@ALE: "Open riool".

Laat de historici het maar niet horen."
"quote Monumentenregister:"BESCHRIJVING VAN HET MONUMENT
De Duikers aan de Zuidermaatweg maken onderdeel uit van de voormalige Stelling van Amsterdam, de kringstelling van permanente verdedigingsbouw rond de hoofdstad, die tevens gold als Nationaal Reduit en werd aangelegd tussen 1880 en 1920 door het Departement van Oorlog.
Tussen Fort bij Veldhuis en het tol bij Heemskerk loopt de Zuidermaatweg. De weg ligt op hoger niveau dan de omliggende polders maar verlaat deze polderdijk even ten westen van het fort. In dat laatste deel bevindt zich de Inundatiekering bewesten het fort bij Veldhuis Objectnr. 09.041, een oorspronkelijk kunstwerk (1902-1903). Maar ook in het verdere, westelijke beloop van het dijklichaam liggen twee kleinere duikers: een bakstenen en een uit beton.
De eerstgenoemde dateert uit 1893-1895 toen de dijk als inundatiekering werd aangepast en opgehoogd, de tweede ligt weliswaar op een oorspronkelijke plek maar werd omstreeks 1930 als vervanging van eveneens een stenen exemplaar aangelegd. De kering was bedoeld 'tot scheiding van de inundatieën te stellen uit het Noordzeekanaal en die te stellen uit den Schemerboezem'. De duikers waren gewoonlijk geopend en zouden bij inundatie met schuiven worden gesloten.
De bakstenen duiker ligt in de eerste poldersloot ten westen van de spoorlijn Bevervijk-Uitgeest. Een smalle doorlaat van circa een halve meter loopt als overkluisde watergang door de dijk. Aan beide hoofden eindigt de gang met een smalle frontmuur.
"end quote". Sorry. Moest ik even kwijt
@Mikemix: Je hebt helemaal gelijk betreffende compositie en scherpte.
Voor betere composite had ik tot m'n middel in de sloot moeten staan. Tja...
De scherpte trek ik me wel aan. Ga ik hard aan werken.
De duikerkant met het mos is op het ZW.