Ben benieuwd wat nu betere kwaliteit oplevert:
Als ik m'n RAW bestand ut de camera converteer naar tiff en zo de benodigde bewerkingen doe in PS CS3 en m'n eindresultaat dan neerzet in een JPG of:
een hoogste kwaliteit JPG uit camera 'eindeloos' bewerken in Adobe lightroom met dan ook een JPG als eindresultaat.
Adobe LR (en werken met fineJPG) of PS CS3 (met TIFF)?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Adobe LR (en werken met fineJPG) of PS CS3 (met TIFF)?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Adobe LR (en werken met fineJPG) of PS CS3 (met TIFF)?
Beetje rare vraag. Als je in NEF schiet moet je minimaal dezelfde kwaliteit kunnen halen als dat je van JPG uit gaat. Niet zo vreemd ook; je hebt gewoon meer informatie, je kan het eenvoudiger verwerken, je hebt niets automatisch gedaan (ik houd niet van automatisch) en je hebt ook nog eens een bestandsformaat waar je geen informatie weggegooid hebt.FotoTuur schreef:Ben benieuwd wat nu betere kwaliteit oplevert:
Als ik m'n RAW bestand ut de camera converteer naar tiff en zo de benodigde bewerkingen doe in PS CS3 en m'n eindresultaat dan neerzet in een JPG of:
een hoogste kwaliteit JPG uit camera 'eindeloos' bewerken in Adobe lightroom met dan ook een JPG als eindresultaat.
De enige reden die ik kan bedenken waarom het vanuit NEF minder zou zijn, zouden je PhotoShop vaardigheden kunnen zijn. :mrgreen:
Das in het gevalletje LR ook onzin. In LR JPG bewerken is ook Loseless.wil schreef:Heel simpel wat je altijd leert op een cursus. Nooit gaan bewerken in JPEG.
En daarnaast kun je ook geweldig NEF bewerkingen doen in LR. Ik gebruik alleen nog CS3 als ik bijvoorbeeld meerdere laag bewerkingen moet doen.
Uit een NEF is gewoon meer dr. detail te halen en daar houd ik dus tijdens het schieten ook rekening mee. Het grootste gedeelte van de stadswandeling Antwerpen heb ik ook gewoon in JPG geschoten en in LR bewerkt.
Luc.