Corrupte bestanden

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Hans Deventer

NMF files?

Bericht door Hans Deventer » wo feb 27 2008 2:04 pm

Ik zit met een soortgelijk probleem. Op gegeven moment zag ik de meldingen CHA en FOR op de display van mijn D70. Kaartje uit gehaald en er weer in gestopt. Verder gefotografeerd. Een paar uur later viel me op dat ik nog maar 24 foto's kon bekijken op mijn scherm, terwijl er nog maar een 280 aan vrij ruimte op de schijf zat. Normaal gesproken kan ik 368 RAW foto's opstaan op mijn SanDisk III Extreme 2 Gb.

Ben dus maar met een ander kaartje verder gegaan.

Thuis gekomen konden die 24 prima gelezen worden, maar de op de rest van de kaart staan 13 bestanden van gemiddeld 136 Mb (serieus!) met als omschrijving bv D[C_15?>.NMF
Het zijn allemaal NMF files. Ik kan ze niet lezen. Photoshop Elements 4.0 opent ze wel maar toont een grijs scherm.

Ik heb dit nog nooit eerder gehad. Wel eens de CHA melding. Tot op heden was "kaartje eruit en kaartje er weer in" de oplossing. Maar nu begin ik me af te vragen wat er aan de hand. Temeer omdat de CHA melding niet gerelateerd is aan de kaart. Een oude 1 Gb IBM Microdrive gaf in elk geval 1 keer dezelfde melding.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Valt er nog iets met de bestanden te doen? Begint de D70 het te begeven?

Veel vragen............

McMelloW

Bericht door McMelloW » wo feb 27 2008 2:24 pm

Digital Photo Recovery, een gratis foto receovery programmaatje. www.artplus.hr Met deze software heb ik ale diverse probleempjes opgelost. Soms lukt het terwijl het kaartje nog in de camera zit. Meestal haal ik de kaart eruit, zet het op writeprotect en stop het in een cardreader. Even PhotoRec opstarten en laden maar.

wima1947
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wima1947 » wo feb 27 2008 2:32 pm

Nee het zegt... Een paar weken geleden, dus voor het probleem dat ik eerder beschreef en waar deze discussie mee begon, had ik ook een paar keerzo'n vreemde melding.
CHA en andere en ook de melding dat ik met de gebruikte instelling nog meer dan 1000 opnames kon maken. Normaals zijn dat er met een leeg kaartje 582 als ik de grootste maat JPG en hoogste resolutie kies.
Die vreemde telling verdween weer maar toen kreeg ik van de week dus die drie spookbestanden op het kaartje. Nu staat alles weer helemaal normaal.

Enfin, het lijkt dus weer te werken, maar kenelijk zijn er meer UFO's geconstateerd. (Unieke Foto Onbegrijpelijkheden)
Wim Aalbers
Nikon D300-18/200VR-Micro 60mm/2.8-50mm/1.4-85mm/1.8-SB600

Hans Deventer

Bericht door Hans Deventer » wo feb 27 2008 3:03 pm

McMelloW schreef:Digital Photo Recovery, een gratis foto receovery programmaatje. www.artplus.hr Met deze software heb ik ale diverse probleempjes opgelost. Soms lukt het terwijl het kaartje nog in de camera zit. Meestal haal ik de kaart eruit, zet het op writeprotect en stop het in een cardreader. Even PhotoRec opstarten en laden maar.
Mello, dit was een geweldige tip! Dank je wel. Ik heb alles er weer af kunnen halen wat ik kwijt was! Nou hoop ik alleen nog dat ik niet meer van die gekkigheid krijg, anders zou ik zowaar toch nog een nieuwe Nikon moeten gaan kopen...........

McMelloW

Bericht door McMelloW » wo feb 27 2008 11:56 pm

Zoals ik bij Ken Rockwell en Thom Hogan regelmatig al je foto's naar compouter overzetten. Daarna je card in je camera formateren. Dat geeft de minste kans op problemen. Niet zoals dat ouderwetse geneuzel van vroeger eerst het rolletje vol maken.
Gewoon overspelen, checken of de foto's zichtbaar zijn, card in de camera en formateren.

Sorrry, als ik een argument voor een nieuwe D300 de grond in boor. :) :) :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”