Corrupte bestanden

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
wima1947
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Corrupte bestanden

Bericht door wima1947 » di feb 26 2008 2:33 pm

De teller op mijn D70s staat op ongeveer 10,500.
Ik gebruik drie SanDisk kaarten van 4 GB afwisselend. Die kaartjes hebben zo'n klein schakelaartje voor elke 2 GB.

Op één van die kaartjes zijn afgelopen weekend de eerste drie opnames corrupt terecht gekomen. Het waren opnames met de flitser.
Ze zijn niet te benaderen. Op de PC zijn de plaatjes niet te openen en op de camera krijg ik de melding "Map bevat geen beelden" als ik één van die drie foute bestandjes probeer te benaderen. Er staan wel andere opnames op het kaartje, die wel te benaderen zijn.

Formateren gaat niet en de corrupte bestandjes verwijderen ook niet.

Is dat kaartje spontaan tot schroot verworden?
Of kan het mijn camera zijn. Kan iemand mij adviseren: Beverwijk of een nieuw kaartje?

Wim
Wim Aalbers
Nikon D300-18/200VR-Micro 60mm/2.8-50mm/1.4-85mm/1.8-SB600

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di feb 26 2008 3:15 pm

Waar gaat het je in eerste instantie om? Om de foto's of om het kaartje?
De foto's zijn misschien nog te redden met andere software.
Als het je in eerste instantie gaat om het kaartje dan kun je nog eens proberen om het kaartje te formatteren in een andere camera of in de computer.
Als andere kaartjes nog wel functioneren in de camera dan zou ik het niet direct zoeken in de camera.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

wima1947
Clublid
Clublid

Bericht door wima1947 » di feb 26 2008 3:30 pm

Het gaat me niet om die foto's hoor. Maar ik maak me wat ongerust hoe die bestandjes zo corrupt kunnen raken. Als mijn camera dat doet, vind ik dat best griezelig. Als gewoon het kaartje is versleten (wat ook wel raar zou zijn) nou ja, dat is te overzien.

Ik zal eens proberen of het kaartje in de PC wel te formateren valt.
Wim Aalbers

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di feb 26 2008 3:44 pm

Ik heb zoiets ooit eens gehad met mijn S2 Pro. Een hele serie foto's was zo opgeslagen dat de meeste programma's er niet mee overweg konden. (Foutje in de header van het bestand ofzo.) De camera zelf liet ze nog wel zien.
Kon de foto's niet lezen met de computer, wel kopiëren enzo, maar niet openen. Totdat ik ze nog een keer van het kaartje downloadde met de fotodownloader van Adobe, daarna kon ik ze met alle programma's bekijken. Daarom zei ik dat je eens met een ander programma moest kijken.'
Na tijd heeft die camera nooit meer dit soort problemen gehad.

wima1947
Clublid
Clublid

Bericht door wima1947 » di feb 26 2008 4:12 pm

Bedankt! Dat werkte inderdaad.
In de Windows verkenner bleek dat de drie bestandjes als "Archief" te zijn aangemaakt. Dat heb ik uitgezet en in Adobe kon ik ze toen verwijderen.

Ik ga het inmiddels opnieuw geformateerde kaartje voorzichtig weer gebruiken.

(Ik had mijn vrouw al een beetje voorbereid dat ik nu toch echt een D300 moest hebben. Enige logica zit er nergens in deze conclusie, maar alles helpt. Ik laat haar dan ook deze correspondentie niet zien...)
Wim Aalbers

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di feb 26 2008 5:07 pm

(Ik had mijn vrouw al een beetje voorbereid dat ik nu toch echt een D300 moest hebben. Enige logica zit er nergens in deze conclusie, maar alles helpt. Ik laat haar dan ook deze correspondentie niet zien...)
Als je denkt dat het helpt dan mag je haar rustig vertellen dat ik dit soort probleem wel met een andre camera heb gehad, maar nog nooit met mijn D300. :-)

mikemix

Bericht door mikemix » di feb 26 2008 5:11 pm

wima1947 schreef:(Ik had mijn vrouw al een beetje voorbereid dat ik nu toch echt een D300 moest hebben. Enige logica zit er nergens in deze conclusie, maar alles helpt. Ik laat haar dan ook deze correspondentie niet zien...)
Dus niet alleen een corrupt kaartje, maar ook een corrupt baasje :?

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di feb 26 2008 5:14 pm

Het forum zou eigenlijk een nieuwe functie moeten krijgen. Net als de nieuwe functie op de D300 "liveview" maar dan in de vorm van "wifeview" :D

wima1947
Clublid
Clublid

Bericht door wima1947 » di feb 26 2008 5:17 pm

Tja, ik weet niet of jullie een dergelijke aankoop zonder enige valse druk er bij de familiale regeringen door weten te krijgen, maar ik moet dat altijd zorgvuldig voorbereiden...
Wim Aalbers

D300liefhebber

Bericht door D300liefhebber » di feb 26 2008 6:35 pm

Ik heb ook corrupte bestanden met mijn Fuji S7000 gehad (vlak voordat ik de D300 kocht). CF kaart geformatteerd en toen met een recovery software (nagenoeg) alle foto's weer naar boven gehaald.

GdP

Bericht door GdP » di feb 26 2008 6:45 pm

wima1947 schreef:Tja, ik weet niet of jullie een dergelijke aankoop zonder enige valse druk er bij de familiale regeringen door weten te krijgen, maar ik moet dat altijd zorgvuldig voorbereiden...

Gewoon kopen. En vervolgens zeggen dat het een aanbieding was die je niet kon laten liggen. :)

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » di feb 26 2008 7:22 pm

Laatst heb ik een paar foto's bekeken op de laptop direct vanaf het SD-kaartje. Windows had kennelijk iets gewijzigd aan die foto's, want vanaf dat moment gaf de D80 dezelfde 'map bevat geen beelden-melding'.

Toch apart... :?

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » di feb 26 2008 11:37 pm

Rebyte schreef:Laatst heb ik een paar foto's bekeken op de laptop direct vanaf het SD-kaartje. Windows had kennelijk iets gewijzigd aan die foto's, want vanaf dat moment gaf de D80 dezelfde 'map bevat geen beelden-melding'.

Toch apart... :?
Daar moet je ook mee oppassen zeker als je de verticale foto's geroteerd heb.
Heb ik ook al meegemaakt met een aantal vakantiefoto's gehad via de laptop van mij pa.
Doe ik dus ook niet meer.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo feb 27 2008 8:41 am

wima1947 schreef:Tja, ik weet niet of jullie een dergelijke aankoop zonder enige valse druk er bij de familiale regeringen door weten te krijgen, maar ik moet dat altijd zorgvuldig voorbereiden...
Gewoon omkopen. Ik een nieuwe D300, dan zij naar keuze een P5100 met wat spulletjes of een D60. Ben haar al lekker aan het maken voor de D60 met een VR-dubbelkit. Het enige nadeel is dat ze dan geen filmpjes meer kan opnemen, dus daar moet een videocameraatje voor komen en als die er is, dan heb ik wel weer een mooi objectief nodig of zo. :wink:
Het is zoals met alles in de relatie: een beetje geven en een beetje ontvangen.

Groeten,
Marnix
(soms leest mijn vrouw mee op dit forum...)
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

wima1947
Clublid
Clublid

Bericht door wima1947 » wo feb 27 2008 9:07 am

Klinkt eigenlijk meer als een beetje nemen en een beetje ontvangen Marnix...

Enfin, de corrupte bestandjes komen kennelijk vaker voor. Dat stelt me wel gerust. Die opmerking van dat draaien van de opnames is ook waardevol. Wellicht kan dat de reden zijn. Ik blijf alert nu.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Wim Aalbers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”