Chroom fotograferen ?
Chroom fotograferen ?
Hi,
Hoe kan ik het beste chroom fotograferen ?
Is b.v. een polarisatie filter een goed idee ?
Ik gebruik een D200
Thanks
Hoe kan ik het beste chroom fotograferen ?
Is b.v. een polarisatie filter een goed idee ?
Ik gebruik een D200
Thanks
Laatst gewijzigd door Macosx op zo okt 22 2006 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Helaas werkt een polafilter niet zo goed op metaal-oppervlakken.
Het best werkt het nog met glasoppervlakken.
Maar het is toch zo uitgeprobeerd?
Als je voor een moderne camera maar een circulair polafilter gebruikt.
Tot en met de F2 kon je volstaan met een lineair polafilter.
Door de zoeker kun je het al goed beoordelen, zo niet, dan zijn een paar testplaatjes toch zo gemaakt? Auto's en licht zat, in Nederland!
Groeten, E.M. de Klerk
Het best werkt het nog met glasoppervlakken.
Maar het is toch zo uitgeprobeerd?
Als je voor een moderne camera maar een circulair polafilter gebruikt.
Door de zoeker kun je het al goed beoordelen, zo niet, dan zijn een paar testplaatjes toch zo gemaakt? Auto's en licht zat, in Nederland!
Groeten, E.M. de Klerk
Als je op een D200 een manual focus lens gebruikt, zal een lineair polar filter ook voldoen...emdeklerk schreef: Als je voor een moderne camera maar een circulair polafilter gebruikt.

Het heeft minder met de camera maar alles met de lens te maken of je een circulair polar filter moet gebruiken. Bij gebruik van een AF lens is een circulair filter zeer aan te raden, zoals EM de Klerk als zegt.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De spiegelingen onstaan als het licht onder een bepaalde hoek (of groter) op het onderwerp valt. Je krijgt dan totale reflectie wat er uit ziet als een spiegeling bv. het "natte" wegdek op zwart asfalt. Deze hoek heet de Brewster hoek en heeft tevens als eigenschap dat het licht door de reflectie gepolariseerd wordt, dus een polaroid bril tegen de spiegelingen op het asfalt.
Helaas geldt dit niet voor metalen oppervlakten, hier is het gespiegelde licht niet gepolariseerd (materiaal eigenschap van metaal) en dus zal een polafilter weinig uithalen. Er bestonden wel sprays die op het chroom gespoten werden zodat het licht op de spray weerkaatste en dan wel gepolariseerd was maar dat is waarschijnlijk uit de oude doos.
RVK
Helaas geldt dit niet voor metalen oppervlakten, hier is het gespiegelde licht niet gepolariseerd (materiaal eigenschap van metaal) en dus zal een polafilter weinig uithalen. Er bestonden wel sprays die op het chroom gespoten werden zodat het licht op de spray weerkaatste en dan wel gepolariseerd was maar dat is waarschijnlijk uit de oude doos.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Om er nog even op terug te komen: er staat nergens welke camera macrosx gebruikt, maar als dat een D200 is, oké.vanson schreef:Als je op een D200 een manual focus lens gebruikt, zal een lineair polar filter ook voldoen...emdeklerk schreef: Als je voor een moderne camera maar een circulair polafilter gebruikt.
![]()
Het heeft minder met de camera maar alles met de lens te maken of je een circulair polar filter moet gebruiken. Bij gebruik van een AF lens is een circulair filter zeer aan te raden, zoals EM de Klerk als zegt.
Verder ben ik het toch niet helemaal eens met de stelling van dhr. Van Son, dat het minder met de camera dan met het objectief te maken heeft. Het gaat er om dat sommige camera's een halfdoorlatende spiegel gebruiken of gebruikten voor de lichtmeting. Op een F3 kan ik niet werken met een lineair polafilter wegens de lichtmeting door de spiegel heen. Hoe de lichtmeting in bijvoorbeeld een D200 werkt, heb ik maar niet opgezocht, maar ik mag aannemen dat in de handleiding wel staat welk polafilter je moet gebruiken.
Groetjes, E.M. de Klerk
Circulair of lineair polarisatiefilter heeft te maken met de AF sensoren in de camera. De sensor ziet niet meer wat scherp is bij lineaire pol filters en kan dus niet focussen. De Af motor blijft heen en weer zoeken naar een scherpstelpunt maar de sensor ziet niks. Het is dus de sensor in de camera die dit bepaalt en alle AF sensors hebben er last van. Daarom hebben ze met de introductie van AF de lineaire pol filters vervangen voor circulaire. Als je manueel scherpstelt, desnoods met een AF-objectief, kun je dus ook een lineair pol filter blijven gebruiken. Wat betreft metaal heeft RVK helemaal gelijk en zal een pol filter (lin of circ) niets uithalen.
alles wat je ooit wilde weten over polarisatiefilters (en rijkelijk uit geciteerd/geparafraseerd in een aantal bovenstaande berichten):
http://www.mat.uc.pt/~rps/photos/filters_uv_pol/#polq6
op een F3 kun je prima werken met een lineair polar filter. Behalve dat je een wat licht verliest, is het polarisatie filter niet echt van invloed op de lichtmeting van de camera. Hetzelfde heb ik gemerkt op een F4 en een F5.
Ik dacht dat circulaire polar filters ook vooral nut hadden bij meedraaiende frontlenzen van AF objectieven, vandaar mijn opmerking over het grotere belang van welke type lens je gebruikt.[/url]
http://www.mat.uc.pt/~rps/photos/filters_uv_pol/#polq6
op een F3 kun je prima werken met een lineair polar filter. Behalve dat je een wat licht verliest, is het polarisatie filter niet echt van invloed op de lichtmeting van de camera. Hetzelfde heb ik gemerkt op een F4 en een F5.
Ik dacht dat circulaire polar filters ook vooral nut hadden bij meedraaiende frontlenzen van AF objectieven, vandaar mijn opmerking over het grotere belang van welke type lens je gebruikt.[/url]
Chroom fotografeer je als dat het chroom is.
Dus geen polafilter gebruiken.
Je kunt reflekties in spiegelende metalen alleen opheffen door ook voor de lichtbron polafilter (te koop bij o.a. Capi) te zetten.
Dus voor de lens en voor de lichtbron.
Wat overblijft is een doods plaatje van iets dat eigenlijk moet blinken en schitteren.
Hoe groot is het voorwerp dat je wilt fotograferen?
Als je jezelf niet terug wilt zien in het onderwerp, neem dan voldoende afstand en gebruik een telelens.
Kijk anders in diverse magazines, zoals auto-en motorbladen hoe de fotograaf dit gedaan zou kunnen hebben.
Kijk ook eens in folders van b.v. pannenleveranciers hoe de foto gemaakt zou kunnen zijn.
Er zijn diverse trucks voor het fotograferen van kleinere glimmende voorwerpen.
Dus geen polafilter gebruiken.
Je kunt reflekties in spiegelende metalen alleen opheffen door ook voor de lichtbron polafilter (te koop bij o.a. Capi) te zetten.
Dus voor de lens en voor de lichtbron.
Wat overblijft is een doods plaatje van iets dat eigenlijk moet blinken en schitteren.
Hoe groot is het voorwerp dat je wilt fotograferen?
Als je jezelf niet terug wilt zien in het onderwerp, neem dan voldoende afstand en gebruik een telelens.
Kijk anders in diverse magazines, zoals auto-en motorbladen hoe de fotograaf dit gedaan zou kunnen hebben.
Kijk ook eens in folders van b.v. pannenleveranciers hoe de foto gemaakt zou kunnen zijn.
Er zijn diverse trucks voor het fotograferen van kleinere glimmende voorwerpen.
Als je het echt goed wil doen bouw je een soort tent om je chroom onderwerp heen kunnen ook lakens ofzo zijn.
Zet je aan de buitenzijde een paar lampen op je tent of lakens.
kunnen gewoon sterke lampen zijn hoeven geen dure studiolampen te zijn. zo krijg je het beste resultaat. je kan het nu zelfs nog indirect flitsen.
Ik zou zeggen veel plezier met je opdracht en laat straks maar is zien wat het is geworden.
Met vriendelijke groet,
Martijn van Offeren.
Zet je aan de buitenzijde een paar lampen op je tent of lakens.
kunnen gewoon sterke lampen zijn hoeven geen dure studiolampen te zijn. zo krijg je het beste resultaat. je kan het nu zelfs nog indirect flitsen.
Ik zou zeggen veel plezier met je opdracht en laat straks maar is zien wat het is geworden.
Met vriendelijke groet,
Martijn van Offeren.