Lange tijd RO!
Lange tijd RO!
Beste Nikonians,
Na een korte tijd geworsteld te hebben met m'n nieuwe D70s heb ik een vraag over de menuoptie "lange tijd RO". Ik snap de werking ervan wel, maar de keuzemogelijkheid klinkt me onlogisch. Als het met optie aan een betere ruisonderdrukking heeft, waarom dan niet altijd aan! of heeft het met de optie "aan" ergens een nadelig effect? Wat zijn jullie r-varingen hiermee?
alvast bedankt voor een zinnige reactie, of een onzinnige uiteraard.
Grtjs Rob
"Nikon Rulez...Yeah!"
Na een korte tijd geworsteld te hebben met m'n nieuwe D70s heb ik een vraag over de menuoptie "lange tijd RO". Ik snap de werking ervan wel, maar de keuzemogelijkheid klinkt me onlogisch. Als het met optie aan een betere ruisonderdrukking heeft, waarom dan niet altijd aan! of heeft het met de optie "aan" ergens een nadelig effect? Wat zijn jullie r-varingen hiermee?
alvast bedankt voor een zinnige reactie, of een onzinnige uiteraard.
Grtjs Rob
"Nikon Rulez...Yeah!"
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De optie ruisonderdrukking heeft zin bij langere sluitertijden wanneer de ruis erger wordt naar mate er langer wordt belicht. Het nadeel van de RO functie is de tijd dat je camera bezig is om het plaatje op te slaan op je kaart. Als ik een nachtopname maak met ca. 30" belicht dan is die zeker diezelfde tijd bezig met nadenken voor ik een volgende foto kan maken, dus vandaar niet altijd aan. BTW de standaardruisonderdrukking in mijn D50 is al zodanig goed dat ik deze functie zelden gebruik.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt
Heej hallo,
Ok, de werking, zoals gezegd, snapte ik al. Dus puur de langere bewerkingstijd voor de camera. Ok, duidelijk.
Nu dat ik dit gelezen heb herinner ik me inderdaad dat het maken van foto's bij duisternis vrij lang duurt, maarja dat zal ook afhankelijk zijn van andere factoren zoals de keuze tussen jpeg of Raw en de kwaliteit die je ingesteld hebt (data die weggeschreven moet worden)., en uiteraard de langere sluitertijden, lol.
Het heeft dus niet echt nadelige gevolgen voor de foto zelf als deze optie aan staat bij een kortere sluitertijd en voldoende licht.
Ps... hoe dan ook vindt ik de foto's op bijv. ISO 1000-1600 niet echt om over naar huis te spreken, ondanks deze optie, afijn.... het is dan ook geen nachtkijker! (gebruik het liefst geen flits)
Zal eens een aantal testjes maken zodat me het verschil duidelijk is.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
Grtjs
Rob
"Nikon Rulez"
Ok, de werking, zoals gezegd, snapte ik al. Dus puur de langere bewerkingstijd voor de camera. Ok, duidelijk.
Nu dat ik dit gelezen heb herinner ik me inderdaad dat het maken van foto's bij duisternis vrij lang duurt, maarja dat zal ook afhankelijk zijn van andere factoren zoals de keuze tussen jpeg of Raw en de kwaliteit die je ingesteld hebt (data die weggeschreven moet worden)., en uiteraard de langere sluitertijden, lol.
Het heeft dus niet echt nadelige gevolgen voor de foto zelf als deze optie aan staat bij een kortere sluitertijd en voldoende licht.
Ps... hoe dan ook vindt ik de foto's op bijv. ISO 1000-1600 niet echt om over naar huis te spreken, ondanks deze optie, afijn.... het is dan ook geen nachtkijker! (gebruik het liefst geen flits)
Zal eens een aantal testjes maken zodat me het verschil duidelijk is.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
Grtjs
Rob
"Nikon Rulez"
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb hem standaard aan staan, omdat ik in donkere kerkinterieurs dikwijls gebruik maak van sluitertijden van 1 sec. en langer. Die RO werkt overigens uitstekend. Ik zie nauwelijks ruis in mijn langesluitertijd opnames. En de foto blijft daarbij gewoon scherp.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: Bedankt
Bij "gewone" sluitertijden werkt deze optie niet, maar ik ben wel tevreden met de "ruis' van de D50. De volgende opname is gemaakt met iso 1600.Rupke schreef: Ps... hoe dan ook vindt ik de foto's op bijv. ISO 1000-1600 niet echt om over naar huis te spreken, ondanks deze optie, afijn.... het is dan ook geen nachtkijker! (gebruik het liefst geen flits)
iso 1600 f2.8 ev -2/3 t1/1600 200mm de iso had veel lager gekunt, maar ik krreg dat niet goed voor elkaar in het donker.
Het is George Kooijmans...

Ik heb direct toen ik m'n D70 had de RO aangezet. En met 2 dagen de camera weer teruggebracht naar KE, weet niet meer wat de aanleiding exact was maar uiteindelijk (een nieuwe D70 verder) bleek het aan de RO te liggen. Heb RO vervolgens nooit meer aangehad dus weet niet of het probleem met de D70"S" firmware is opgelost ofzo. Heb de camera ook niet meer, weet dus niet meer wat ook al weer het probleem was
Ook suf... 

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
De ruis moet je gewoon mee leven daar is niks aan te doen. bovendien is de ruis bij hogere ISO's op de D50 verbeterd t.o.v. de D70. Ik heb die RO nooit aan zelfs niet op langere sluitertijden.
Hier een 100% crops van mijn mooie pano's van rotterdam. Hier is niks aan gedaan geen RO aan en geen noise remove in PS of whatever.
Detail 01
Detail 02
Detail 03
Specs:
50 mm. | f/11 | 50s. | ISO 400
Hier een 100% crops van mijn mooie pano's van rotterdam. Hier is niks aan gedaan geen RO aan en geen noise remove in PS of whatever.
Detail 01
Detail 02
Detail 03
Specs:
50 mm. | f/11 | 50s. | ISO 400
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, dat is meer dan wat ik verwacht had! de aantal reacties.....
Ik zal eens dit weekeinde proberen een aantal nachtshots te maken en te kijken wat het verschil is. Dat ruis een item is waar men mee moet leven is me duidelijk. Dat is, naar mijn mening, ook bij analoge film ISO1600.
Mijn flitservaringen zijn nog niet zodanig dat ik bj voorkeur de flits niet gebruik.....
Ok, dus fotoshop heeft een functie waarmee je het een beetje kunt reduceren? Eens kijken of ik het kan vinden. Ben er namelijk nog vrij kort mee doende.......om de "foto"-soep gaar te krijgen!
Genoeg stof om het weekeinde door te komen dus...lol!
Bedankt en de groeten uit het zonnige Limburg.
Rob
ondanks de ruis..... "Nikon Rulez anyway".... als het aan mij ligt. 
Ik zal eens dit weekeinde proberen een aantal nachtshots te maken en te kijken wat het verschil is. Dat ruis een item is waar men mee moet leven is me duidelijk. Dat is, naar mijn mening, ook bij analoge film ISO1600.
Mijn flitservaringen zijn nog niet zodanig dat ik bj voorkeur de flits niet gebruik.....
Ok, dus fotoshop heeft een functie waarmee je het een beetje kunt reduceren? Eens kijken of ik het kan vinden. Ben er namelijk nog vrij kort mee doende.......om de "foto"-soep gaar te krijgen!
Genoeg stof om het weekeinde door te komen dus...lol!
Bedankt en de groeten uit het zonnige Limburg.
Rob

Laatst gewijzigd door Rupke op do feb 22 2007 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ruis beter wil reduceren, maar het gaat altijd ten koste van detail, kun je beter opzoek gaan naar NoiseNinja. Dit verkrijgbaar als olugin voor PS en als standalone.Rupke schreef: Ok, dus fotosoep heeft een functie waarmee je het een beetje kunt reduceren?
Flitsen is natuurlijk niet altijd een optie: bij mijn foto was wel een optie, maar resultaat waarschijnlijk minder, maar flitsers waarmee je over de Maas kan flitsen worden nogal kostbaar....