'Nikon'-meetzoeker gewenst voor 2005!

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
nikon-nl

'Nikon'-meetzoeker gewenst voor 2005!

Bericht door nikon-nl » wo dec 29 2004 10:55 am

Als ik al iets mag wensen voor het nieuwe jaar dan hoop ik dat Nikon met een simpele, mechanische meetzoeker op de markt komt voor alle trouwe Nikon-fotografen, die nu met een kast vol AI/S-Nikkors zitten, die niet meer op de moderne Nikon's passen. Hierbij een kiek van de Voigtländer alias Cosina, waarop ik via wat tussenringen mijn oude Nikkors kan plaatsen. Met een opsteekzoekertje erbij een prima universele combinatie.
Een goed 2005 gewenst.
Nico
Afbeelding

vanson

Bericht door vanson » wo dec 29 2004 3:06 pm

waanzinnig leuk idee van je, Nico !!!

welke adapters heb je gebruikt? en hoe zijn de uiteindelijke foto's?

nikon-nl

Bericht door nikon-nl » wo dec 29 2004 4:07 pm

Hi Marco,
hier het recept: men neme een Cosina 107SW oftewel Voigtländer Bessa L; bij Stephen Gandy te koop voor 69 dollartjes (close-out) + 20 dollar verzending, tegen de huidige koers amper 60 eurootjes. De camera heeft Leica-schroefdraad (39mm.). Hier kan een verloopring van 42mm. (= Prakticadraad) op en daarop een adapter van Soligor Nikon-bajonet naar 42mm. De registermaat (= afstand achterste lens - filmvlak) klopt redelijk. Bij groothoek-optiek geen probleem want alles valt weg in de scherptediepte. Tele wordt wat lastig. De camera heeft een metalen spleetsluiter tot 1/2000ste sec. en ingebouwde lichtmeter. Kijk maar op cameraquest.com
De eerste foto's moet ik nog terug krijgen van de centrale, maar ik gok op goeie kieken. Nikon zou zo'n ding best kunnen maken, evt. met een meetzoeker erop. Zelfs met een digi-achterwand. Zou mooi zijn om die 25 miljoen Nikkors op te zetten, toch?
Goede jaarwisseling in Overschie en tot in 2005!
Nico

vanson

Bericht door vanson » wo dec 29 2004 6:06 pm

Nico,
natuurlijk ook jij de beste wensen voor het komende jaar.

we hebben (toevallig...) zo'n Bessa L geadopteerd, al een anderhalf jaar geleden, en ik heb er al mijn Nikkor QC 13,5cm f3.5 in Leica schroefvatting op gehad en leuke portretten mee gemaakt. De lichtmeting van dat Bessaatje is ook erg ok en handig mee te werken. Die adapters ga ik snel even scoren. Hm, een noct-nikkor op een Bessa-L ...

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo apr 13 2005 7:19 pm

Hee, da's een interessante optie....
Afbeelding
Wel even een viewfindertje scoren....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

GdP

Bericht door GdP » di jul 17 2007 10:20 pm

Waar een Nikon lens wel niet goed voor kan zijn. :lol:

Een Nikkormat EL lijkt mij toch handiger. :)

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”