Je bent hartstikke mesjogge als je digitaal fotografeert....
Je bent hartstikke mesjogge als je digitaal fotografeert....
Dag Nikonvrienden,
Tja ik zit zelf vaak achter een computer voor mijn werk en ik denk velen met mij.
Als ik me wil ontspannen, fotografeer ik graag. En ik ben wat blij als ik dan geen moeite meer hoef te doen om mijn beelden te "corrigeren" met photoshop of zo. Gewoon mijn rolletje wegbrengen en het wordt voor me ontwikkeld en afgedrukt.
Soms gaat het "ouwe spul" ook mee op mijn werk. Zo ook gisteren, bij een serie geluidsmetingen. En jawel hoor, de digitale camera, die mee was, weigerde om te funktioneren (net zoals auto's met veel elektronica het laten afweten en Windows ook vaak zijn eigen gang gaat). Tja en dan kom je met de handbediende FM3A, FM2 of F3 toch veel verder. Dat ding dat werkt gewoon altijd. Met mijn FT (ook wel de Nikon "Tank" genoemd) kun je zelfs nog over 100 jaar nog een foto maken. En dat geldt ook voor het optiek.
Zoals een Bentley Blower uit de jaren 30 veel mooier is dan de plastikerige "AudiBentley" van nu, zo is dat ook met die prachtige manuele Nikon camera's en de lenzen.
Bovendien kun je binnen 1 minuut leren hoe de camera te bedienen. Niks dagen handleidingen bestuderen (wat ik vele zie doen). Wie voor bedieningsgemak kiest, kiest voor de manuele camera.
Samengevat:
Wie los wil komen van zijn computer (lees werk) en lekker wil ontspannen, wie een betrouwbaar fotografisch apparaat wil hebben, dat ook nog eens 50 jaar meekan, en wie ongecompliceerd bedieningsgemak prefereert (en wees nou eerlijk wie wil dit niet) en esthetiek weet te waarderen.....die kiest een manuele camera waarin een flimpje gaat.
Eigenlijk moet je hartstikke mesjogge zijn om digitaal te fotograferen. Een mens met gezond verstand doet dat gewoon niet.
Amadeus Gould
Tja ik zit zelf vaak achter een computer voor mijn werk en ik denk velen met mij.
Als ik me wil ontspannen, fotografeer ik graag. En ik ben wat blij als ik dan geen moeite meer hoef te doen om mijn beelden te "corrigeren" met photoshop of zo. Gewoon mijn rolletje wegbrengen en het wordt voor me ontwikkeld en afgedrukt.
Soms gaat het "ouwe spul" ook mee op mijn werk. Zo ook gisteren, bij een serie geluidsmetingen. En jawel hoor, de digitale camera, die mee was, weigerde om te funktioneren (net zoals auto's met veel elektronica het laten afweten en Windows ook vaak zijn eigen gang gaat). Tja en dan kom je met de handbediende FM3A, FM2 of F3 toch veel verder. Dat ding dat werkt gewoon altijd. Met mijn FT (ook wel de Nikon "Tank" genoemd) kun je zelfs nog over 100 jaar nog een foto maken. En dat geldt ook voor het optiek.
Zoals een Bentley Blower uit de jaren 30 veel mooier is dan de plastikerige "AudiBentley" van nu, zo is dat ook met die prachtige manuele Nikon camera's en de lenzen.
Bovendien kun je binnen 1 minuut leren hoe de camera te bedienen. Niks dagen handleidingen bestuderen (wat ik vele zie doen). Wie voor bedieningsgemak kiest, kiest voor de manuele camera.
Samengevat:
Wie los wil komen van zijn computer (lees werk) en lekker wil ontspannen, wie een betrouwbaar fotografisch apparaat wil hebben, dat ook nog eens 50 jaar meekan, en wie ongecompliceerd bedieningsgemak prefereert (en wees nou eerlijk wie wil dit niet) en esthetiek weet te waarderen.....die kiest een manuele camera waarin een flimpje gaat.
Eigenlijk moet je hartstikke mesjogge zijn om digitaal te fotograferen. Een mens met gezond verstand doet dat gewoon niet.
Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op za okt 28 2006 10:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1354
Alles is een kwestie van smaak....gelukkig maar.
Alles is een kwestie van smaak....gelukkig maar.
Laatst gewijzigd door SPIKE op zo okt 29 2006 8:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Olé AG, er gaat niks boven een mooie diafilm. Heel zelden een D80/D200/D2h/D2x, maar verder niet... 
Zonder gekheid: mijn verstand is gedeeltelijk gezond, want ik fotografeer analoog maar digitaliseer het nadien. En... het is eigenlijk een feit: tegen de stabiliteit van een F2, F3 en andere oude reuzen, kan geen digitaal tegenop. Ondanks dat bijvorbeeld de D2x echt een dijk van een camera is, die je ook nog eens ongestraft kan laten vallen: de digitale camera's kunnen niet op tegen de oude analoge! Dus: keep the film alive!

Zonder gekheid: mijn verstand is gedeeltelijk gezond, want ik fotografeer analoog maar digitaliseer het nadien. En... het is eigenlijk een feit: tegen de stabiliteit van een F2, F3 en andere oude reuzen, kan geen digitaal tegenop. Ondanks dat bijvorbeeld de D2x echt een dijk van een camera is, die je ook nog eens ongestraft kan laten vallen: de digitale camera's kunnen niet op tegen de oude analoge! Dus: keep the film alive!
BUG322 schreef:Hallo Amadeus mooi dat je weer terug bent!!
Er is niets zo frustrerend als dat je rolletje op is en je ziet die mooie plaat liggen om genomen te worden
groetjes
Beste Bug, Nikonvrienden,
Dank voor de vriendelijke woorden. Of ik weer uitvoerig terugkom weet ik nog niet zo.
Bij een manuele fotograaf (die een winder ook heeft afgezworen) komt het boven genoemde gewoon vrijwel niet voor. Die denkt na over de foto's die nog gemaakt gaat worden, gaat derhalve spaarzaam met film om en neemt altijd voldoende film mee.
Net zoals met wijn geniet men meer als men het in mate tot zich neemt (en zich niet ladder zat zuipt om de volgende dag een enorme kater te hebben), zo is het ook met fotografie.
Van Ansell Adems, Cartier Bresson etc. is mij niet bekend dat ze gefrustreerd waren over dat hun rolletje op was. Rembrandt, van Gogh klaagde ook niet over dat ze te weinig papier hadden om hun tekeningen te maken.
Overigens is het verval van de manuel fotografie al begonnen met introductie van winders, die al snel batterij gevoed werden. Daarop volgde de autofocus camera, een van de zwarte bladzijde uit de geschiedenis der fotografie, die - als je het mij vraagt - in zijn zwartheid alleen nog wordt overtroffen door de komst van de digitale camera, "digicam" en "phonocam".
Amadeus Gould
Amadeus,
het doet me goed om af en toe zoiets te lezen.
Ik werk ook volledig analoog. Ik hou me voor 99,9% bezig met natuurfotografie en er zit gewoonlijk Velvia 50 in mijn Nikon. Deze beelden worden met zeer goed materiaal geprojecteerd.
Ik hoop dit de rest van mijn leven te kunnen blijven doen want ik wil niet digitaal beginnen.
Marc
het doet me goed om af en toe zoiets te lezen.
Ik werk ook volledig analoog. Ik hou me voor 99,9% bezig met natuurfotografie en er zit gewoonlijk Velvia 50 in mijn Nikon. Deze beelden worden met zeer goed materiaal geprojecteerd.
Ik hoop dit de rest van mijn leven te kunnen blijven doen want ik wil niet digitaal beginnen.
Marc
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
ik zie hier de lol niet van in, de mensen die dit zeggen zijn allen minimaal 50+ de jongere generatie denkt hier anders over, want waar staat beschreven dat je digitale foto's MOET bewerken?? idd helemaal nergens. dus fotografeer waarmee jij dat wil, maar ga niet zeggen dat je mesjogge bent (raar woord) als je digitaal fotografeert.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nou ik ben over de 50+ en fotografeer digitaal D70&D80 zou niet graag weer terug willen naar analoog en dat heeft voor mij niks te maken met ouderwets of dat je boven de 50 bent..men zegt dat de kwaliteit van analoog zoveel beter is nou daar ben ik het absoluut niet mee eens.wat je nogal veel ziet bij analoge fotografen dat ze daarna de foto digitaal maken nou doe het dan gelijk goed en fotografeer digitaal dat is mijn mening..
Harry
Harry
Nu sla je echt door.... volgens mij heb je te lang boven je ontwikkelbadje gehangen!Overigens is het verval van de manuel fotografie al begonnen met introductie van winders, die al snel batterij gevoed werden. Daarop volgde de autofocus camera, een van de zwarte bladzijde uit de geschiedenis der fotografie, die - als je het mij vraagt - in zijn zwartheid alleen nog wordt overtroffen door de komst van de digitale camera, "digicam" en "phonocam".

mvg, OFB
hier kan ik niet achter blijven.....
Ik fotografeer ook analoog met een nikon fg ,
die ik dus voor een paar pakjes sigaretten hebt gekregen...
ben met het hele spul naar de fotoclub gegaan...en me daar aangesloten,
Er is daar uitleg gegeven...en de leden vonden het een goed stuk gereedschap,ik zelf vind het geweldig om met zo`n camara in de weer te gaan,alles zelf in te stellen...
Je leert daar het meest van is mij gezegt.
En wat maakt het nou in hemels naam uit of je een rolletje wegbrengt of een sd kaart in een gleuf steekt van een ontwikkel toren.
er komen bij alle 2 toch foto`s uit als eindresultaat lijkt mij..
Het lijkt wel of mensen de camara`s gebruiken als een statussymbool,
terwijl alle camara`s voor het zelfde doel word gebruikt n.l foto`s maken.
De commercie lacht zich een pukkel,die doet net of we niet anders meer kunnen fotograferen dan als digitaal,
en proberen de klanten zo afhankelijk mogelijk te laten maken van digitaal fotograferen.
En zo ontstaat er een pixelrace van digitale camara`s met hier en daar een dode pixel
Niet dat ik tegen ben van digitale fotografie,
bij mij ligt het gewoon simpel,heb het geld niet voor digitaal,
en ben blij met deze camara,
Maar ik weet het zonet niet als ik het geld er voor had,of ik gelijk over zou stappen op digitaal,
misschien is het wel verstandig om de ontwikkeling eens af te wachten,
zodat de pixelrace wat gematigd is.
Ik fotografeer ook analoog met een nikon fg ,
die ik dus voor een paar pakjes sigaretten hebt gekregen...
ben met het hele spul naar de fotoclub gegaan...en me daar aangesloten,
Er is daar uitleg gegeven...en de leden vonden het een goed stuk gereedschap,ik zelf vind het geweldig om met zo`n camara in de weer te gaan,alles zelf in te stellen...
Je leert daar het meest van is mij gezegt.
En wat maakt het nou in hemels naam uit of je een rolletje wegbrengt of een sd kaart in een gleuf steekt van een ontwikkel toren.
er komen bij alle 2 toch foto`s uit als eindresultaat lijkt mij..
Het lijkt wel of mensen de camara`s gebruiken als een statussymbool,
terwijl alle camara`s voor het zelfde doel word gebruikt n.l foto`s maken.
De commercie lacht zich een pukkel,die doet net of we niet anders meer kunnen fotograferen dan als digitaal,
en proberen de klanten zo afhankelijk mogelijk te laten maken van digitaal fotograferen.
En zo ontstaat er een pixelrace van digitale camara`s met hier en daar een dode pixel

Niet dat ik tegen ben van digitale fotografie,
Maar ik weet het zonet niet als ik het geld er voor had,of ik gelijk over zou stappen op digitaal,
misschien is het wel verstandig om de ontwikkeling eens af te wachten,
zodat de pixelrace wat gematigd is.
Oeioei, Harry toch...
Leeftijd heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ik ben een dertiger.
Ik ben analoog begonnen en heb op alle "analooggebied" topmateriaal. Dan is er digitaal gekomen. Ik kan voorlopig geen enkele reden bedenken waarom ik ineens met analoog zou stoppen en over zou moeten schakelen op digitaal.
De kwaliteit kan echt niet beter en als film gewoon te verkrijgen blijft en de ontwikkeling ervan betaalbaar blijft en ik er niet TE lang op moet wachten dan zal IK zo blijven verder doen.
Marc
Leeftijd heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ik ben een dertiger.
Ik ben analoog begonnen en heb op alle "analooggebied" topmateriaal. Dan is er digitaal gekomen. Ik kan voorlopig geen enkele reden bedenken waarom ik ineens met analoog zou stoppen en over zou moeten schakelen op digitaal.
De kwaliteit kan echt niet beter en als film gewoon te verkrijgen blijft en de ontwikkeling ervan betaalbaar blijft en ik er niet TE lang op moet wachten dan zal IK zo blijven verder doen.
Marc
Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, de primaire aanschaf van een analoge camera zal goedkoper zijn. Aan de andere kant loop je bij analoog helemaal leeg aan ontwikkelen en afdrukken als je iets wilt zien.Niet dat ik tegen ben van digitale fotografie,
Uiteindelijk is de basis het fotograferen. Voor de één ontspanning, voor de ander professie.
Eigenlijk een compleet zinlose uitgekauwde discussie dit..........
(bedankt Amadeus!

mvg, OFB
De reden dat ik nog fotografeer is de komst van de AF. Ik had jaren lang een FG en steeds kreeg onscherpe foto's en op den duur alleen maar onscherpe, of verkeerd scherpe. Bleek dat ik het niet goed kon zien in de zoeker.Amadeus Gould schreef: Daarop volgde de autofocus camera, een van de zwarte bladzijde uit de geschiedenis der fotografie,