50 mm analoog op de D80: weerkt dat?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » za feb 23 2008 1:16 am

MvBoetzelaer schreef:Beste Noortje,
Mijn antwoord ging alleen en uitsluitend over de AF 50mm 1:1.8D en met nadruk NIET over Manual focus objectieven.

Manual focus objectieven kunnen op een D80 gebruikt worden, maar de autofocus werkt niet (duh, het zijn manual focus objectieven) en de lichtmeting werkt niet. Als dat de vraag is die je aan Nikon support hebt gesteld, dan is het antwoord juist. Voor objectieven van 30 jaar oud klopt dit helemaal.

SOFA2007 noemde in zijn openingspost de 50mm f/1.8, waarbij ik ervan uitgaat dat hij de Autofocus versie bedoelt, die nu nog verkrijgbaar is en die werkt met alle functies op de D80, evenals alle D- en G-objectieven. Zoals ik reeds heb uitgelegd is het verhaal over beperkt diafragma voor deze objectieven gewoon nonens.

Groeten,
Marnix
Jij ging ergens vanuit, en ik las 50 mm 1.8(geen "D" dus).
Ik heb weer veel geleerd.
Hoef ik verder geen nieuw onderwerp voor op te starten. Einde discussie.
Bedankt voor je geduld en je moeite.
Vr.gr.

Noortje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2008 1:35 am

Mijn antwoord ging alleen en uitsluitend over de AF 50mm 1:1.8D en met nadruk NIET over Manual focus objectieven.

Manual focus objectieven kunnen op een D80 gebruikt worden, maar de autofocus werkt niet (duh, het zijn manual focus objectieven) en de lichtmeting werkt niet.
Er zijn enkele uitzonderingen van manual focus objectieven die op een D80 wel werken met lichtmeting. Dat kan als er een CPU in de lens zit (herkenbaar aan die contactpuntjes nabij de lensvatting).

Voor lenzen van Nikon zijn dat bijv. een 45mm/2.8 P
>> wat meer naar onderen op deze webpagina <<

Het oudere type 85mm/2.8 PC (tilt/shift) objectief.

Van Voigtländer een 40mm/2.0 en 58mm/1.4

Buiten het 85 mm objectief wat hierboven wordt genoemd, werkt de lichtmeting op een D80 met lenzen met CPU enkel en alleen als het diafragma van de lens op de kleinste waarde staat ingesteld. Je regelt het diafragma dan vanuit de body.

Voor manual focus lenzen zonder CPU (het merendeel van de bulk lenzen die je vindt) kun je in tegenstelling tot wat hiervoor ergens wordt genoemd het diafragma NIET vanuit de camera bedienen, maar dat moet je met de diafragmaring op het objectief zelf doen. Lichtmeting is daarbij niet mogelijk. De enige camera-setting die daarbij werkt is de M modus (volledig manueel).

Het hoeft op zichzelf geen bezwaar te zijn dat je geen lichtmeting hebt. Je kunt het resultaat van een opname binnen 2 seconden op je display beoordelen, en aan de hand van het histogram eventueel nieuwe opnamen gaan maken waarbij je de instelling sluitertijd/diafragma corrigeert.
Het werken op deze wijze is wellicht wat minder aantrekkelijk voor de minder ervaren fotoamateur.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » zo mar 02 2008 2:09 am

Léon Obers schreef:

Manual focus objectieven kunnen op een D80 gebruikt worden, maar de autofocus werkt niet (duh, het zijn manual focus objectieven) en de lichtmeting werkt niet.
Er zijn enkele uitzonderingen van manual focus objectieven die op een D80 wel werken met lichtmeting. Dat kan als er een CPU in de lens zit (herkenbaar aan die contactpuntjes nabij de lensvatting).

Voor lenzen van Nikon zijn dat bijv. een 45mm/2.8 P
>> wat meer naar onderen op deze webpagina <<

Het oudere type 85mm/2.8 PC (tilt/shift) objectief.

Van Voigtländer een 40mm/2.0 en 58mm/1.4

Buiten het 85 mm objectief wat hierboven wordt genoemd, werkt de lichtmeting op een D80 met lenzen met CPU enkel en alleen als het diafragma van de lens op de kleinste waarde staat ingesteld. Je regelt het diafragma dan vanuit de body.

Voor manual focus lenzen zonder CPU (het merendeel van de bulk lenzen die je vindt) kun je in tegenstelling tot wat hiervoor ergens wordt genoemd het diafragma NIET vanuit de camera bedienen, maar dat moet je met de diafragmaring op het objectief zelf doen. Lichtmeting is daarbij niet mogelijk. De enige camera-setting die daarbij werkt is de M modus (volledig manueel).

Het hoeft op zichzelf geen bezwaar te zijn dat je geen lichtmeting hebt. Je kunt het resultaat van een opname binnen 2 seconden op je display beoordelen, en aan de hand van het histogram eventueel nieuwe opnamen gaan maken waarbij je de instelling sluitertijd/diafragma corrigeert.
Het werken op deze wijze is wellicht wat minder aantrekkelijk voor de minder ervaren fotoamateur.

Leon,

Helemaal duidelijk. Erg bedankt.

Vr.gr.

Noortjei

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”