Ik heb zojuist van een collega een Pronea S APS camera gekregen met een 24-70 mm en een 60-180 mm lens die ze nooit meer gebruikt.
Is het de moeite waard om hier films voor te kopen en foto's mee te maken? Wat voor kwaliteit kan ik verwachten van het APS formaat? Worden dit mooie heldere scherpe foto's?
Het formaat van de film spreekt me op zich wel aan, want dit is 1:1.8 geloof ik, stukken wijder dan 35 mm film.
Heeft iemand wel eens met APS gefotografeerd?
Nikon Pronea S
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Best M.
Het APS formaat is nooit een succes geworden.
Als curiosa in een collectie is het wellicht wel leuk.
Als je er foto's mee wil maken zal je moeite moeten doen geschikte film te vinden.
Groeten, Gijs
PS de Lenzen zijn niet goed compatible met vele andere Nikon kamera's.
Het APS formaat is nooit een succes geworden.
Als curiosa in een collectie is het wellicht wel leuk.
Als je er foto's mee wil maken zal je moeite moeten doen geschikte film te vinden.
Groeten, Gijs
PS de Lenzen zijn niet goed compatible met vele andere Nikon kamera's.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Klopt, de lenzen steken verder de body in en passen daarom niet op F en D type body's.
Het is commercieel nooit een succes geworden, film kun je zo online (en vast in fotowinkels ook wel) kopen. W#at ik me afvraag is of het naast het feit dat het commercieel geen succes was qua fotografie ook geen succes zal zijn.
Ik denk dat ik gewoon een film koop om het uit te proberen.
Het is commercieel nooit een succes geworden, film kun je zo online (en vast in fotowinkels ook wel) kopen. W#at ik me afvraag is of het naast het feit dat het commercieel geen succes was qua fotografie ook geen succes zal zijn.
Ik denk dat ik gewoon een film koop om het uit te proberen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Nikon Pronea S
APS is terecht mislukt, m.i. doordat ze de fout hebben gemaakt te kiezen voor een kleiner negatiefformaat.miesnert schreef:Wat voor kwaliteit kan ik verwachten van het APS formaat? Worden dit mooie heldere scherpe foto's?
Het formaat van de film spreekt me op zich wel aan, want dit is 1:1.8 geloof ik, stukken wijder dan 35 mm film.
Heeft iemand wel eens met APS gefotografeerd?
Meer info hier;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Photo_System
De negatieven en foto's zijn merkbaar minder mooi (minder scherp en meer korrel) dan van het traditionele 35mm-formaat.
- Ed Post
- Clublid
Omgekeerd kan je wel AF-Nikkors op de Pronea body gebruiken.miesnert schreef:Klopt, de lenzen steken verder de body in en passen daarom niet op F en D type body's.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....