donkere flitsfoto's
donkere flitsfoto's
Ik krijg met mijn D80, SB800, 18-200VR donkere flitsfoto's.
Ik maakte foto's op een kunstijsbaan, vanmiddag.
Zonder flits zijn de foto's veel helderder dan met flits.
De camera was ingesteld op P, de flitser op automaat.
Wat doe ik fout?
Ik maakte foto's op een kunstijsbaan, vanmiddag.
Zonder flits zijn de foto's veel helderder dan met flits.
De camera was ingesteld op P, de flitser op automaat.
Wat doe ik fout?
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Plaats eens een foto en vooral de exif info.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Het flitsbereik zal zo'n meter of 10 op zijn hoogst zijn.
Is je sluiterijd te snel ingesteld, dan krijg je automatisch te donkere opnamen.
Oplossing kan zijn: Belichtingsintelling op M zetten.
Sluitertijd op 1/30sec, diafragma op F5,6
Flitser op A-stand.
Volgens mij krijg je dan beter belichte opnamen.
Is je sluiterijd te snel ingesteld, dan krijg je automatisch te donkere opnamen.
Oplossing kan zijn: Belichtingsintelling op M zetten.
Sluitertijd op 1/30sec, diafragma op F5,6
Flitser op A-stand.
Volgens mij krijg je dan beter belichte opnamen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een foto moet je plaatsen op een andere site. photobucket.com bijvoorbeeld. Een link naar die foto plaats je vervolgens op dit forum. Even zoeken hier op het forum; er zijn diverse draadjes geweest over dit onderwerp.
Die EXIF data behouden lijkt me een instelling van Photoshop als het niet al standaard gebeurt. Ik verklein zelf met Bordermaker. Soms gaat er gelijk een kadertje omheen, soms ook niet.
Het bereik van je flitser kan je trouwens "vergroten" door een hogere ISO waarde te kiezen! Op een ijsbaan is alles al snel te ver weg om te flitsen!
Die EXIF data behouden lijkt me een instelling van Photoshop als het niet al standaard gebeurt. Ik verklein zelf met Bordermaker. Soms gaat er gelijk een kadertje omheen, soms ook niet.
Het bereik van je flitser kan je trouwens "vergroten" door een hogere ISO waarde te kiezen! Op een ijsbaan is alles al snel te ver weg om te flitsen!
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Op www.tinypic.com kan je ook makkelijk foto's uploaden.
Nikon D7000 + D80
Nikon D7000 + D80
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zo slecht is hij helemaal niet... Zeer bruikbaar! Je had kunnen proberen je flitser wat harder te zetten of wat over te belichten. Moet in een fotobewerkingsprogramma prima op te halen zijn! Ik heb even snel een poging gedaan, en het gaat inderdaad prima!
Het lijkt er trouwens op dat je flitser weinig zin heeft gehad: 1/60 bij f4 (flitsfoto) geeft een donkerder plaatje dan 1/30 bij f3.5 (niet-flitsfoto). Ruim een stop om precies te zijn, en dat is de eerst ook precies onderbelicht!
De reden is waarschijnlijk dat je camera niet onder de 1/60 wil bij flitsfoto's. Dat kan je overigens instellen volgens mij!
Het lijkt er trouwens op dat je flitser weinig zin heeft gehad: 1/60 bij f4 (flitsfoto) geeft een donkerder plaatje dan 1/30 bij f3.5 (niet-flitsfoto). Ruim een stop om precies te zijn, en dat is de eerst ook precies onderbelicht!
De reden is waarschijnlijk dat je camera niet onder de 1/60 wil bij flitsfoto's. Dat kan je overigens instellen volgens mij!
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Oorzaak: je flitser stond op automatisch (het flitssymbooltje op je camera) zet hem op slow of rear en gebruik hem dan nog eens
, of zet je flitssterkte harder 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Hmmm, ik vind de bovenste mooier. De andere vind ik overbelicht.
Misschien de volgende keer proberen met exposure compensation op +1/3 of +2/3?
Nikon D7000 + D80
Nikon D7000 + D80
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Je bedoeld natuurlijk -1/3 of -2/3 :p het is je vergevenGuyVerschuere schreef:Hmmm, ik vind de bovenste mooier. De andere vind ik overbelicht.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens de EXIF is matrixmeting gebruikt. Als daarbij op de flitser niet bewust iDDL is geselecteerd, zal "uitgebalanceerde invulflits" worden toegepast. Bij selectie van spotmeting op de camera zal juist iDDL flits worden toegepast, wat in dit geval waarschijnlijk een beter resultaat had opgeleverd (met of zonder +/- correctie). Persoonlijk zet ik onder dit soort omstandigheden de camera liever op M en kies een passende sluitertijd/diafragma-combinatie met iDDL flits.
Jur
Bedankt voor de tips, maar.......
Wat ik ook instel, de foto's blijven donker.
Ik heb wel ontdekt dat als de diffusiondome op de flitser bevestigd is, de groothoekstand gefixeerd wordt op 14 mm. De dome heb ik dus maar even verwijderd. Echter geen echt goed resultaat.
Ik kreeg een tip om de BL instelling niet te doen. Ook geprobeerd, maar eveneens geen echt goed resultaat.
Wat mij opvalt is dat de camera altijd een (erg) lange sluitertijd aanneemt, waardoor de foto's ook niet echt scherp zijn ivm bewegingsonscherpte. In de goeie ouwe tijd flitste je met 1/60 of 1/30 seconde, afdrukken, flits, klaar. Nu doet mijn camera het anders, afdrukken, korte voorflits, sluiter gaat open, effe (lang) wachten, flits, sluiter gaat dicht.
Kan iemand mij de instellingen geven waarmee ik gewoon ouderwets flitsfoto's zou moeten kunnen maken? Dan kan ik in ieder geval kijken of mijn flitser (of flitser/camera combinatie) wel goed functioneert.
Alvast bedankt.
Wat ik ook instel, de foto's blijven donker.
Ik heb wel ontdekt dat als de diffusiondome op de flitser bevestigd is, de groothoekstand gefixeerd wordt op 14 mm. De dome heb ik dus maar even verwijderd. Echter geen echt goed resultaat.
Ik kreeg een tip om de BL instelling niet te doen. Ook geprobeerd, maar eveneens geen echt goed resultaat.
Wat mij opvalt is dat de camera altijd een (erg) lange sluitertijd aanneemt, waardoor de foto's ook niet echt scherp zijn ivm bewegingsonscherpte. In de goeie ouwe tijd flitste je met 1/60 of 1/30 seconde, afdrukken, flits, klaar. Nu doet mijn camera het anders, afdrukken, korte voorflits, sluiter gaat open, effe (lang) wachten, flits, sluiter gaat dicht.
Kan iemand mij de instellingen geven waarmee ik gewoon ouderwets flitsfoto's zou moeten kunnen maken? Dan kan ik in ieder geval kijken of mijn flitser (of flitser/camera combinatie) wel goed functioneert.
Alvast bedankt.