macrostand
macrostand
ik heb pas de sigma 70-300 lens gekocht en wou de macrostand uitproberen, maar dat lukte niet
ik heb toen het kleine handleidinkje bijgenomen, maar daar werd ik niets wijzer van
kan er iemand uitleggen hoe je die stand moet gebruiken
ik heb toen het kleine handleidinkje bijgenomen, maar daar werd ik niets wijzer van
kan er iemand uitleggen hoe je die stand moet gebruiken
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Macro
Hallo Joerig,
Ik heb je op een ander draadje advies gegeven m.b.t. beelden fotograferen, daar zou je deze lens voor kunnen gebruiken, moet je wel de ruimte voor hebben natuurlijk.
Maar de 70-300mm van Sigma is eigenlijk niet echt een Macro objectief zoals b.v. de 105mm 2.8 van Nikkor.
De Nikkor heeft een afbeeldingsmaatstaf van 1:1
Maar dat haalt deze Sigma niet, je kan er wel iets dichterbij mee komen, maar niet echt Macro.
Dus een mier levensgroot in beeld brengen zal niet lukken, of je moet de foto op je computer croppen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders vraag je gewoon meer.
Groetjes George
Ik heb je op een ander draadje advies gegeven m.b.t. beelden fotograferen, daar zou je deze lens voor kunnen gebruiken, moet je wel de ruimte voor hebben natuurlijk.
Maar de 70-300mm van Sigma is eigenlijk niet echt een Macro objectief zoals b.v. de 105mm 2.8 van Nikkor.
De Nikkor heeft een afbeeldingsmaatstaf van 1:1
Maar dat haalt deze Sigma niet, je kan er wel iets dichterbij mee komen, maar niet echt Macro.
Dus een mier levensgroot in beeld brengen zal niet lukken, of je moet de foto op je computer croppen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders vraag je gewoon meer.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-
- Clublid
macro
Als Joerig de Sigma 70-300mm 1:4-5.6 D APO macro heeft, kan je het schuifje om macro te activeren, alleen in de 300mm stand verschuiven.
Dus alleen op 300mm kan je macro doen, wat overigens nog heel beperkt is hoor.
Het is geen echte macro lens, maar een leuke aanvulling.
Groetjes George
Dus alleen op 300mm kan je macro doen, wat overigens nog heel beperkt is hoor.
Het is geen echte macro lens, maar een leuke aanvulling.
Groetjes George

-
- Clublid
300mm stand
Hallo Tepami,
Ik heb de desbetreffende Sigma hier op de plank staan en ALLEEN in de 300mm stand kan je het schuifje voor macro in de macro stand zetten.
Ik weet niet welke lens jij hebt?
Groetjes George
Ik heb de desbetreffende Sigma hier op de plank staan en ALLEEN in de 300mm stand kan je het schuifje voor macro in de macro stand zetten.
Ik weet niet welke lens jij hebt?
Groetjes George

George,
Ik heb ook de Sigma 70-300 APO, misschien dat daar toch verschil in zit. Bij mijn lens werkt de macro knop vanaf 200 mm en dan heb je zelfs nog enig zoombereik tussen de 200 en 300 mm. Zojuist getest.
Je hebt zeker gelijk over het het feit dat deze lens geen echte macro lens is. Ik heb ook de 105mm 2.8 VR en daar krijg je toch hele andere plaatjes uit, werkt ook een stuk anders omdat je een veel beperktere scherptediepte hebt.
groeten,
Peter
Ik heb ook de Sigma 70-300 APO, misschien dat daar toch verschil in zit. Bij mijn lens werkt de macro knop vanaf 200 mm en dan heb je zelfs nog enig zoombereik tussen de 200 en 300 mm. Zojuist getest.
Je hebt zeker gelijk over het het feit dat deze lens geen echte macro lens is. Ik heb ook de 105mm 2.8 VR en daar krijg je toch hele andere plaatjes uit, werkt ook een stuk anders omdat je een veel beperktere scherptediepte hebt.
groeten,
Peter
Een macrostand betekent meestal dat je dichterbij scherp kunt stellen (en daarmee de afbeeldingsmaatstaf kunt vergroten). Ik ken dit specifieke objectief echter niet.joerig1970 schreef:ik weet dat je macro kan gebruiken tussen 200-300mm maar ik weet niet hoe, ik zie geen verschil in mijn foto's op de macrostand en de gewonen stand op dezelfde mm
-
- Clublid
niet echt maar wel een beetje
Dat klopt Yoyo, alleen het effect is niet zo groot als bij een specifiek Macro objectief.
Groetjes George
Groetjes George