Bij printen met lightroom komen de prints er niet uit zoals ik wil. Alle kanten zijn voorzien van een witte rand ondanks dat ik de printer aangeef randloos te printen.
In lightroom lijkt het alsof er een witte rand standaard aanwezig is. ik krijg de maten niet terug naar nul. Maar wanneer ik dan de printer aangeef dan ook maar met rand te printen is deze weer aan alle kanten ongelijk.
Twee verschillende hp printers geven min of meer hetzelfde probleem.
Kan ik LR aangeven randloos te printen?
Lightroom en Printen
Hallo Skippy, heb ik geprobeerd maar dat lukt gek genoeg niet. De ondergrens ligt vast en is rond de 6 mm als ik de printer hp 2210 kies. Bij de office jet 7680 is deze min waarde 3,3 mm.
Kies ik de fictieve printerdriver van cute pdf (om een bestand softwarematig te printen (om te zetten) naar pdf formaat dan kan ik wel 0 mm als marge ingeven. Het lijkt dus aan de printerdriver te liggen!
Zijn daar meer ervaringen mee?
Kies ik de fictieve printerdriver van cute pdf (om een bestand softwarematig te printen (om te zetten) naar pdf formaat dan kan ik wel 0 mm als marge ingeven. Het lijkt dus aan de printerdriver te liggen!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Cor, heb je bij de printerdriver ook opgegeven dat je randloos of afdrukken zonder marges wil afdrukken?Knors schreef:Hallo Skippy, heb ik geprobeerd maar dat lukt gek genoeg niet. De ondergrens ligt vast en is rond de 6 mm als ik de printer hp 2210 kies. Bij de office jet 7680 is deze min waarde 3,3 mm.
Dat heb ik in lightroom wel steeds aangegeven.
Toch ben ik even verder gegaan met je tip en heb ik via configuratiescherm de printer eerst op randloos foto 10*15 ingesteld en deze als standaardwaarde en printer aangegeven. Nu kan ik in LR wel de marges tot 0 instellen en zowaar ook een randloze afdruk krijgen.
Alleen lastig dat ik telkens weer alles terug in moet stellen. Misschien moet ik proberen een extra printer aan te maken en deze voor fotoafdrukken te optimaliseren.
Bedankt in elk geval voor je moeite om te reageren!
Toch ben ik even verder gegaan met je tip en heb ik via configuratiescherm de printer eerst op randloos foto 10*15 ingesteld en deze als standaardwaarde en printer aangegeven. Nu kan ik in LR wel de marges tot 0 instellen en zowaar ook een randloze afdruk krijgen.

Alleen lastig dat ik telkens weer alles terug in moet stellen. Misschien moet ik proberen een extra printer aan te maken en deze voor fotoafdrukken te optimaliseren.
Bedankt in elk geval voor je moeite om te reageren!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Knors schreef:Toch ben ik even verder gegaan met je tip en heb ik via configuratiescherm de printer eerst op randloos foto 10*15 ingesteld en deze als standaardwaarde en printer aangegeven.

Overigens kan ik in mijn printerdriver ook profielen opslaan in dit geval voor randloos wellicht kan dat ook bij die van jouw printer.
In Windows is het mogelijk je printerdriver meerdere malen te installeren voor een en dezelfde printer. Bijvoorbeeld drie maal. Zodat je in het configuratiescherm drie printers ziet. Een kan je b.v op de standaard instellingen laten staan. De volgende b.v op zwart/wit. En de derde op randloos 10x15. De namen van de “printers†in het configuratiescherm kan je toepasselijke namen geven. Nu is het zaak de juiste “printer†te kiezen voordat je gaat printen en hoef je niet steeds de instellingen te veranderen.