Fotografie of voor de gek houderij ?

Discussies over fotobewerking en archivering
Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do feb 28 2008 2:00 pm

Remco, dan heb je geluk gehad. Maar als je alle geposte foto's nog eens de revue laat passeren dan zou het veel beter kunnen.
En ik neem aan dat zoiets toch gezegd mag worden.

Tammo

CorH

Bericht door CorH » do feb 28 2008 2:09 pm

Tammo, natuurlijk mag dat gezegd worden.

Het geven van zinvol commentaar bij foto's is een zeer tijdrovende zaak.
Als je ziet hoeveel foto's er geplaatst worden dan is dat bijna een "dagtaak" en daarom ook niet realistisch om dat te verwachten.

Theoretisch heb je gelijk alleen in de praktijk zal dat niet gebeuren.

De Put

Bericht door De Put » do feb 28 2008 2:38 pm

Het woord is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk schrijven met licht. (φωτος phootos=licht, γραφειν grafein=schrijven)
Bron: Wikipedia

Zuiver definitie technisch heeft het wegklonen van een paaltje met een wacom in PS meer met fotografie te maken dan dat geklooi met glas waar wij ons mee bezig houden :-)

Deze discussie verzand in ieders individuele waarheid en interpretatie van de hobby, per saldo gaat het imo echter nergens meer over.

Eerst was er de discussie analoog - digitaal, waarbij opviel dat iedereen die nog niet digitaal fotografeerde het afkeurde tot het moment waarop ze zelf over gingen. Het valt me nog mee dat er weinigen zeggen dat een verzameling oplichtende pixels op een beeldscherm geen foto is omdat een foto van papier en chemicaliën is gemaakt.

Nu komt de discussie over bewerking, ik hoor maar weinig afkeurende geluiden van mensen die zich deze materie eigen hebben gemaakt en krijg dan ook het gevoel dat de 'fotografen' die het afkeuren zich er eigenlijk gewoon nog niet aan hebben durven wagen...

Kijk eens rond op photo.net, daar zie je de meest geweldige beelden voorbij komen. Sommige puur anderen zwaar over de top... maar beide categorieën vallen wat mij betreft onder de noemer fotografie en beiden hebben hun charme.

rik6230

Bericht door rik6230 » do feb 28 2008 9:33 pm

Foto's bewerken is niet alleen van deze tijd. Kijk eens op deze pagina en laat je inspireren :D of niet natuurlijk. (let ook op de jaartallen)

http://www.museumofnewmexico.org/mfa/id ... mages.html

Woudschim

Bericht door Woudschim » za mar 01 2008 5:39 pm

Tja, foto's bewerken is in principe geen andere soort actie dan je diafragma/witbalans/sluitertijd aanpassen toch?

Fotografie is kunst, en iedereen heeft zijn visie daarop. Beeldbewerking heeft net zoveel met fotografie te maken als een onbewerkte foto, zonder foto was er al geen beeld om mee te beginnen.

Walkaboutfun

Bericht door Walkaboutfun » za mar 01 2008 6:17 pm

Tja, foto's bewerken is in principe geen andere soort actie dan je diafragma/witbalans/sluitertijd aanpassen toch?

Fotografie is kunst, en iedereen heeft zijn visie daarop. Beeldbewerking heeft net zoveel met fotografie te maken als een onbewerkte foto, zonder foto was er al geen beeld om mee te beginnen.
amen!

Frederix

Bericht door Frederix » za mar 01 2008 7:46 pm

Zaronny schreef: Dan heb je naast beeldhouwen en schilderen ook fotograferen als activiteit en dan is er sinds het digitale tijdperk weer een bijgekomen, namelijk beeldbewerking.
Dit is gewoon niet waar, het is al eerder geschreven in deze draad, beeldbewerking is van alle tijden. Twee voorbeelden uit mijn eigen keuken:

Afbeelding
Foto 1: Coelhorst, Krachtwijkerweg
(Asahi Pentax ES II, T-max 400, zw-008-1-3, 1989-07-14)

Afbeelding
Foto 2: Woerden, kuikengraffiti langs snelweg A12
(Nikon F100, Fuji Superia 200, dd-063-2-4, 2005-12-04)

Zowel de foto uit mijn natte doka (foto1) als wel in mijn foto uit mijn digi-doka is er beeldbewerking toegepast. Door bijvoorbeeld een lichtere horizon en een donkerder voorgrond is door kleurperpectief meer diepte in de foto gecreëerd. In de kleine twintig jaar gebruik ik vaak dezelfde technieken, eerst analoog en nu via een scan van negatieven digitaal.

Beeldbewerking is niet iets dat ontstaan is door de digitale fotografie!

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mar 01 2008 7:50 pm

Ik heb niet zoveel met zwart/wit, maar deze is mooi.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”