, maar t werkt niet zoals ik had verwacht. Iemand anders ervaring met deze functie of het exacte doel ervan?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 31 2008 12:06 pm

Dozy, het is een multi-exposure. Dat wil zeggen dat de camera 2 beelden kan maken en deze in de camera kan samenvoegen tot 1 foto. Dus als jij 2 dezelfde beelden zou maken met een sluitertijd 1/30e bij f/8 komt dit uiteindelijk uit de camera als een foto die er hetzelfde uitziet als f/8 met 1/15e ;). Dit wordt met name gebruikt om bijvoorbeeld lange nachtfoto's te maken van bijvoorbeeld 2 30 seconde foto's samen te voegen.

Wat ik niet weet en ook nog niet heb uitgeprobeerd is of je ook meer dan 2 foto's kan samenvoegen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ML

Bericht door ML » do jan 31 2008 5:29 pm

Op de D200, in het menu, kun je kiezen uit 2 tot 10 foto's. Versterking aan of uit.
De camera maakt 2 tot 10 foto's "over elkaar heen" Net als dat je met analoog de film niet doordraaide, maar meerdere opnamen op EEn negatief maakt(e).
Er is ook een "beeld-op-beeld" functie. Daarmee kun je 2 RAW files in de camera samenvoegen tot een nieuwe foto.

iJoost

Bericht door iJoost » do jan 31 2008 6:06 pm

Ik zou de beelden gewoon in Photoshop samenvoegen. Het nut van deze functie in een digitale camera ontgaat mij eerlijk gezegd een beetje. ;-)

Wienand

Bericht door Wienand » za feb 02 2008 7:38 am

Ik denk dat het multi-exposure mechanisme uit de analoge tijd is meegenomen het digitale tijdperk in, want ik ben met je eens dat multi-exposure in het digitale gebeuren op de computer ook gedaan kan worden.
Maar aan de andere kant, zonder photoshop en dergelijke, kun je het dus nu allemaal in-camera doen. Verder zal er misschien ook wel wat verschil zitten in resultaat bij de twee manieren. Behalve twee dezelfde beelden samenvoegen kun je er ook creatieve dingen mee doen natuurlijk.

GdP

Bericht door GdP » za feb 02 2008 10:55 am

Volgens de handleiding van mijn D3:

Meervoudige belichtingen kunnen worden opgenomen met elke instelling voor beeldkwaliteit en omdat gebruik wordt gemaakt van RAW-gegevens van de beeldsensor van de camera, zijn de kleuren van deze foto's aanzienlijk beter dan de kleuren van foto's die in een beeldbewerkingsprogramma zijn samengevoegd.

chiel

Bericht door chiel » di feb 19 2008 11:34 am

ik neem aan dat je meervoudige opname bedoelt
en geen auto bracketing want dat is hdr
met meervoudigge opname kun je bijvoorbeeld
als de camera op statief staat bij een luchtshow als je 10 opnamen maakt het vliegtuig 10 keer op de foto ziet staan bijvoorbeeld in een looping
de achtergrond blijft het zelfde maar je ziet het vliregtuig 10 keer
elke keer een stukje verder in de looping
wel de camera op continu snel zetten dan maak je in 2 seconden 10 opnamen
ik moet je zeggen dat het effect wel spectakulair kan zijn

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”