Lichtsterkte objectief met tussenringen
Lichtsterkte objectief met tussenringen
Hallo, ik kreeg van mijn broer de vraag hoe het zit met de lichtsterkte van een objectief met gebruik van tussenringen. En op welk type objectief kun je een tussenring het best gebruiken?
Ik weet dat mijn 70-200 2.8 met een 2,0 x convertor een 140-400 5.6 wordt, maar geldt eenzelfde rekensom voor het gebruik van de tussenring?
Groet,
Wouter
Ik weet dat mijn 70-200 2.8 met een 2,0 x convertor een 140-400 5.6 wordt, maar geldt eenzelfde rekensom voor het gebruik van de tussenring?
Groet,
Wouter
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vrijwel alle camera's hebben DDL meting. De camera houdt dus rekening met het lichtverlies.
Als je camera geen DDL meting heeft dan is er een bijlage bij de handleiding. Voor me licht handleiding nr H2E00500702(K128)70, met helaas alleen maar tabellen van 33 verschillenden objectieven.
Het lichtverlies hangt af van welke tussenring, welk objectief en de gegeven
afstand tot het onderwerp.
Met de 20mm AFD is het lichtverlies tussen 1x en 2,4x
Met de ED AIS 300mm f4 IF ED is het lichtverlies tussen 1x en 2x.
Het record verlies heb je met de micro Nikkor 55mm f2,8 AIS. Met gebruik van alle ringen samen en een reproductie ratio tussen 1,1 en 1,4 is de lichtverlies factor tussen 3,5 en 5,7.
Als je camera geen DDL meting heeft dan is er een bijlage bij de handleiding. Voor me licht handleiding nr H2E00500702(K128)70, met helaas alleen maar tabellen van 33 verschillenden objectieven.
Het lichtverlies hangt af van welke tussenring, welk objectief en de gegeven
afstand tot het onderwerp.
Met de 20mm AFD is het lichtverlies tussen 1x en 2,4x
Met de ED AIS 300mm f4 IF ED is het lichtverlies tussen 1x en 2x.
Het record verlies heb je met de micro Nikkor 55mm f2,8 AIS. Met gebruik van alle ringen samen en een reproductie ratio tussen 1,1 en 1,4 is de lichtverlies factor tussen 3,5 en 5,7.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za mar 01 2008 5:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp dus dat het met tussenringen in ieder geval zaak is langere sluitertijden met eenzelfde diafragma te gebruiken, correct?
Mag ik het lichtverlies gelijktrekken met een kleiner diafragma qua lichtdoorlating? Zoiets als 2x lichtverlies bij 2.8 wordt 5.6? Ik vermoed van niet... Maar waarom begrijp ik dan nog niet helemaal.
Verder: wat is het voordeel van die tussenring dan, anders dan dat je met eenzelfde objectief dichter op je onderwerp kunt komen? Een goedkope oplossing i.p.v. een ander/extra objectief? Of nog iets anders?
Mag ik het lichtverlies gelijktrekken met een kleiner diafragma qua lichtdoorlating? Zoiets als 2x lichtverlies bij 2.8 wordt 5.6? Ik vermoed van niet... Maar waarom begrijp ik dan nog niet helemaal.
Verder: wat is het voordeel van die tussenring dan, anders dan dat je met eenzelfde objectief dichter op je onderwerp kunt komen? Een goedkope oplossing i.p.v. een ander/extra objectief? Of nog iets anders?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Met een Nikon tussenring zoals de PK-11A, PK12 en PK13 ga je terug naar het stenen tijdperk met je D80.
Probeer in een winkel een ander merk ring uit waarbij de in de camera de automatische lichtmeting blijft werken.
Dan heb je van die correctie factor geen enkele last.
Het voordeel is dat je met je 105 dan dichter bij het onderwerp kunt komen. Je zit al in een bereik van 1,5:1. met een PK14 haal je dan maximaal 5,7:1.
Het lichtverlies ontstaat omdat er meer lucht tussen lens en camera komt.
1 stop licht verlies is te corrigeren door 1 stop groter diafragma, 1 stop hoger ISO of 1 stop langzamere sluitertijd.
Probeer in een winkel een ander merk ring uit waarbij de in de camera de automatische lichtmeting blijft werken.
Dan heb je van die correctie factor geen enkele last.
Het voordeel is dat je met je 105 dan dichter bij het onderwerp kunt komen. Je zit al in een bereik van 1,5:1. met een PK14 haal je dan maximaal 5,7:1.
Het lichtverlies ontstaat omdat er meer lucht tussen lens en camera komt.
1 stop licht verlies is te corrigeren door 1 stop groter diafragma, 1 stop hoger ISO of 1 stop langzamere sluitertijd.
Hier dan de broer in kwestie... ik was er benieuwd naar, puur vanwege de kosten die ermee gemoeid zijn; ik heb (nog;)) geen zin om veel geld in eem macro-objectief te steken, terwijl ik dat wel een van de leukste gebieden van de fotografie vind.
Je leest wel eens dat een 50mm 1.8D goed gebruikt kan worden met een tussenring(set), om naar het macrogebied of microgebied te gaan. De kosten van een 50 mm prime en een tussenringsetje zijn gecomineerd een stuk lager dan dedicated macrolenzen...
Ook de vraag dus, of AF behouden blijft bij gebruik van een tussenring... hoewel je vaak toch op de MF zit.
Je leest wel eens dat een 50mm 1.8D goed gebruikt kan worden met een tussenring(set), om naar het macrogebied of microgebied te gaan. De kosten van een 50 mm prime en een tussenringsetje zijn gecomineerd een stuk lager dan dedicated macrolenzen...
Ook de vraag dus, of AF behouden blijft bij gebruik van een tussenring... hoewel je vaak toch op de MF zit.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer: