Aanschaf allround lens

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
erik

Aanschaf allround lens

Bericht door erik » wo okt 25 2006 8:10 pm

Goeie dag allen,

Al enige tijd ben ik aan het twijfelen om een nieuwe camera te kopen. Van dit dilemma ben ik afgestapt omdat ik denk dat ik met mijn huidige camera (Nikon D70) voorlopig nog wel even voor uit kan.

Ik ben in het bezit van een kitlens 18-70 en een Sigma 70-300 APO DG. Het wisselen van lenzen is toch wel lastig op bepaalde momenten.

Nu is mijn vraag: Is het verstandig om mijn huidige lenzen te verkopen en een 18-200 VR Nikon lens te kopen in plaats van? Ik heb vernomen dat dit een uitstekende lens is en dat neemt het wisselen van lenzen dan voor mij weg.
Op de Sigma heb ik wel een macro functie zitten maar tot nu toe nog erg weinig gebruikt.

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen en adviseren wat de beste keus is.

Bij voorbaat dank,

Erik

Matchless

Bericht door Matchless » wo okt 25 2006 9:05 pm

Ik had hetzelfde probleem en heb de gewone 18-200 van Sigma gekocht. Ik moet zeggen dat dit nog de enige lens is die ik bijv. meeneem op vakantie of ergens naartoe. Wisselen doe ik vrijwel niet meer, alleen als ik extreem groothoek of extreem tele wil hebben.

Wat mij betreft een goeie keus dus want de VR heeft ook nog een beeldstabilisator toch ? Die heb ik zelf niet.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do okt 26 2006 1:57 am

gebruik de zoekfunctie eens over de 18-200 VR. De meningen over dit objectief zijn sterk verdeeld. Feit is in ieder geval wel dat het een nogal kwetsbaar objectief is. Dat heeft mij weerhouden heeft om hem aan te schaffen.

gr. Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Hans Deventer

Re: Aanschaf allround lens

Bericht door Hans Deventer » do okt 26 2006 9:31 am

Erik,

Ik zat met hetzelfde, al had ik dan een Sigma 18-125 en die 70-300. Ik heb ze verkocht en werk nu met de Nikkor 18-200. Ben er zeer content mee. Het bereik is heel handig en de VR is ronduit een zegen.

Ik heb wat foto's geplaatst in de herfst thread: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1388

Een origineel kun je hier vinden: http://www.nazarene.nl/~hd/2006-10-21_W ... ark_11.jpg

De lens is kwetsbaar, dat klopt. Maar hij is ook niet bedoeld als honkbalknuppel, denk ik dan. Je hebt met camera toch zo een € 1500 in je handen en daar ga je miz voorzichtig mee om. Als je dat doet, kun je er ontzettend veel plezier aan hebben.

erik

Bericht door erik » do okt 26 2006 4:16 pm

Allen bedankt voor jullie antwoorden!

Ik weet dat het nu eenmaal hoort bij het fotograferen met een spiegelreflex....maar ben het wisselen van lenzen soms gewoon zat...tevens mis ik hier door heel wat mooie momenten.

Wil er gewoon zeker van zijn dat ik een goeie lens koop die mijn lenzen die ik nu heb vervangt.

Groeten,

Erik

BUG322

Bericht door BUG322 » do okt 26 2006 8:03 pm

Hier een gallery van iemand met een 18-200 VR.
Van wat ik zie lijkt me het een prima lens en hij komt op mijn verlanglijst.

http://www.pbase.com/afukuda/cusco_puno

Ik vindt de kleur en scherpte fantastisch om te zien.

Ik wil alleen nog niet weten wat hij kost :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do okt 26 2006 9:35 pm

Je wilde het niet weten, maar toch.
Nikkor AF-S DX 18-200 1:3.5-5.6G VR IF ED prijzen:

digicamshop.nl en camera direqt: €679
Camera.nl en goedkoopste.nu: €698
redcoon: €699 (Int) en 769 (NL model)
kamera-express: €799 (NL model)
Cameranu.nl: €849 (Int) en €899 (NL model)
etc....
Dat zijn momenteel de bodemprijzen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

harry bul

Bericht door harry bul » do okt 26 2006 11:21 pm

is een geweldige lens gebruik hem op een D70 en D80 wil er niet meer zonder is misschien kwetsbaar maar er werd ook al opgemerkt je moet hem ook niet laten stuiteren ik denk dat de meeste lensen daar niet zo goed tegen kunnen.dus een beetje zuinig met je spullen omgaan maar denk dat de meesten dat wel doen is toch een leuk bedrag wat je gaat investeren maar ja dan hen je ook wat.

een tevreden 18/200 VR gebruiker.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 27 2006 7:35 am

Nooit doen.
Je 18-70 heeft een betere kwaliteit dan de 18-200.

Meer zoom = meer problemen.

Hans Deventer

Bericht door Hans Deventer » vr okt 27 2006 7:51 am

Hans Braakhuis schreef:Nooit doen.
Je 18-70 heeft een betere kwaliteit dan de 18-200.

Meer zoom = meer problemen.
Hans, is "nooit" niet gerelateerd aan de eisen die je stelt?

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » vr okt 27 2006 9:30 am

Ik ben van mening dat de prijs/kwaliteit verhouding niet klopt; die 18-200 is naar mijn idee dus veel te duur.

Wil je perse een all-round lens en niet te veel geld uitgeven, ga dan voor de tamron 18-200, of de sigma 18-200.

Maar ook deze zijn minder in kwaliteit dan je huidige 18-70 dx lens.

Wat je ook kunt doen is de tamron 17-50 F2.8 en een nikon 70-300 budget zoomlens. Alles bij elkaar veel beter dan welke 18-200 ook, en je bent nog goedkoper uit.

Hans Deventer

Bericht door Hans Deventer » vr okt 27 2006 9:33 am

D70-shooter schreef:Wil je perse een all-round lens en niet te veel geld uitgeven, ga dan voor de tamron 18-200, of de sigma 18-200.
Ik zou nooit zo'n soort lens zonder VR kopen. Dan maar even wachten op de nieuwe Sigma.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » vr okt 27 2006 9:43 am

Heb de 18-200 VR nu een goeie maand en ben er heel erg blij mee. Hiervoor veel gebruik gemaakt van de standaard kit lens 18-70. Persoonlijk vind ik het verschil in kwaliteit niet opmerkbaar en dan heb ik het niet alleen over beeld en licht, maar ook over vertekening.
Prijs kwaliteit verhouding vind ik ook goed, daar deze in tegenstelling tot de Sigma en Tamron vibratie reductie heeft. Zeker op de 200 stand (=300) is dit erg fijn en helpt de VR je wel een handje!

Ieder zijn ding uiteraard. Maar als je een dagje op stap gaat en je hebt geen zin in gesjouw en gewissel is dit een uitgelezen top apperaat met een gigantisch bereik, van groothoek naar tele in één keer.

Als je giga kwaliteiten stelt aan een foto moet je veel duurdere spullen kopen...

mvg, OFB

Hans Deventer

Bericht door Hans Deventer » vr okt 27 2006 9:52 am

Onne-Floris Broekema schreef:Als je giga kwaliteiten stelt aan een foto moet je veel duurdere spullen kopen...
Exact. En die nuance wil ik in de discussie houden. Een "beste koop" is afhankelijk van zoveel dingen. Wat zijn je eisen? Wat is je budget? Wat kun je dragen? En misschien de belangrijkste, wat helpt jou om met plezier de foto te maken die je in je hoofd hebt?

Hans

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » vr okt 27 2006 9:54 am

Het gaat er meer over dat de kwaliteit van deze lens zowel optisch als mechanisch niet je van het is.

Als je geen lenzen wilt wisselen, dan moet je eigenlijk ook geen spiegelreflex kopen.

Ik heb deze lenzen alle drie kunnen testen voor eventuele aankoop (Nikon, Sigma en Tamron), foto's zijn zeker niet slecht, maar je kunt zien dat het toch een compromis-lens is.

Persoonlijk vond ik de Tamron nog het meeste waar voor zijn geld bieden.

Heb geen van de drie gekocht overigens.

Dit soort lenzen zijn met name handig als je een dagje op stap gaat en niet teveel gewicht of spullen mee wil nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”