gebruik circulaire polarisatiefilter
gebruik circulaire polarisatiefilter
Ik heb vorige week voor het eerst mijn circulair polarisatiefilter op mijn D50 met 18-200 lens gebruikt. De resultaten zijn erg fraai alleen bij sommige foto's zie ik alle hoeken een soort zwarte afgeronde vegen. Dit ontstaat spontaan terwijl ik dit effect bij gelijksoortige foto's met dezelfde instelling niet heb. Kan iemand mij vertellen hoe dit ontstaat?
circulair polarisatiefilter
Nog even de instellingen nagekeken; bij alle foto's waar het zich voordoet is de stand op 18mm.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Klopt, je hebt dan gewoon wat last van vignetering, vooral bij heldere lichtomstandigheden kun je hier mee te maken krijgen.Nog even de instellingen nagekeken; bij alle foto's waar het zich voordoet is de stand op 18mm
En hoe heftig je het polarisatie effect wilt hebben, je kunt de foto's iets kleiner uitsnijden of met bewerkingssoftware even de "vlekjes" wegwerken.
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Juist bij de groothoekstand van het objectief heb je last van vignettering. Je kunt het voorkomen door dus iets in te zoomen of een zgn. slimfilter te gebruiken (Een extra dun filter dat wat minder uitsteekt)
Welk merk filter heb je gekocht?
Welk merk filter heb je gekocht?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
merk filter
Het circulair polarisatiefilter is van Tamron. Het B&W UV-filter heb ik op advies van mijn fotozaak gewoon laten zitten.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: merk filter
Dan steekt het inderdaad ver naar voren uit. Vignettering bij de groothoekstand van 18 mm is in dat geval niet te voorkomen.Edward P schreef:Het circulair polarisatiefilter is van Tamron. Het B&W UV-filter heb ik op advies van mijn fotozaak gewoon laten zitten.
Vreemd advies trouwens van de fotozaak.

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Cees
- Forumlid
Zeker, Riemke. Hadden we niet laatst een draadje over twee filters die niet meer los kwamen? Ook iemand die z'n gewone filter had laten zitten en daarin een CP had gedraaid? Filters zaten goed vast. 

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: merk filter
Prima recept om vignettering te krijgen!! In tegenstelling tot het "advies van de fotozaak" zou ik nooit filters gaan stapelen en al helemaal niet bij groothoek objectieven of groothoekinstellingen van zoomobjectieven.Edward P schreef:Het circulair polarisatiefilter is van Tamron. Het B&W UV-filter heb ik op advies van mijn fotozaak gewoon laten zitten.
Jur