Geacht forum,
Ik heb mijn huiswerk gedaan en uitvoerig de volgende topics doorgelezen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hlight=raw
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hlight=raw
Ik snap dus absoluut de voor en nadelen van het fotograferen in RAW, al zijn de meningen en ervaringen soms verdeeld.
Om de proef op de som te nemen heb ik de camera op NEF+JPG laten fotograferen, de resultaten in CaptureNX geladen, ingezoomd en gecropped om de verschillen duidelijk proberen te krijgen. Mijn (voorlopige) conclusies:
1) RAW bestanden bevatten meer ruis, logisch omdat er geen ruisreductie is toegepast.
2) JPEG artifacts zijn nauwelijks waarneembaar bij de hoogste JPEG kwaliteit settings.
3) RAW bestanden zijn scherper, als ik met Custom Picture Controls de sharpening op 8 zet is de scherpte ongeveer gelijk.
4) Verder zie ik praktisch geen verschillen en heb ongeveer 10 foto’s vergeleken…
Ik heb dus vooral gekeken naar de resultaten direct uit de D300. Ik weet ook dat RAW zich beter leent voor bewerking maar dat is nu niet aan de orde. Op basis van alle posts op het forum is mijn strategie nu om zowel JPG als RAW te schieten.
Maar…
In theorie zou JPEG een kleurdiepte van 8bits moeten hebben en RAW 12 of zelfs 14 bits? Ik heb geprobeerd kleurdiepte inzichtelijk te krijgen in CaptureNX, ook in de schaduwpartijen. Is kleurdiepte verschil eigenlijk wel waarneembaar? Heeft iemand daar voorbeelden van gezien of zelf een voorbeeld?
Theo.
D300, 18-200VR
RAW, maar hoe zit het met kleurdiepte?
Mijn ervaring is dat alle bewerkingen in 12bits NEF het beste resultaat oplevert.
Je krijgt een goede basis waaruit je (bijna) alles kan converteren/creëren.
Tja, zijn je beelden alleen voor 10x15/13x18 of wat internet toepassingen bedoeld dan kan je je afvragen of dit zinvol is.
Echter, éénmaal alleen JPG en er is geen weg terug in kwaliteit.
Je krijgt een goede basis waaruit je (bijna) alles kan converteren/creëren.
Tja, zijn je beelden alleen voor 10x15/13x18 of wat internet toepassingen bedoeld dan kan je je afvragen of dit zinvol is.
Echter, éénmaal alleen JPG en er is geen weg terug in kwaliteit.
Ik vind persoonlijk het nadeel van JPEG dat de camera wel erg goed moet worden ingesteld. Zit je er wat naast, dan is daar achteraf maar weinig aan te doen.
Bovendien wanneer je een JPEG-bestand een paar keer overschrijft, dat dan de kwaliteit van de foto zeer snel afneemt. Of je moet Adobe Lightroom gaan gebruiken.
Bovendien wanneer je een JPEG-bestand een paar keer overschrijft, dat dan de kwaliteit van de foto zeer snel afneemt. Of je moet Adobe Lightroom gaan gebruiken.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Leuk te lezen dat je nu al zo lekker meeklept over digitaal GerritGdP schreef:Ik vind persoonlijk het nadeel van JPEG dat de camera wel erg goed moet worden ingesteld. Zit je er wat naast, dan is daar achteraf maar weinig aan te doen.

- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: RAW, maar hoe zit het met kleurdiepte?
Kleurruimte is niet 123 te zien als je een RAW en een JPG (beide onbewerkt) naast elkaar ziet op je beeldscherm. Het komt pas tot uitdrukking bij het bewerken van foto's.threegreen schreef: In theorie zou JPEG een kleurdiepte van 8bits moeten hebben en RAW 12 of zelfs 14 bits? Ik heb geprobeerd kleurdiepte inzichtelijk te krijgen in CaptureNX, ook in de schaduwpartijen. Is kleurdiepte verschil eigenlijk wel waarneembaar? Heeft iemand daar voorbeelden van gezien of zelf een voorbeeld?
Je kan het zelf ervaren. Maak maar eens een onderbelichte en overbelicht foto met je camera ingesteld op jpg+raw. Bij het corrigeren zul je merken dat er in het RAW bestand aanmerkelijk meer tekening te herstellen is in over- en onderbelichte delen van de foto dan in het JPG bestand.
Re: RAW, maar hoe zit het met kleurdiepte?
Kijk, dat is een handige tip! Ga er mee aan de slag.Kleurruimte is niet 123 te zien als je een RAW en een JPG (beide onbewerkt) naast elkaar ziet op je beeldscherm. Het komt pas tot uitdrukking bij het bewerken van foto's.
Je kan het zelf ervaren. Maak maar eens een onderbelichte en overbelicht foto met je camera ingesteld op jpg+raw. Bij het corrigeren zul je merken dat er in het RAW bestand aanmerkelijk meer tekening te herstellen is in over- en onderbelichte delen van de foto dan in het JPG bestand.
Bedankt Onno!
Theo.