F90

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
pieter29

F90

Bericht door pieter29 » di feb 26 2008 3:15 pm

Wie kan me helpen met het volgende:
ik heb m'n F90 weer eens te voorschijn gehaald omdat ik overweeg dia's te gaan maken.
Tot m'n schrik bleek de achterwand er beroerd aan toe te zijn.
Er is een dunne rubberachtige substantie opgespoten die nu kleverig aanvoelt. Met enige druk kan ik de film er beetje bij beetje af wrijven.
Heeft iemand een advies hoe ik de achterwand eenvoudig kan ontdoen van gemelde rubberachtige substantie? Is er misschien iets in de handel dat ik vervolgens erop kan aanbrengen?
Op voorhand dank.
Pieter

mikemix

Bericht door mikemix » di feb 26 2008 4:15 pm

Waarschijnlijk heeft de camera in de buurt van "iets" gelegen wat invloed heeft gehad op de rubber toplaag van de achterwand.
Bepaalde damp van oplossers kunnen in de loop van tijd hun sporen na laten.

Ik kom niet verder dan probeer deze te vernieuwen.
Trouwens een F90X met MB-10 wisselt tegenwoordig voor een schamele E75,-
al van eigenaar, zie MP.
Succes.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di feb 26 2008 4:37 pm

Kun je dmv een foto een idee geven hoe een en ander er nu uitziet?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » di feb 26 2008 4:57 pm

Op MP kom je dit soort F90's tegen:
Afbeelding

Afbeelding

Denk zelf dat die coating erg kwetsbaar (te dun) is.
Heb overigens met die F90X van mij geen last.
Laatst gewijzigd door mikemix op di feb 26 2008 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di feb 26 2008 5:00 pm

Dat zou je er haast af moeten krabben :x
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

pieter29

F90

Bericht door pieter29 » wo feb 27 2008 11:19 am

Dank voor jullie reacties.
Ik houd het op een kwaliteitsprobleem. Camera heeft altijd in een droge kast gelegen (en niet in de wijnkelder Michael).
Ik doe het er maar mee.
Pieter

GdP

Bericht door GdP » wo feb 27 2008 11:27 am

Gewoon vervangen door een F80. Die heb je al vanaf € 80,-

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 27 2008 11:34 am

Dan zou ik voor een tweedehands F90X gaan, die gaat soms voor nog minder weg, incl. MB-10.

Overigens wordt die MB-10 niet helemaal door de F90 ondersteund, deze is echt specifiek voor de F90X ontwikkeld.
Hij kan er wel onder, geeft ook netjes zijn stroom, maar de verticale ontspan knop werkt niet op de F90 :cry:

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo feb 27 2008 12:03 pm

Toen ik mijn F90x met MB10 ter inruil aanbood bij een zeer bekende fotowinkel in een kooptransactie waar enkele duizenden euro's mee gemoeid waren, kon ik er 30 euro voor krijgen. Dus blijft hij gewoon mijn backup van mijn F100, die weer de backup is van ....
Ik vind het heel raar dat zo'n goeie camera voor dit soort rare bedragen weg gaat.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo feb 27 2008 12:04 pm

het rubber van de achterwand van de F-90 is van mindere kwaliteit. Ook andere camera's zoals een F-4 kunnen er beperkt last van hebben.
In Beverwijk is het misschien nog mogelijk om dit te laten repareren.
Veel zie je dat het gewoon schoongemaakt is. Blijft er een glimmend zwarte achterwand over.

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 27 2008 12:09 pm

wim schreef:Ik vind het heel raar dat zo'n goeie camera voor dit soort rare bedragen weg gaat.
Absoluut.
Heb er in 93 nog iets van FL 2200,- voor betaald.
Kon de mijne wat jaren later wel goed inruilen tegen mijn F5.
Kreeg er toen nog iets van FL 1000,- voor, maar ja, dat was ook nog in de Florijnen tijd.

Heb een paar maanden geleden een mooie F90X+MB-10 met 35-70/2.8 kunnen overnemen voor E200,-
Heb die 35-70 weer kunnen inruilen voor E250,- dus heb die F90X nu gratis :oops:
Lekker back-upje voor op reis, bij jatgevoeligheid is het leed wat meer te overzien.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 27 2008 12:22 pm

De bekleding van de achterwand van de F90 is inderdaad van beroerde kwaliteit. Bij mijn exemplaar, nieuw gekocht toen hij pas uit was, is al bijna verdwenen. Het "afrollen" begon al binnen een paar weken gebruik.

Het teken aan de wand voor wat betreft de plastic-body-generatie. Leuk als je F- en F2-kwaliteit gewend bent, ik weet er alles van. Let ook op dat je een statief niet te strak aandraait, dan heb je kans dat er scheurtjes ontstaan in het plastic rond de metalen statiefaansluiting. Gelukkig is de camera technisch nog steeds absolute top, en dat na al die jaren.

Ik weet ook niet of ze in Beverwijk nog nieuwe bekledingen hebben, en ik weet ook niet hoeveel het dan kost het te laten vervangen. Ik denk er zelf over de achterwand gewoon glad te laten, zelf opnieuw bekleden met zelfklevend rubber lijkt mij geen oplossing...

Ben benieuwd of de F6 ook dit soort problemen kent.

Groet, E.M. de Klerk

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 27 2008 12:33 pm

Is voor mij de reden om de F4 in de vitrine te laten staan.
Die wil ik in nieuwstaat hebben/houden dus die ie uitgeschoten.
Prismahuis is van de buitenkant ook van plastic, niet de beste combi.
Maar zoals velen al weten ben ik wel helemaal gek van het ontwerp van onze Italiaanse vrienden.
F90(X) is uit het zelfde materiaal gemaakt, plastic dat glanzend wordt en rubber dat loslaat.
Technisch idd een prima toestel. Die van mij was ook de wereld over geweest, zand in Indonesië, boven dampende zwavel vulkanen, veels te kleine waterige bootjes, hij bleef werken.

F5 was wat dat betreft in kwaliteit een verademing, trouwens de D200 heeft ook die goede kwaliteit, is een verademing als een body uit een metaalsoort wordt gebouwd met een goed omkleed rubbersoort.

GdP

Bericht door GdP » wo feb 27 2008 12:45 pm

emdeklerk schreef:Ben benieuwd of de F6 ook dit soort problemen kent.

Groet, E.M. de Klerk

Bij mijn F6 is dat geen probleem!

mikemix

Re: F90

Bericht door mikemix » wo feb 27 2008 1:29 pm

pieter29 schreef:Camera heeft altijd in een droge kast gelegen (en niet in de wijnkelder Michael).
Pieter
Is nog geen garantie, als daar jaren een potje lijm oid ook in heeft gestaan kan dat ook al funest zijn.
Zelfs bepaalde plakband "dampt".

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”