2e Poging Product Fotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Robin

2e Poging Product Fotografie

Bericht door Robin » ma mar 03 2008 8:36 pm

Deze week een 2e poging gewaagd (na aanschaf van het inmiddels bekende IKEA bakje) :)

Heb helaas nog niet het geduld met backgroundremover of andere middelen tot in perfectie te isoleren, dus een beetje afgeraffeld :oops:

Ging me even om het idee.

1x sb-800 gebruikt (van boven geflitst) en de flitser op de camera naar voren.

Commentaar, tips en meningen meer dan welkom.

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3) (Wit bovenop wat uitgebeten zie ik nu)
Afbeelding

4)
Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di mar 04 2008 12:07 am

Persoonlijk niet mijn ding. Als ik naar de eerste foto kijk ligt de scherpte op de rechtse bol. Misschien met opzet, zo ja dan is hij goed, zo nee, ander diafragma gebruiken en op ander plek scherp stellen.
Foto twee ziet er goed uit. Ik weet niet of dat mag, maar misschien het plastic dopje bovenaan verwijderen. Dat oogt wazig (en dat is het ook natuurlijk) maar ik denk dat het netter staat indien die weg is.
Foto drie en vier zijn mijn inziens beide goed. Je hebt zelf reeds het kleine mankementje gezien bij #3. Vier vind ik leuk gevonden door de Pritt roller op de kop te plaatsen.

Suc6 met de volgende ronde,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Robin

Bericht door Robin » di mar 04 2008 8:38 am

Hoi Ale,

Persoonlijk ook niet mijn ding hoor , maar je moet alles een keer geprobeerd hebben toch :-)
Bovendien een leuke manier om de flitser een beetje te leren kennen.

Scherpte bij foto 1 ligt inderdaad niet goed, en had inderdaad op een ander punt scherp gesteld moeten worden. Goede tip om het dopje te verwijderen.

Ben over het algemeen ook wel tevreden, had me alleen niet gerealiseerd dat het zo veel werk is om iets fatsoenlijk te isoleren. Vandaar dat we hier en daar wat hapjes zien uit de producten. Vooral de pritt roller is lastig, aangezien hij geen rechte lijnen heeft. (Wat ook de reden is waarom hij op zijn kop staat :wink: )

cheers !

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di mar 04 2008 10:28 am

Vind ze niet heel slecht en ben het met je eens op alles een keer geprobeerd te hebben..

Wbt commentaar sluit ik me bij Ale aan.
Nummer 1 vind ik wel het leukste wbt compositie..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

evertfoto

Bericht door evertfoto » di mar 04 2008 5:18 pm

Maud vind ze niet heel slecht en ik vind ze niet heel goed.
Kijk vooral eens meer in de bekende folders die (bijna) iedereen in de bus krijgt. Daarin staan veel voorbeelden zoals het wel moet.
Als je iets laat zien van de resultaten, raffel het dan niet af, svp.
Wel doorgaan, van je fouten kun je alleen maar leren.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » di mar 04 2008 5:21 pm

Zorg dat alle vlijmscherp is van voor naar achter. Dat willen de opdrachtgevers bij produkten. En de naam leesbaar en niet op zijn kop (pritt) :wink:

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 04 2008 5:24 pm

Door oefenen :)
Nog niet geschikt voor een klant, net wat Wil zegt.

Robin

Bericht door Robin » di mar 04 2008 5:56 pm

@ evertfoto

Heb geen zin om een uur op me muis te gaan zitten klikken om met pixel grootte 1 alles tot in perfectie af te maken. Heb geen klanten en zal dit zekers niet onbetaald gaan doen :)

Wilde in eerste instantie de foto's plaatsen zoals ze uit de camera kwamen. Hadden een super licht grijzige achtergrond. Leek me alleen leuk om ook eens te kijken (naar aanleiding van de posting van mike in het andere draadje) hoe isoleren gaat.

Het ging me voornamelijk om het oefenen met belichting. En ben er reeds achtergekomen dat dit dus niet goed is.

Ga dus zekers de tips van Ale en Wil meenemen door in poging 3 door alles vlijmscherp proberen te krijgen.

Cheers all !

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo mar 05 2008 9:01 am

Nog een opmerking over produktfotografie. De Nikon is daar eigelijk niet geschikt voor. Wel om te oefenen en te spelen met verlichting en opstelling. Maar voor het echte werk voor opdrachtgevers is de technische camera de camera die gekozen moet worden. (in huidige tijd met digitale achterwand)
Ook met een shift objectief zal het niet echt goed gaan, omdat je alleen het objectief beperkt kunt verstellen. De verstellingen van achterwand en objectief had ik in de praktijk echt nodig, zoals je op het plaatje ziet.

Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 05 2008 11:27 am

ook jaren zo bezig geweest (analoog en digitaal, Sinar met Dicomed digi. achterwand) toch kan dit ook prima met een gematigd (micro)tele zoals de 105VR.
Onthoeken is goed softwarematig te doen.

Neemt niet weg dat een technische camera er voor gemaakt is.
Laatst gewijzigd door mikemix op wo mar 05 2008 12:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo mar 05 2008 12:33 pm

Ik doe het inderdaad ook met de 105 micro. Mijn opdrachtgevers hebben nooit tijd. Foto moet in een paar minuten gemaakt worden. Betreft meestal instrumentarium dat maar even gemist kan worden en dan weer gesterialiseerd moet worden.
Maar het waren mooie tijden met de Sinar P en de Cambo. Kwam laatst nog 4x5 inch dia's tegen. Is toch wel erg mooi.
Dan is het wel behelpen met een D3, 2, 200, 300 toch? :lol:

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 05 2008 12:50 pm

Ja, zelfs 13x18 en 18-24, dat zijn nog eens dia's.
Toch kan ik mij ook herinneren dat ik dia's met inbelichte tekst en retouche wilde verzorgen voor een klant, daar betaalde je ettelijke duizenden guldens voor, wat ik nu in 5 minuten doe in PS.

Niet alles was beter, wel leuk dat ik het mee heb gemaakt.
ik vond de reis reportages altijd erg leuk om te doen.
Toen nog geen kinderen en alle tijd v/d wereld :)

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo mar 05 2008 1:10 pm

Ja die reisfolders. Ik werkte bij een bedrijf dat de foto's moest bewerken voor ze in de folder kwamen. Print van dia maken en dat naar de retoucheur. Corpulente mensen en flats werden met airbrush weggespoten. Zo kreeg je een mooi uitzicht op het strand. Computer en photoshop moesten nog uitgevonden worden. Sindsdien vertrouw ik die foto's in folders niet meer. :wink:
Zou ook niet terug willen naar die tijd wat de techniek betreft. Wel om andere redenen als ik in de spiegel kijk. :oops:
maar we gaan off topic.

Robin

Bericht door Robin » wo mar 05 2008 1:53 pm

wil schreef: maar we gaan off topic.
Maakt niet uit hoor :lol:

Nog tips voor isolatie techniek ? Of beter gezegd, hoe maak ik het makkelijkst me grijzige achtergrond egaal wit (of andere kleur).

Heb 2 dingen geprobeerd tot nu toe.

A) Met background remover alles om het object wegpoetsen en daarna vullen met wit. Vond deze erg time consuming aangezien je altijd stukken object meeneemt. Dus steeds kleinere pixelgrootte gebruikt, vandaar dus afgeraffeld voor deze 2e poging

B) Met curves de foto overbelicht tot achtergrond wit was. Layer gedupliceerd en met zwart het object "ingekleurd". Ook hier kleur je snel over het object heen (>> Foto 2, je ziet rechtsboven de hals waar etiket ophoud dat er teveel gekleurd is.) en gaat er heel wat tijd inzitten. Daarna layers gecombineerd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo mar 05 2008 4:37 pm

In photoshop kun je het proberen met extract (staat in menu filters) Dit is bedoeld om onderwerp vrijstaand te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”