50 mm analoog op de D80: weerkt dat?
- sofa2007
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
50 mm analoog op de D80: weerkt dat?
Werkt een 50 mm/1.8 Nikkor objectief voor analoge camera's op een D80?
Wordt voor 50 E aangeboden. Is dat een goede koop (heb - als van de weinigen hier - geen 50 mm objectief) of heeft dat geen zin en kan ik beter wat meer investeren voor een nieuwe 50 mm Nikkor voor digitaal ?
Wordt voor 50 E aangeboden. Is dat een goede koop (heb - als van de weinigen hier - geen 50 mm objectief) of heeft dat geen zin en kan ik beter wat meer investeren voor een nieuwe 50 mm Nikkor voor digitaal ?
Willem
______
D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5
http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;
______
D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5
http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- sofa2007
- Forumlid
- Contacteer:
OK bedankt.
Willem
______
______
- sofa2007
- Forumlid
- Contacteer:
Toch nog maar even reageren. Hij wordt als volgt aangeboden:dragon2 schreef:Wat is nou weer een lens voor analoge camera's??? Je bedoelt een gewone full frame lens? Er is volgens mij geeneens een dx variant van de 50mm lens. Zolang je een AF lens koopt werkt alles prima op een D80, MF kan ook wel maar dan heb je behalve geen autofocus ook geen lichtmeting op een D80.
Gevraagd aan verkoper wat ze hiermee bedoelt. Antwoord:Werkt het beste op een analoog camera maar kan eventueel ook op een digitale.
De lens is bedoeld voor analoge camera's. Werkt op een D80 - want die heb ik zelf - slechts op F 3.6 en niet op F 1.8 vanwege het ontbreken van voldoende contactpunten.
Willem
______
______
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Wat een Bull....De lens is bedoeld voor analoge camera's. Werkt op een D80 - want die heb ik zelf - slechts op F 3.6 en niet op F 1.8 vanwege het ontbreken van voldoende contactpunten.
Een 50mm/1.8 werkt met alles erop en eraan op een een D80, dus van f/1.8 tot het minimale diafragma. Het enig dat niet kan is het diafragma instellen met de diafragmaring. Je moet die ring locken in de kleinste stand en dan instellen met het kleine wieltje voorop de body en voila! voor weinig geld heb je een geweldig objectief. Het is echte bull, want het sluiten van het diafragma gebeurt mechanisch vanuit de body met een handeltje tegen een lipje op het objectief. De contactpunten hebben hier dus helemaal geen rol in. Ik zou dus zeggen: kopen en genieten!
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
````De lens is bedoeld voor analoge camera's. Werkt op een D80 - want die heb ik zelf - slechts op F 3.6 en niet op F 1.8 vanwege het ontbreken van voldoende contactpunten.''''
Niet doen voor 125 euro heb je wel een 1.8 en is nieuw 1 jaar garantie
Gr Corné Goud
Niet doen voor 125 euro heb je wel een 1.8 en is nieuw 1 jaar garantie
Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Mee eens.dragon2 schreef:Wat is nou weer een lens voor analoge camera's??? Je bedoelt een gewone full frame lens? Er is volgens mij geeneens een dx variant van de 50mm lens. Zolang je een AF lens koopt werkt alles prima op een D80, MF kan ook wel maar dan heb je behalve geen autofocus ook geen lichtmeting op een D80.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Yep, bij Digital Street, Camera4all en kamera-express heb je een internationaal model al voor € 115 exclusief verzending. Voor de garantie op objectieven maakt de herkomst niets uit. Voor de helft van die prijs een gebruikt exemplaar kopen van iemand die er kennelijk niet zoveel verstand van heeft lijkt me een behoorlijk risico.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
- Mieke53
- Forumlid
MvBoetzelaer schreef:Wat een Bull....De lens is bedoeld voor analoge camera's. Werkt op een D80 - want die heb ik zelf - slechts op F 3.6 en niet op F 1.8 vanwege het ontbreken van voldoende contactpunten.
Een 50mm/1.8 werkt met alles erop en eraan op een een D80, dus van f/1.8 tot het minimale diafragma. Het enig dat niet kan is het diafragma instellen met de diafragmaring. Je moet die ring locken in de kleinste stand en dan instellen met het kleine wieltje voorop de body en voila! voor weinig geld heb je een geweldig objectief. Het is echte bull, want het sluiten van het diafragma gebeurt mechanisch vanuit de body met een handeltje tegen een lipje op het objectief. De contactpunten hebben hier dus helemaal geen rol in. Ik zou dus zeggen: kopen en genieten!
Groeten,
Marnix
Marnix,
Ik heb toevallig tijdje geleden info opgevraagd of ik mijn 50mm 1,8 op een evt, D80 kon zetten. Ik heb een FE analoog.(30 jaar oud)
Hieronder het antwoord.
Camera exposure? Houd dit ook kleur en belichting in?
Dan wordt het wel erg moeilijk he?
Maar goed:
Het is mogelijk oude Nikon lenzen te gebruiken op de D80. Als het gaat om de Nikon E series 50mm f/1.8 en de 135mm f/2.8. Echter is alleen de handmatige stand mogelijk en kan ook niet gebruik gemaakt worden van de camera exposure.
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog verdere vragen hebben aarzelt u dan niet weer contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Johan Z.
Nikon Europe Support
www.europe-nikon.com/support
- Mieke53
- Forumlid
Re: 50 mm analoog op de D80: weerkt dat?
Het is mogelijk oude Nikon lenzen te gebruiken op de D80. Als het gaat om de Nikon E series 50mm f/1.8 en de 135mm f/2.8. Echter is alleen de handmatige stand mogelijk en kan ook niet gebruik gemaakt worden van de camera exposure.sofa2007 schreef:Werkt een 50 mm/1.8 Nikkor objectief voor analoge camera's op een D80?
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog verdere vragen hebben aarzelt u dan niet weer contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Johan Z.
Nikon Europe Support
www.europe-nikon.com/support
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het is vaak kwestie van woordjes.
Wat versta je onder 'werken'? Ja, het werkt, want je kunt er een foto mee maken. Maar het merendeel van de functies werkt niet.
Zelfde met 'gebruiken'. Ja je kunt een MF 50mm op een D80 gebruiken, maar hier hetzelfde verhaal.
Bij verkopers altijd even doorvragen.
Wat versta je onder 'werken'? Ja, het werkt, want je kunt er een foto mee maken. Maar het merendeel van de functies werkt niet.
Zelfde met 'gebruiken'. Ja je kunt een MF 50mm op een D80 gebruiken, maar hier hetzelfde verhaal.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- Mieke53
- Forumlid
Ik ben het met je eens.Jaap Driest schreef:Het is vaak kwestie van woordjes.
Het schijnt bij de D300 wel beter te gaan heb ik gehoord.
Ik hoor het wel als je het hier niet mee eens bent.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Beste Noortje,
Mijn antwoord ging alleen en uitsluitend over de AF 50mm 1:1.8D en met nadruk NIET over Manual focus objectieven.
Manual focus objectieven kunnen op een D80 gebruikt worden, maar de autofocus werkt niet (duh, het zijn manual focus objectieven) en de lichtmeting werkt niet. Als dat de vraag is die je aan Nikon support hebt gesteld, dan is het antwoord juist. Voor objectieven van 30 jaar oud klopt dit helemaal.
SOFA2007 noemde in zijn openingspost de 50mm f/1.8, waarbij ik ervan uitgaat dat hij de Autofocus versie bedoelt, die nu nog verkrijgbaar is en die werkt met alle functies op de D80, evenals alle D- en G-objectieven. Zoals ik reeds heb uitgelegd is het verhaal over beperkt diafragma voor deze objectieven gewoon nonens.
Groeten,
Marnix
Mijn antwoord ging alleen en uitsluitend over de AF 50mm 1:1.8D en met nadruk NIET over Manual focus objectieven.
Manual focus objectieven kunnen op een D80 gebruikt worden, maar de autofocus werkt niet (duh, het zijn manual focus objectieven) en de lichtmeting werkt niet. Als dat de vraag is die je aan Nikon support hebt gesteld, dan is het antwoord juist. Voor objectieven van 30 jaar oud klopt dit helemaal.
SOFA2007 noemde in zijn openingspost de 50mm f/1.8, waarbij ik ervan uitgaat dat hij de Autofocus versie bedoelt, die nu nog verkrijgbaar is en die werkt met alle functies op de D80, evenals alle D- en G-objectieven. Zoals ik reeds heb uitgelegd is het verhaal over beperkt diafragma voor deze objectieven gewoon nonens.
Groeten,
Marnix
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Duidelijk geval van klok en klepelnoortje53 schreef:Het schijnt bij de D300 wel beter te gaan heb ik gehoord.
Ik hoor het wel als je het hier niet mee eens bent.

De D300 (en de D3) kunnen de nieuwe (nog niet eens verkrijgbare) PC-objectieven vanuit de body aansturen. Dit heeft echt helemaal niets te maken met een AF 50mm/1.8. Als je daar meer over wilt weten, start daar dan een nieuw topic over, voordat we het teveel OT raken.
Groeten,
Marnix