(Windows XP Professional - SP2)
In de verwerking van NEF-bestanden met de laatste versie Capture NX
(versie 1.3.2) merk ik enkele foutjes.
Het zouden ook wat foutjes kunnen zijn in mijn Windows systeem. Herhaalde upgrades van MS NET etc. --> bijv. demo versie van PhaseOne "Capture One 4" wil in het geheel niet opstarten. Op andere PC ook maar 1 keer, daarna niet meer. --> Misschien moet ik MS Servicepack 3 eroverheen installeren.
Om uit te zoeken of het aan de software ligt of mijn MS installatie wil ik vragen of mensen die Capture NX gebruiken een paar tests willen doen.
Bug 1.
Ik verwerk nog wel eens NEF-bestanden tot zwart-wit.
Dat doe ik o.a. door bij:
1. Stap Basisaanpassingen --> Camera-aanpassingen --> Beeldinstelling
het 3e rijtje "Kleurstand" te veranderen naar "Zwart-wit"
Bestand eenmaal opgeslagen en later weer ingeladen, ziet het beeld er zwart-wit uit zoals ingesteld. Echter kijk je nu onder die Camera-aanpassingen, is de instelling "Zwart-wit" verloren gegaan en zie je in de regel "Ongewijzigd" (de instelling zoals die in de camera ingesteld zou zijn).
Het lijkt niet erg, maar kopieer ik helemaal onderaan bij het venster bij het icoontje met die twee tandwieltjes alle gebruikte instellingen om die vervolgens over een ander NEF-bestand te laten plakken, wordt die zwart-wit instelling niet meegenomen, en verandert daarmee niet het bestand van kleur naar zwart-wit. (Moet ik dan weer handmatig doen).
Bij alle andere instellingen die je onder het menu bij beeldinstellingen kunt aangeven werkt het wel correct.
Let wel, als je een bestand gewoon open laat in NX, instelt op zwart-wit (dus niet sluit en opnieuw inlaadt), wordt de instelling wel meegenomen, vanuit de cache. Je moet het bestand dus echt sluiten, opnieuw inladen en dan de instellingen kopiëren.
Dus instelling op:
Kleurstand "Zwart-wit" bestand wegschrijven, sluiten, opnieuw inladen,
dan is de kleurstand veranderd naar "Ongwijzigd".
Het hele rijtje:
Kleurstand "Stand I" wegschrijven/inladen --> blijft "Stand I"
Kleurstand "Stand II" wegschrijven/inladen --> blijft "Stand II"
Kleurstand "Stand III" wegschrijven/inladen --> blijft "Stand III"
Kleurstand "Stand Ia" wegschrijven/inladen --> blijft "Stand Ia"
Kleurstand "Stand IIIa" wegschrijven/inladen --> blijft "Stand IIIa"
Kleurstand "Zwart-wit" wegschrijven/inladen --> wordt "Ongewijzigd"
Kleurstand "Zwart-wit - Geel" wegschrijven/inladen --> blijft "Zwart-wit - Geel"
Kleurstand "Zwart-wit - Oranje" wegschrijven/inladen --> blijft "Zwart-wit - Oranje"
Kleurstand "Zwart-wit - Rood" wegschrijven/inladen --> blijft "Zwart-wit - Rood"
Kleurstand "Zwart-wit - Groen" wegschrijven/inladen --> blijft "Zwart-wit - Groen"
Bug 2.
Een venster van een opname naar volledige grootte (maximale schermgrootte), zie je bovenin in de inforegel het percentage van de beelgrootte niet veranderen indien je meer in- of uizoomt baar rato van de vergrotingsmaatstaf. Dat percentage van de inforegel wordt wel aangepast bij een kleiner venster.
Bugs in Nikon Capture NX ???
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bugs in Nikon Capture NX ???
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Onno
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je wilt dat hier wat aan gedaan wordt kan je ze het beste melden op http://nikoneurope-nl.custhelp.com
- Léon Obers
- Forumlid
Maar ik moest het eerst zeker weten of het niks anders is (bijv. aan mijn standaard setup van mijn pc).onno schreef:Als je wilt dat hier wat aan gedaan wordt kan je ze het beste melden op http://nikoneurope-nl.custhelp.com
Inmiddels heb ik al een paar reacties gekregen die de bugs verifiëren.
Bedankt voor je reactie
- Léon Obers
- Forumlid
Bedankt voor je reactie.Roelof schreef:Met de D300 krijg ik een ander keuzemenu bij 'beeldinstellingen'.
De D300 en ook D3 maken gebruik van een andere instellings methodiek "Picture Control". Die is dan enkel te kiezen.
>> Zie schermvoorbeeld <<
Bij oudere camera's kun je zowel de oude instellingen gebruiken zoals die in de camera zijn opgeslagen (1,2), als de keuze van "Picture Control" (3).
>> Zie schermvoorbeeld <<