D300 versus ruis
D300 versus ruis
Momenteel heb ik de Nikon D300 . Een camera waar ik erg blij mee ben behalve ( en dat is uiteraard niet alleen bij de D300) wanneer ik weinig licht heb en op een hoge iso waarde moet fotograferen.
Heb dan altijd last van die vervelende ruis. Nu kan je uiteraard de ruisonderdrukker van de D300 hoog zetten ( heb hem zelf altijd op normaal staan) maar bij een hoge ruisonderdrukking heb je scherpte verlies ( detail). Ook kan je uiteraard een programma als Noise Ninja gebruiken , maar naar ik heb begrepen heb je hier ook detail verlies.
Hoe hier mee om te gaan en vooral hoe lossen jullie dit op.
Heb dan altijd last van die vervelende ruis. Nu kan je uiteraard de ruisonderdrukker van de D300 hoog zetten ( heb hem zelf altijd op normaal staan) maar bij een hoge ruisonderdrukking heb je scherpte verlies ( detail). Ook kan je uiteraard een programma als Noise Ninja gebruiken , maar naar ik heb begrepen heb je hier ook detail verlies.
Hoe hier mee om te gaan en vooral hoe lossen jullie dit op.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Allereerst kan je ons vertellen vanaf welke ISO jij de ruis storend vind. Ik vind persoonlijk de beelden op ISO 1600 nog steeds acceptabel. Er is weliswaar wel ruis aanwezig, maar in mate. Ik vind het pas storend worden boven de ISO 2000. Ik denk dat je je gewoon zit blind te staren op die ruis, terwijl je het uiteindelijk op een afdruk of een verkleining voor internet niet eens ziet.
Hier 2 voorbeelden mogen jullie raden welke ISO gebruikt is

Hier 2 voorbeelden mogen jullie raden welke ISO gebruikt is

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon dan is het er idd toch alleen maar beter op geworden???
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Of gewoon wachten op een D4, of D5, of D6,..............
Ik vind een lichte ruis of korrel in de foto helemaal niet erg.
Soms geeft het een aparte sfeer. Foto gemaakt met een F80,en geflitst met zijn eigen flitser.

Je kan het mooi vinden of niet. Smaken verschillen nu eenmaal. Maar ik vind het wel iets hebben.
Ik vind een lichte ruis of korrel in de foto helemaal niet erg.
Soms geeft het een aparte sfeer. Foto gemaakt met een F80,en geflitst met zijn eigen flitser.

Je kan het mooi vinden of niet. Smaken verschillen nu eenmaal. Maar ik vind het wel iets hebben.