welke analoge camera en lenzen?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Theo

Bericht door Theo » ma okt 30 2006 1:06 pm

hoi, ik zit op de kunstacademie en ik heb een analoge camera nodig.

de f5 leek mij een geschikte camera, maar nu alleen die lenzen nog. ik heb zowel een groothoek nodig als een eentje die beetje aardig kan inzoemen. en hoe zit het eigenlijk met die filters?

Het project (geen idee welke kant het op gaat) duurt een jaar, maar dat digatale gepingel staat me zowiezo niet aan dus ik wil wel een camera hebben die kan voldoen aan mijn eventuele eisen in de de toekomst.

wie weet er meer van af?

mvg, theo

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 30 2006 1:15 pm

Met een F-5 heb je een prima camera.
Alle objectieven van 1977 tot nu (behalve de DX objectieven) zijn bruikbaar.

Goedkoper kan het met een FM of FM-2, alleen heb je dan ook niets aan de G objectieven.

Aanstaande zondag is er een fotografica beurs in Houten. Daar kun je alles aanschaffen. Begin met de camera (vraag schriftelijke garantie) en schaf daarna met die camera de objectieven aan.

De Nikon Club staat er ook, dus voor vragen, kom langs. Daarvoor hoef je geen lid te zijn.

http://www.fotografica.nl/foto.htm

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lenzen

Bericht door George Fennes » ma okt 30 2006 1:16 pm

F5 zou geen slechte keus zijn.
Wil je prime lenzen of ga je voor zoom.
Als je voor zoom gaat en je kan het betalen zou een combinatie van 17-35mm 2.8 en de 28-70mm 2.8 een heel goede keus kunnen zijn.
Ga je voor prime, dan ben je wat minder flexibel, zou ik zeker de 50mm 1.8 of liever nog de 1.4 nemen.
Misschien dat je hier wat aan hebt, maar wat is je budget dat je wil/kan uitgeven?
Aan de hand daarvan is een optimale hoeveelheid glas te adviseren, wat bij jouw budget past.
Laat eens wat verdere informatie los, dan kunnen we wat meer meedenken en misschien een beter advies geven.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Theo

Bericht door Theo » ma okt 30 2006 1:48 pm

bedankt voor de reacties.

ik neem aan dat prime lenzen geen zoom-in functie hebben, maar wat betekenen dan de getallen 1.8 en 1.4 die voor de 50 mm staan?

ik kan een f5 kopen voor 4 a 5 honderd euro, maar dat is dan alleen de body. op marktplaats.nl staan heel wat lenzen, maar er is moeilijk onderscheid te maken (bv: af-d, af-s, nikkor, sigma, at-x, mf). het is de bedoeling dat mijn eerste lenz(en) niet meer gaat kosten dan het bedrag dat ik uitgeef aan de body van de camera.

mvg,
theo

George Fennes
Clublid
Clublid

Lenzen Kunstacademie

Bericht door George Fennes » ma okt 30 2006 2:56 pm

Hallo Theo, ik denk dat de zoom 17-35mm 2.8 en 28-70mm 2.8 buiten jouw bereik liggen, daar deze lenzen 2e hands tussen de 900 en 1000 euro per stuk doen.
Die 1.4 en 1.8 geeft aan wat de grootste diafragmaopening is voor een lens. Dus hoeveel licht de lens doorlaat bij volle opening.
Ik weet niet waar je woont maar misschien is het verstandig om eens een afspraak met een van de forumleden te maken, die jou wat kan laten zien wat er met bepaalde begrippen bedoeld wordt.
Zodat je basiskennis iets breder wordt.
Zelf heb ik op kleinbeeld geen film camera, maar wel een 6x6 en aan de hand daarvan kan ik je het een en ander tastbaar voor je maken.
Maar duik eens de bibliotheek in en zoek een goed boek op waar de basisregels van een camera besproken worden, dan zullen heel wat begrippen duidelijker worden.
Maar gezien je budget, zou ik persoonlijk gaan voor de 50mm 1.8 daar dan een groothoek bij van 17 of 20mm en eventueel aangevuld met een zoomobjectief 70-210 of 75-300.
Volgens mij moet je op Marktplaats deze 3 objectieven kunnen vinden voor rond de 500 euro.
Als je wilt mag je gerust bij mij langskomen ik woon in Ede, stuur een PB dan kunnen we wat afspreken.
Laat maar eens wat horen en als je een keuze heb gemaakt wat je lenzen betreft er zijn genoeg forumleden die je graag van deskundig advies willen dienen.

Theo

Bericht door Theo » ma okt 30 2006 3:18 pm

begrijp ik nu dat je eerst een 50mm 1.8 moet hebben om daar een groothoek van 17 of 20mm op te kunnen zetten?

George Fennes
Clublid
Clublid

Lenzen

Bericht door George Fennes » ma okt 30 2006 3:44 pm

Nee Theo, dit zijn afzonderlijke lenzen.
Maar de 50mm 1.8 heb ik als eerste genoemd omdat je deze lens een beetje als de basis kan zien. Niet voor niets wordt de 50mm lens standaardlens genoemd.
De 50mm komt vrij redelijk overeen met de werkelijkheid zoals je het ziet.
Heel veel van je werk zou je kunnen maken met deze lens.
Deze 50mm kost nieuw ongeveer 110 euro

Daarbij zou je een groothoek kunnen nemen van 20mm.
Deze lens is over het algemeen iets duurder en daar kan je ook een ander merk dan Nikon voor nemen, b.v. Tokina of i.d.
Deze lens zal rond de 200 euro draaien.

Als zoom lens voor een wat groter bereik zou je de 75-300mm van Nikkor kunnen nemen, als ik het goed heb gezien zou deze lens tussen de 125 en 150 euro doen 2e hands.

Maar als je weinig geld heb, zou ik beginnen met de 50mm 1.8 van Nikkor.
Haarscherp lensje waar je de dieptescherpte heel goed mee kan regelen.
Hier zal je nooit spijt van krijgen.

Die andere lenzen kan je altijd toevoegen, maar je hebt dan een hele goede basis.

paulk

aanbeveling analoge camera

Bericht door paulk » di okt 31 2006 10:46 pm

Ik raad je aan gewoon heel eenvoudig te beginnen met een FE of een FM, eventueel een FM2, met een 'standaardlens' zoals een 1.8/50mm

Reden is simpel: eenvoudig, klein, en niet de aanwezigheid en 'professionele' uitstraling van een F5 (met het geklik en geruis van de motordrive)

Als je later nog 'net echt' wilt gaan kan je altijd nog upgraden, een setje zoals genoemd kost je relatief bijna niets (Markplaats van125 Eur incl lens)

Theo

Bericht door Theo » do nov 02 2006 1:40 pm

´´Als je later nog 'net echt' wilt gaan´´

het is niet dat ik vanwege een hobby af toe een foto wil maken, dit is werk.

bedankt voor alle info

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do nov 02 2006 2:11 pm

Theo, ik begrijp dat je gewoon een goede camera wil hebben en dat het niet alleen om de LOOK te doen is.
Al zou dat wel zo zijn dan gaat dat niemand iets aan, dat is jouw keuze.
Jij wil gewoon een paar goede lenzen bij je camera hebben en ik denk dat het advies dat ik je eerder in dit topic heb gegeven, in het geheel geen slechte keus is en betaalbaar.
Misschien kan iemand daar nog iets aan toevoegen en jouw vraag serieus nemen.
Zoals Hans Braakhuis ook al zei: "Met een F-5 heb je een prima camera".
Daar hoeven we niets aan toe te voegen, het is gewoon zo.

Heel veel succes met je studie en laat nog eens wat horen, ik ben benieuwd wat het gaat worden.

paulk

Camera voor kunstacademie

Bericht door paulk » do nov 02 2006 10:49 pm

Theo schreef:´´Als je later nog 'net echt' wilt gaan´´

het is niet dat ik vanwege een hobby af toe een foto wil maken, dit is werk.

bedankt voor alle info
Juist als afgestudeerde van de Koninklijke Academie in Den Haag ben ik genoegzaam bekend met de perikelen van een student met gelimiteerd budget bij het kiezen van de juiste aparatuur

Met name daarom raad ik je aan om een eenvoudige maar degelijke analoge body/set te kiezen

Enerzijds omdat een dikke body ondanks de relatief lage prijzen van analoog materiaal toch nog een aanslag op je budget doet (en vergeet niet dat je naast de body nog lenzen etc moet kopen).

Maar ook omdat je tijdens je studie nog voldoende nieuwe zaken zal tegenkomen waarbij je wellicht op een heel ander formaat wilt gaan werken en dan zou een grote investering in een bepaald formaat of merk nu al zich achteraf kunnen wreken.

En werk, tja, dan ga je middenformaat of digitaal, analoog kleinbeeld is in dat opzicht de laatste jaren flink in de knel gekomen.

George Fennes
Clublid
Clublid

Theo is geen klein kind!!!

Bericht door George Fennes » vr nov 03 2006 2:21 pm

Wat ik eigenlijk zo jammer vindt, is dat er forumleden zijn die over iemands anders portemonnee en bestedingspatroon gaan MOEDEREN!

Ik denk dat Theo zelf best kan bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft.

De een steekt het in een vakantie van 2000 euro of nog meer een ander koopt een auto van 5000 euro en Theo koopt een camera van 500 euro.

Nu wordt Theo gezegd dat hij beter met zijn geld om moet gaan en een camera van 250 euro minder moet kopen, want dan houdt hij 250 euro extra over.

Het moet toch niet gekker worden.
Theo is een volwassen kerel die zelf bepaald welke hogere studie hij gaat volgen en nu gaat een ander ongevraagd vertellen Nee Theo over die paar honderd euro kan jijzelf niet beslissen, wij gaan wel vertellen wat jij moet kopen.

Sorry hoor, maar misschien vind Theo dat goedkope speeltje helemaal niet leuk en voelt hij zich daarin beperkt wat zijn mogelijkheden zijn.

Theo heeft een keus gemaakt en dat is de F5, dit is een goede camera, heeft Hans Braakhuis ook bevestigd, maar dat was Theo's vraag helemaal niet, het ging Theo om de lenzen.

Laten we als we iets zinnigs willen zeggen Theo gewoon antwoord geven op zijn vraag, daar is hij dan mee geholpen en niet met dat slappe geleuter.

Sorry dat ik dit zo schrijf, ik hoop niet dat ik iemand gekwest heb met mijn mening, maar zo zie ik het en het gaf mij elke keer irritaties om die domme berichten te lezen.

paulk

bemoederen, betuttelen, bela....en

Bericht door paulk » vr nov 03 2006 6:04 pm

Daar valt niet tegen op te redeneren :shock:

Iedereen wiens kennisniveau zodanig is dat hij/zij op internet vraagt wat voor camera hij moet kopen dient voortaan onverkort meteen het duurste alternatief aangepraat te worden, want hij/zij is toch immers een volwassen kerel/vrouw die baas is over zijn eigen geld :twisted:

Tja, ik kom nog uit de tijd van je huiswerk doen voordat je dure centjes werden uitgegeven, maar ja, sinds de euro zijn die ook niet meer zoveel waard

En advies geven gebaseerd op eigen, direct vergelijkbare ervaringen haalt het natuurlijk niet bij een paar kreten op het internet

diepe zucht (hoop dat dat nog mag, George ?) :(

Malo1961

Bericht door Malo1961 » vr nov 03 2006 7:48 pm

Hoi George,

Over het algemeen( tot nu toe eigenlijk altijd :) ) ben ik het wel met je eens. En heel seq kan ik ook met je meegaan als het gaat over bemoederen. maar.........,
Zou het niet zo kunnen zijn dat de welgemeende adviezen van paulk in deze gevoed werden door de het idee dat Theo niet echt de fotografische kennis en dus kunde in huis had om zich in te laten met een zwaargewicht als de F5? Toen ik zijn vragen las over zoomlenzen, lensopeningen en het opstapelen van primes dacht ik eerst dat we als forum voor het lapje gehouden werden, maar vervolgens leek het er ook in mijn optiek op dat Theo iemand was die als eerste auto na het behalen van zijn rijbewijs meteen een Ferrari F40 aanschaft.
Daarom kwamen mij de adviezen van paulk in deze niet als belerend en bemoederend over, maar eerder als een wijze raad.
Overigens wil ik je wel een groot compliment maken over de wijze waarop jij hem geduldig van advies bleef dienen. Ik had hem waarschijnlijk ook de adviezen gegeven, in de trant van jonge...... weet je wel zeker dat je dit gaat doen......

In de hoop het objectief bekeken te hebben met wellicht wat ruimte voor enige nuance :)

Mvrgr,
Martin

George Fennes
Clublid
Clublid

Theo-Paul-Martin-George

Bericht door George Fennes » vr nov 03 2006 8:53 pm

Hallo Martin, Theo had al een keus gemaakt voor een camera en die wilde hij hebben. Zijn vraag ging alleen over de lenzen die hij er bij wilde hebben, dat was zijn vraag.
Dan moeten we die vraag ook beantwoorden.
Dat Theo's kennis van fotograferen in de kinderschoenen staat moge duidelijk zijn en daarom heb ik hem ook geadviseerd om zich wat in te lezen in een goed boek dat de grondbeginselen van fotograferen bevat.
Dat hij een camera als de F5 gekozen heeft, kan deels komen doordat iemand hem dat aangeboden/geadviseerd heeft. En laten we eerlijk zijn, als Theo voor een digitale camera had gekozen voor mijn part de D50 van ongeveer 650 euro en daar een leuk zoomlensje bij van 350 euro, zou iedereen dat normaal vinden en niet te duur voor Theo.
Maar nu een F5, ja dat is wel wat veel. Een FE, FM of FM2 dat kan nog net.
Maar wat maakt de F5 dan zo onmogelijk om mee te werken?
Ja er zitten heel wat mogelijkheden op en de specificaties liegen er niet om.
Een FE zou makkelijker zijn om mee te beginnen, dat is waar.. Maar je zou dit ook als een uitdaging kunnen zien, voorlopig ben je op zo'n camera nog niet uitgestudeerd.
De vergelijking van een Ferrari F40, gaat een beetje mank, een wagen als een Ferrari is een moordwapen in ondeskundige handen. Maar een F5 in ondeskundige handen is geen gevaar, alleen zal het leerproces om de camera te leren kennen wel iets langer zijn dan met een FE.
En Paul, hier werd niemand iets aangepraat, Theo had zijn keus al gemaakt en misschien heeft Theo er wel heel goed over nagedacht en gespaard en wil hij nu in één keer klaar zijn voor een lange tijd.
Mijn moeder kocht ook een Miele wasmachine i.p.v. een Indesit, maar na 30 jaar deed die Miele het nog als nieuw.
Dit zou ook zo kunnen met Theo en wees nou eerlijk voor die 250 euro meer zo'n prachtige camera.
Maar misschien zou goedbedoelde persoonlijke raad beter in een PB vervat kunnen worden en wordt niet de indruk naar anderen toe gewekt dat (in dit geval Theo) als een kleine jongen behandeld wordt.
En Paul, je mag best zuchten hoor, heb ik geen enkel bezwaar tegen.
Het was niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of zo, kwam dat wel zo over mijn welgemeende excuses daarvoor.
In ieder geval hoop ik dat iedereen heel veel plezier beleefd aan zijn/haar hobby, met welke camera, welk systeem of welke lens maar ook en daar gaat het om.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”