Heide in zwartwit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Woudschim

Heide in zwartwit

Bericht door Woudschim » za mar 01 2008 3:49 pm

Gisteren ben ik met mijn vriendin naar een stukje heide gegaan, we hadden helaas niet veel tijd, ik heb 13 foto's gemaakt waarvan ik deze 5 de moeite waard vind ze te laten zien.
Binnenkort doen we het tochtje over als we meer tijd hebben. Ik heb het troosteloze gevoel dat de omgeving gaf door de grauwe lucht en nog niet in bloei staande planten willen versterken door de zwart-wit omzetting.

Kritiek is van harte welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Woudschim

Bericht door Woudschim » za mar 01 2008 8:42 pm

Niemand verder iets te zeggen? :)

CorH

Bericht door CorH » za mar 01 2008 8:51 pm

1 en 4 wat veel lucht

2 rommelig in de voorgrond

3 en 5 vind ik wel goed

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mar 01 2008 9:01 pm

Ik heb niet zo veel met zwart/wit, vandaar :)

Maar mijn keuze is ook 3 en 5 en verder met Corh. eens.

Tammo

roeree

Bericht door roeree » za mar 01 2008 9:03 pm

foto 1 t/m 4 pakken mij niet direct.

Foto 5 vind ik wel zwaar ok, tijdloze foto.....

groeten Raymond

Myriad

Bericht door Myriad » za mar 01 2008 9:09 pm

Zwart-wit (omzetting) vind ik pas mooi als er schaduwen te zien zijn (hoe subtiel ook; licht van opzij of van voren).
De omzetting dan het liefst hard. Hier is de zon (of een andere sterke lichtbron) afwezig.
Een omzetting naar zwart-wit heeft m.i. dan geen sterke zeggingskracht.
De foto's zelf vind ik er qua compositie niet uitspringen, sorry.

Frederix

Re: Heide in zwartwit

Bericht door Frederix » za mar 01 2008 10:39 pm

Woudschim schreef:Gisteren ben ik met mijn vriendin naar een stukje heide gegaan, we hadden helaas niet veel tijd, ik heb 13 foto's gemaakt waarvan ik deze 5 de moeite waard vind ze te laten zien.
Binnenkort doen we het tochtje over als we meer tijd hebben. Ik heb het troosteloze gevoel dat de omgeving gaf door de grauwe lucht en nog niet in bloei staande planten willen versterken door de zwart-wit omzetting.

Kritiek is van harte welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Ik vind het eigenlijk geen zwart-wit foto's, maar gewoon foto's zonder kleur . . . . :o

Walkaboutfun

Bericht door Walkaboutfun » za mar 01 2008 10:57 pm

Foto #5 spreekt mij het meest aan.
Je omzetting naar zw/wt snap ik niet zo.
Ook in kleur kun je dat zware troosteloos gevoel goed overbrengen.
Misschien een andere compo zoeken als je toch weer teruggaat?

GdP

Bericht door GdP » zo mar 02 2008 12:14 am

De foto's zijn nu niet echt boeiend, maar ik denk dat ze het in kleur beter hadden gedaan.

Marco

Bericht door Marco » zo mar 02 2008 2:22 am

Heb je een filter gebruikt in CS3 (Blackzero) ?

Probeer zwart/wit omzetten in CS3 eens met de kanaalmixer.

Aanvinken monochroom, rood op 100, groen op 50, blauw op 0, constant tussen -20 en -28.

Dit is maar een richtlijn, je kunt de RGB kanalen nog licht verschuiven naar eigen smaak. Het geeft in ieder geval meer zwart en wit.

groet,
Marco

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo mar 02 2008 7:45 am

Ik hou helemaal niet van zwart/wit woudschim, sorry.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo mar 02 2008 10:46 am

Het merendeel van de foto's vind ik niet echt bijzonder, foto 5 vind ik echter erg mooi!

Woudschim

Bericht door Woudschim » zo mar 02 2008 12:38 pm

Wow, ik zit net op mijn vormgevingsbeeldscherm te kijken, ik heb gisteren de foto's bewerkt op een ouder beeldscherm, en ik zie inderdaad wat jullie bedoelen, ik ga ze zo nog een keer bewerken.

zwartwitomzetting doe ik trouwens altijd met de zwartwitomzetting in adobe raw van PS CS3.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » zo mar 02 2008 6:30 pm

PS3 heeft juist een hele mooie nieuwe functie onder adjustements (zwart/wit). Ik gebruik voor omzetten naar Z/W de Photo Wiz BW styler plug-in. Heel veel mogelijkheden waaronder emulatie van verschillende soorten film. Die heb ik HIER ook gebruikt. Gewoon de saturatie op 0 zetten levert niet echt een mooi z/w effect op, en dan krijg je idd foto's zonder kleur.

De laatste foto vind ik wel heel gaaf. Alleen het kader vind ik wel heel triest, rouwkaart achtig.

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma mar 03 2008 11:26 am

Klopt, die heb ik inmiddels ook ontdekt, al heb ik nog niet precies uitgevogeld of deze nu beter is dan de kanalenmixer in Adobe Raw, die ik nu altijd gebruik.

Ik heb vanavond weer de tijd om achter de ontwerp-pc te zitten, dus ik ga de originele nog een keer bewerken. Het contrast van het beeldscherm waar ik achter zat stond veeeel te hoog, waardoor ze op een ander beeldscherm er uitzien alsof inderdaad gewoon de verzadiging op 0 is gezet.

Ik zie vaker gewoon een zwart-wit kader, daar heb ik het eigenlijk van overgenomen. Enig idee om het spannender te maken? Misschien gewoon alleen een zwart vlak erachter zetten?

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”