oranje vlek

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
palone

oranje vlek

Bericht door palone » za mar 01 2008 11:35 am

Ik heb deze foto 3 weken gemaakt tijdens de eerste mooie (lente) zondag.
Zoals je ziet, zie je waar de zonnestralen langs de boom schijnt links een oranje "vlek". Dit is de eerste keer dat ik dit zie. Komt dat omdat de foto is gemaakt tegen het zonlicht in ? Het rare is dat ik me kan herinneren dat ik special in de schaduw van de boom ben gaan staat en op dat moment de zon niet in de zoeker zag. Toch is de zon duidelijk aanwezig.

Afbeelding

gr,

Patrick

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » za mar 01 2008 11:42 am

Ik denk van wel partick als je het op andere foto`s niet ziet komt dat inderdaad door de zon :D

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

palone

Bericht door palone » za mar 01 2008 11:44 am

ik vind het wel apart........maar op de een of ander manier baal ik er wel van.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mar 01 2008 11:47 am

Dan had je een stap naar links moeten doen :mrgreen:

Maar zonder dollen, als je ergens dan ook maar ee glimp van de zon in je lens krijgt dan is het resultaat heel vaal van dit soort vlekken. Ook kringen en ringen zie je vaak. Soms nog versterkt door voorzet filters
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za mar 01 2008 11:48 am

palone schreef:ik vind het wel apart........maar op de een of ander manier baal ik er wel van.
Waarom, als je de oranje vlek wegshopt heb je denk ik een heel net resultaat...

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za mar 01 2008 12:07 pm

Dit is volgens mij een typisch geval van lensflare

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 01 2008 12:27 pm

remoss schreef:Dit is volgens mij een typisch geval van lensflare
Dat is wel heel zeker een typisch gevalletje lensflare. Hier estetisch gezien wellicht niet zo mooi, maar vaak kan het best leuk zijn.

Leuk detail is dat duurdere lenzen minder last van flare hebben, en ook nog eens mooiere flares opleveren!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » za mar 01 2008 12:31 pm

Patrick,

Als je zeker wil zijn of er reflecties komen, moet dat je bij gesloten diafragma controleren.
Als het diafragma dichtgaat kunnen evt. reflecties anders uitvallen dan bij open diafragma.

Greoten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

palone

Bericht door palone » za mar 01 2008 2:30 pm

@Gijs: ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "moet dat je bij gesloten diafragma controleren". Kun je uitleggen hoe ik dat controleren moet doen ?

alvast bedankt,

Patrick

Myriad

Bericht door Myriad » za mar 01 2008 2:58 pm

Maar zonder dollen, als je ergens dan ook maar ee glimp van de zon in je lens krijgt dan is het resultaat heel vaal van dit soort vlekken. Ook kringen en ringen zie je vaak. Soms nog versterkt door voorzet filters
Voorbeeld (excuses voor de erg slechte foto, maar denk ik hier wel illustratief); veel van dit soort vlekken (cirkels) en ook nog eens in allerlei kleuren, wellicht nog eens versterkt door de Nikon C-PL II.
Rechts zie je volgens mij de slagschaduw van de boom (of het moet van de zonnekap zijn):

Afbeelding

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za mar 01 2008 3:13 pm

palone schreef:@Gijs: ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "moet dat je bij gesloten diafragma controleren". Kun je uitleggen hoe ik dat controleren moet doen ?

alvast bedankt,

Patrick
Knopje voor scherptedieptecontrole indrukken (nr. 17 in de D80 Gebruikshandleiding). Zie ook blz. 49 van die handleiding.
Jur

mikemix

Bericht door mikemix » za mar 01 2008 3:16 pm

Lekker flaretje, niks mis mee toch? Is zelfs een filter in PS, kan je hem erin shoppen.
Soms stoort het, hangt helemaal van het onderwerp en situatie af.

palone

Bericht door palone » zo mar 02 2008 2:32 pm

Jur schreef:
palone schreef:@Gijs: ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "moet dat je bij gesloten diafragma controleren". Kun je uitleggen hoe ik dat controleren moet doen ?

alvast bedankt,

Patrick
Knopje voor scherptedieptecontrole indrukken (nr. 17 in de D80 Gebruikshandleiding). Zie ook blz. 49 van die handleiding.
ik ga dat nog eens even rusting doorlezen.

@ Mikemix: persoonlijk vind ik deze dan niet passen. Zal wel een kwestie van smaak zijn.

Frederix

Bericht door Frederix » zo mar 02 2008 3:00 pm

palone schreef:
Jur schreef:

alvast bedankt,

Patrick
ik ga dat nog eens even rusting doorlezen.

@ Mikemix: persoonlijk vind ik deze dan niet passen. Zal wel een kwestie van smaak zijn.
Hoi Patrick,

Gave foto, die lensflare stoort mij in ieder geval niet.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”