Matglas D200 verwisselen - vervangen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Matglas D200 verwisselen - vervangen

Bericht door D. Haaksma » za okt 28 2006 8:38 pm

Ik had al rondgeneust op het forum en kwam uit bij Katz.
Al iemand ervaring hiermee.
Lijkt me wel fijn bij macro, handmatig scherpstellen - "oude lenzen"
Ik vond het bij de "oude Nikons" juist zo tof om de matglazen aan te passen voor het beoogde doel.
Een paar vragen borrelen bij me op:

Hoe reageert de kamera ( spotmeting bij een instelwig bv)
Ik vervang het orginele matglas door een niet Nikon, garantie ?

Ik ben benieuwd naar de reactie's

Bladmos

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » zo okt 29 2006 2:11 am

Ook al ben ik niet meer in het bezit van Nikon camera's ik heb praktijk ervaring met de matglazen van Katz Eye Optics (http://www.katzeyeoptics.com/).

Ik heb de genoemde matglazen in zowel mijn voormalige D2H en D2X gebruikt en ze zijn werkelijk geweldig.

Vooral voor macrofotografie zijn de scherpstelhulpmiddelen - instelwig en microprisma - een uitkomst en daar kan geen enkel hedendaags standaard matglas tegen op.

Afbeelding

De genoemde scherpstelhulpmiddelen zijn uiteraard ook zeer geschikt voor het scherpstellen van MF objectieven echter elk scherpstelhulpmiddel geintegreerd in een matglas heeft een invloed op de lichtmeting.

Ik laat met nadruk de woorden positief of negatief weg omdat deze scherpstelhulpmiddelen de belichting beïnvloeden binnen +/- 1/3 stop.

Alleen bij het gebruik van objectieven langzamer dan f/3.5 bij de D2H(s) en D200 en f/4.0 bij de D2X(s) wordt geadviseerd om te meten d.m.v. matrix- of centraalmeting en in het geval van spotmeting eerst een test opname te maken en na beooordeling van de testopname d.m.v. het histogram de EV waarde eventueel te corrigeren.

Echter de gemiddelde hobby fotograaf is niet in staat om continue binnen een nauwkerigheid van 1/3 stop te belichten dus dit is totaal niet relevant.

Het leuke van dit topic is dat het kunnen interpreteren van het histogram wederom om de hoek komt kijken en ik kan het niet vaak genoeg benadrukken histogrammen maken het leven van een digitale fotograaf zoveel makkelijker en zeker op de laatste modellen camera's welke het histogram zelfs uitsplitsen in de diverse kleurkanalen.

Dit is voor mij een automatisme - het analyseren van het histogram.

Garantie is geen issue daar het verwisselen een kwestie is van 20 seconden - heel erg simpel dus - en het enige effect wat kan optreden is het beïnvloeden van de belichtingsmeter en daar is nog nooit een camera door kapot gegaan.

Wat ik kan aanbevelen met betrekking tot de Katz Eye Optics matglazen is de OptiBrite behandeling welke de schijnbare helderheid in de zoeker doet toenemen met ongeveer 2 stops.

Katz Eye Optics matglazen zijn leverbaar voor de volgende Nikon DSLR's, nl.:

- D50, D70, D70s, D80, D100, D200, D2H, D2Hs, D2X en D2Xs.

Ik heb mijn D2H verkocht aan een forumlid - ik noem niet zijn naam uit privacy overwegingen - echter als hij dit topic leest is er vast wel de bereidheid om praktijk ervaringen uit te wisselen.

Tevens hoop ik dat jullie het geen bezwaar vinden dat ik als ex Nikon fotograaf deze reactie geef.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op wo nov 01 2006 11:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.

SPIKE

Bericht door SPIKE » ma okt 30 2006 11:01 pm

Harrie Gerrits schreef: Tevens hoop ik dat jullie het geen bezwaar vinden dat ik als ex Nikon fotograaf deze reactie geef.
Geen bezwaar, Jou ervaring als ex-Nikon fotograaf kan ons goed van pas komen. You’re welcome.

En ik heb nog een site gevonden, of dat iets is, geen idee.
http://tech.groups.yahoo.com/group/screen4DSLR/

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » di okt 31 2006 9:24 am

Hallo Spike,
En ik heb nog een site gevonden, of dat iets is, geen idee.
http://tech.groups.yahoo.com/group/screen4DSLR/
Ik heb een aantal links gevolgd met betrekking tot deze Haoda matglazen en ik krijg toch een wat ongemakkelijk gevoel als ik installatie instructies zie waar mensen met een klein hobby mes de blokkering van het matglas openen enz., terwijl bij de matglazen van Katz Eye Optics er speciaal gereedschap wordt meegeleverd.

Afbeelding

Enkel op basis van bovenstaande zou Haoda voor mij geen optie zijn.

Kwalitatief kan ik geen uitspraken doen daar ik geen praktijk ervaring heb met Haoda maar erg scheutig met informatie zijn ze niet.

yoyo

Bericht door yoyo » wo nov 01 2006 12:00 am

Ik kan alleen maar bevestigen wat Harrie Gerrits al heeft gezegd.
Het "Katz Eye™ Focusing Screen" is echt een geweldig matglas. Ik heb de versie met "OptiBrite - Brightness Enhancement Treatment" waardoor hij nog helderder is en hij is ook nog voorzien van "Rules of third Grid Lines" wat het composeren vergemakkelijkt.

Spotmeting gebruik ik zelf niet zo vaak. Matrixmeting werkt erg goed en je hebt altijd nog je histogram ter controle. Voordeel bij een D2H (en andere DSLR's) is dat de spotmeting gekoppelt is aan het gekozen scherpstelveld, dus ik denk dat je hiermee het prisma en dus de meetafwijking kunt omzeilen. Ik heb dit echter nog niet getest.

Het scherpstelprisma is niet alleen voor volledig MF. Het is ook zeer geschikt om de AF in de gaten te houden.

Als je dit matglas hebt gezien wil je niets anders meer...!
(Highly Recommended)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”