emdeklerk schreef:Sorry als ik iets schrijf wat je liever niet zou lezen, maar wil je nu werkelijk op een ZESHONDERD MILLIMETER objectief, digitaal dus NEGENHONDERD MILLIMETER, ook nog eens een converter zetten, die de combinatie op ACHTTIENHONDERD MILLIMETER brengt?
Zou je het niet eerst eens proberen met de die 600 mm? Over the top kun je altijd nog gaan.
Naar mijn bescheiden mening: als je bij vogelfotografie zo ver van je onderwerp af bent dat je meer dan 600 mm nodig hebt, moet je je afvragen of je de foto wel moet maken. Een beetje vogelfotograaf zit niet voor niets soms dagen in zijn schuilhuit bij een nest of een fourageerplaats om met minder dan 600 mm een plaatje te maken...
En waarom moet altijd alles koppelen met de moderne digitale reflexen?
Als je het licht kan meten, desnoods met een losse belichtingsmeter, ben je toch klaar? Maar misschien dat ik het laatste te simpel zie, ik weet niet zeker hoe een D50 werkt.
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
Als je je even inleest in de vogelfotografie (b.v. birdpix) zul je zien dat veel foto,s worden gemaakt met zelfs een 800mm toeter en dat de vogel toch niet veel verder weg zit dan 10 meter.(ze zijn klein hoor door de zoeker)
Het is ook niet persé een must om er een 2x converter op te willen hebben maar het gaat mij vooral om ervaringen met de lens zelf, het is ondanks dat het een oudje is nog een behoorlijk bedrag wat ik er voor moet geven, en ik moet er v.v. meer dan 1400 km voor rijden.
Als ik nu al weet hoe de resultaten met een converter zullen zijn is dat alleen maar meegenomen.
1.4 of 1.5 factor zegt me niet zoveel meer, ik kan me niet meer herinneren hoe het analoog was.
Voor mij is die factor net zoiets als de euro terugrekenen naar de gulden, mooi om te weten maar je hebt er niks aan.