Maar wat blijkt nu? de Gitzo GT2330 heeft ongeveer dezelfde maten als de Manfrotto 055MF3. De Manfrotto is een carbon statief, de Gitzo een alu. Echter, de Gitzo is 1.8 kg, waar de carbon Manfrotto 2.0 kg is. De Gitzo heeft een hogere maximale belasting. De prijzen van deze twee statieven ontlopen elkaar weinig (bij Konijnenberg zelfs niets).
Nu heb ik begrepen dat carbon behalve lichter, ook beter trillingen dempt. Maar zou de carbon Manfrotto alleen daarom beter zijn dan de alu Gitzo? Op zich wordt Gitzo hoger aangeslagen.
Merk+type / Materiaal / Gewicht / Konijn prijs
Manfrotto 055MF3 / Carbon / 2.0 kg / 269 Euro
Gitzo GT2330 / Aluminium / 1.8 kg / 269 Euro
Verdere gegevens:
Manfrotto 055MF3. Ingeklapte lengte: 64 cm. Hoogte middenzuil omlaag: 134,5 cm. Hoogte middenzuil omhoog: 169 cm. Minimale hoogte: 11 cm. Maximale belasting: 7 kg.
Gitzo GT2330. Ingeklapte lengte: 63 cm. Hoogte middenzuil omlaag: 131 cm. Hoogte middenzuil omhoog: 163 cm. Minimale hoogte: 16 cm. Maximale belasting: 9 kg.
Ik kan weinig verschillen vinden. En de alu Gitzo is nog (iets) lichter ook. Mijn voorlopige conclusie is dan ook: ga voor de Gitzo.
Nu zullen jullie zeggen: doe het dan helemaal goed, ga voor het ultieme, koop een carbon Gitzo, maar dat wordt me te duur.
Kunnen jullie het hier mee eens zijn? Of is dit te kort door de bocht? Zie ik wellicht dingen over het hoofd? Schiet mijn conclusie maar aan flarden

Eric.