Zaterdag as. ga ik fotograferen bij een band in de spotlights.
Iso, sluitertijden en diafragma zijn me wel duidelijk.
Waar ik beetje mee zit zijn de instellingen van de AF en lichtmeeetpunt.
Wat adviseren jullie:
enkelpunts belichting, of juist matrix?
enkelpunts af of juist 51 punts 3d
Wie kan me hierbij helpen.
Gr Kees
D300 instellingen bij concerten
D300 instellingen bij concerten
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Beide Kees. Je moet experienteren. Bij weinig licht spotmeting op de gezichten, bij meer licht kan je rustig ook matrix doen. Ik werk altijd enkelpunts, ga er van uit dat muzikanten beweeglijk zijn, bij 51 punts kan je daar last van hebben.
Kijk naar de lichtshow, er zit vaak een herhaling in per nummer en daar kan je op anticiperen.
Ik varieer tusen de 400 en 800 iso, met je D300 kan je wel hoger voor een betere sluitertijd. Diafragma voorkeuze, ingesteld op je grootste diafragma, 2.8 f zelfs 1.8.
Ik heb meestal bij me mijn 17-35 2.8 voor de artiest van top tot teen en de 28-70 2.8, de 50 1.8 en de 85 1.8. Een 200 is niet erg bruikbaar. Ik probeer ook op het podium te komen ( afspreken met de band van te voren in ruil voor foto's) en anders alleen maar vooraan.
Probeer verschillende dingen uit en bekijk thuis het resultaat. Ik kijk tijdens een concert nooit ter plekke dat leidt af. Camera hangt voortdurend aan je oog. Succes en laat wat zien.
Kijk naar de lichtshow, er zit vaak een herhaling in per nummer en daar kan je op anticiperen.
Ik varieer tusen de 400 en 800 iso, met je D300 kan je wel hoger voor een betere sluitertijd. Diafragma voorkeuze, ingesteld op je grootste diafragma, 2.8 f zelfs 1.8.
Ik heb meestal bij me mijn 17-35 2.8 voor de artiest van top tot teen en de 28-70 2.8, de 50 1.8 en de 85 1.8. Een 200 is niet erg bruikbaar. Ik probeer ook op het podium te komen ( afspreken met de band van te voren in ruil voor foto's) en anders alleen maar vooraan.
Probeer verschillende dingen uit en bekijk thuis het resultaat. Ik kijk tijdens een concert nooit ter plekke dat leidt af. Camera hangt voortdurend aan je oog. Succes en laat wat zien.