Kleur Mode D70s
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kleur Mode D70s
Ik heb mijn D70s in Kleur Mode II (Adobe RGB) staan.
Mijn D1x staat echter in Kleur Mode I (sRGB).
In welke Kleur Mode staat jullie camera?
Welke Mode kan ik het best gebruiken?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
sRGBEd Post schreef:Ik heb mijn D70s in Kleur Mode II (Adobe RGB) staan.
sRGB, tenzij je naar een drukker (CMYK) toe gaat.
In RAW maakt het niet uit. Dan bepaal je later wat je ermee gaat doen. En als je dan naar een drukker gaat werk je het best in ProFoto RGB ipv Adobe RGB. Tenzij je opdrachtgever liever Adobe RGB wil...
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
MIjn cam staat op sRGB, maar als ik ze naar een drukker stuur gaat hij naar CMYK 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleurmodus IA is een sRGB standaardinstelling, bedoeld voor portretfoto’s die zonder verdere bewerking worden afgedrukt of gebruikt. Foto’s worden aangepast aan de sRGB kleurruimte.
Kleurmodus II (Adobe RGB). Deze kleurruimte kan een groter kleurbereik weergeven dan sRGB, waardoor (volgens de Nikon handleiding) het de beste keus is voor beelden die nog uitgebreide bewerkingen of retouche moeten ondergaan. Deze geeft optimale resultaten wanneer je je afbeeldingen zelf op een printer afdrukt, mits je vodoende kennis hebt van het gebruik van kleurprofielen op/met je printer.
Kleurmodus IIIA is ook een sRGB instelling, bedoeld voor natuur- en landschapsfoto’s die zonder verdere bewerking zullen worden afgedrukt of gebruikt. Foto’s worden aangepast aan de sRGB-kleurruimte. Zij krijgen hier levendiger kleuren. Deze instelling heeft mijn voorkeur.
Er wordt geadviseerd deze instelling aan te passen aan de omstandigheden / onderwerpen die je fotografeert. Dat doe ik eigenlijk nooit. Met de resultaten met de IIIA-instelling ben ik tevreden.
Harmen
Kleurmodus II (Adobe RGB). Deze kleurruimte kan een groter kleurbereik weergeven dan sRGB, waardoor (volgens de Nikon handleiding) het de beste keus is voor beelden die nog uitgebreide bewerkingen of retouche moeten ondergaan. Deze geeft optimale resultaten wanneer je je afbeeldingen zelf op een printer afdrukt, mits je vodoende kennis hebt van het gebruik van kleurprofielen op/met je printer.
Kleurmodus IIIA is ook een sRGB instelling, bedoeld voor natuur- en landschapsfoto’s die zonder verdere bewerking zullen worden afgedrukt of gebruikt. Foto’s worden aangepast aan de sRGB-kleurruimte. Zij krijgen hier levendiger kleuren. Deze instelling heeft mijn voorkeur.
Er wordt geadviseerd deze instelling aan te passen aan de omstandigheden / onderwerpen die je fotografeert. Dat doe ik eigenlijk nooit. Met de resultaten met de IIIA-instelling ben ik tevreden.
Harmen