--D80-- --SB25-- vast
--D80-- --SB25-- vast
Ik heb een SB25 flitser op D80 camera gezet, maar met geen mogelijkheid is deze los te krijgen. In de handleiding staat iets over: it is equiped with a safety lock!
Wie o wie kan mij helpen hoe die flitser er weer af moet? Is hier een speciale handeling voor nodig? Ik heb alleen het wieletje losgedraaid en geprobeerd er weer af te schuiven...maar 'no go'
Wie o wie kan mij helpen hoe die flitser er weer af moet? Is hier een speciale handeling voor nodig? Ik heb alleen het wieletje losgedraaid en geprobeerd er weer af te schuiven...maar 'no go'
op de sb28 zit het als volgt: als je aan het wieltje draait, draait er een klein metalen palletje in en weer uit. Als ie vastgedraaid zit, vergrendelt het palletje dus de flitser op de body. Maar als je 'm helemaal losdraait zou dat palletje weer moeten ontgrendelen......
en het blijft techniek, dus het kan kapot. Heb je 'm echt helemaal losgedraaid?
ajuus
emiel
en het blijft techniek, dus het kan kapot. Heb je 'm echt helemaal losgedraaid?
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Hoi Emiel,
Bedankt voor je antwoord. Ja heb 'm helemaal losgedraaid, en toen wou het nog niet. Maar, misschien moet ik het toch inderdaad in die richting zoeken. Helaas is de camera hier niet meer....kennis moest weer weg. Nu dus inclusief flitser weggegaan haha. Maar dit is dus waarschijnlijk de safety lock waar ze over praten? Waar zou je eventueel meer naar toe moeten als het écht niet los wil?
Bedankt voor je antwoord. Ja heb 'm helemaal losgedraaid, en toen wou het nog niet. Maar, misschien moet ik het toch inderdaad in die richting zoeken. Helaas is de camera hier niet meer....kennis moest weer weg. Nu dus inclusief flitser weggegaan haha. Maar dit is dus waarschijnlijk de safety lock waar ze over praten? Waar zou je eventueel meer naar toe moeten als het écht niet los wil?
Beverwijk is de ultieme plek, maar wellicht een goede fotozaak in de buurt ook.
Andere optie is om te kijken of de zwaartekracht je verder kan helpen. Draai'de ring helemaal los, hou de camera ondersteboven en probeer voorzichtig de flitser de bewegen in de speelruimte die hij heeft. Misschien zakt het palletje de flitser in en krijg je 'm los.
en als dat allemaal niet werkt moet je ofwel een snijbrander ofwel een slijpschijf pakken
ajuus
emiel
Andere optie is om te kijken of de zwaartekracht je verder kan helpen. Draai'de ring helemaal los, hou de camera ondersteboven en probeer voorzichtig de flitser de bewegen in de speelruimte die hij heeft. Misschien zakt het palletje de flitser in en krijg je 'm los.
en als dat allemaal niet werkt moet je ofwel een snijbrander ofwel een slijpschijf pakken

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
klopt, de basic functies van de flitser werken en da's niet veel. Maar met een beetje handwerk is het een prima flitser voor die enkele momenten dat je wat extra hulp nodig hebt. Maar verwacht geen wonderen.
op de nikon site zijn overigens overzichten te vinden van de functies die wel werken van de verschillende flitsers op de D*.* toestellen.
wel laten weten of en hoe het gelukt is met dat palletje!
ajuus
emiel
op de nikon site zijn overigens overzichten te vinden van de functies die wel werken van de verschillende flitsers op de D*.* toestellen.
wel laten weten of en hoe het gelukt is met dat palletje!
ajuus
emiel
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De SB-25 heeft ook zo'n pinnetje, maar als ik het wieltje losdraai dan wordt het pinnetje niet ingetrokken. Hij is wel in te drukken met de hand, zelfs als het wiel helemaal aangedraaid is.
Dat intrekken gebeurt bij de SB-28dx en SB-800 wel.
Vervolgens heb ik de SB-25 op een S2 Pro gezet, waar hij wel volledig op zou moeten functioneren, om te controleren of het op en van de camera daardoor gehinderd werd. En bij mij ging hij hij ook niet zomaar van de camera af. Of dit een algemeen falen van de SB-25 is, weet ik niet.
Ik heb hem er uiteindelijk wel afgekregen, maar met een kras op de flitsschoen.
De les die ik hier uit trek is geen oude rommel op nieuwe camera's zetten. Als zo'n flitser een paar jaar niet gebruikt is dan kan zo'n veiligheidspalletje wel eens niet meer werken zoals bedoeld.
Dat intrekken gebeurt bij de SB-28dx en SB-800 wel.
Vervolgens heb ik de SB-25 op een S2 Pro gezet, waar hij wel volledig op zou moeten functioneren, om te controleren of het op en van de camera daardoor gehinderd werd. En bij mij ging hij hij ook niet zomaar van de camera af. Of dit een algemeen falen van de SB-25 is, weet ik niet.
Ik heb hem er uiteindelijk wel afgekregen, maar met een kras op de flitsschoen.
De les die ik hier uit trek is geen oude rommel op nieuwe camera's zetten. Als zo'n flitser een paar jaar niet gebruikt is dan kan zo'n veiligheidspalletje wel eens niet meer werken zoals bedoeld.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Mijn SB-27 heeft ook zo'n pinnetje. Dat wordt wel degelijk teruggetrokken als ik het wieltje losdraai.
Echter: als de flitser wordt bewogen tijdens het losdraaien, is er kans dat het pennetje gaat klemmen, het wordt dan tegen de zijkant van het betreffende gaatje getrokken.
Remedie: flitser goed terugduwen in de flitsschoen, en dan weer aan het wieltje draaien. Lukt bij mij altijd. (SB-27 op een F-90).
Toch vraag ik me af of de D80 nog wel zo'n gaatje heeft? Zo niet, is er natuurlijk kans dat het pinnetje zichzelf heeft vastgezet in een ander deel van de flitsschoen - of erger, in één van de flitscontacten?
Groet, E.M. de Klerk
Echter: als de flitser wordt bewogen tijdens het losdraaien, is er kans dat het pennetje gaat klemmen, het wordt dan tegen de zijkant van het betreffende gaatje getrokken.
Remedie: flitser goed terugduwen in de flitsschoen, en dan weer aan het wieltje draaien. Lukt bij mij altijd. (SB-27 op een F-90).
Toch vraag ik me af of de D80 nog wel zo'n gaatje heeft? Zo niet, is er natuurlijk kans dat het pinnetje zichzelf heeft vastgezet in een ander deel van de flitsschoen - of erger, in één van de flitscontacten?
Groet, E.M. de Klerk
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
De D80 heeft ongetwijfeld nog het matchende gaatje, want ook de D300 heeft dat nog in zijn flitsschoen, bovendien zet je modernere flitsers (zoals de SB-800) helemaal niet meer vast met een draaiwiel, maar alleen met datzelfde pinnetje, dat naar beneden wordt gedrukt met een schakelaar/hendeltje.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik kan het helaas zelf nu niet uitvoeren, kennis heeft de camera weer meegenomen.
Wel goede tips allemaal. Het lijkt er dus op dat het pinnetje door middel van schuiven weer naar binnen moet gaan?!?
Heb zelf ook nog gedacht om klein druppeltje dunne olie tussen flitsschoen te laten lopen in de hoop dat pinnetje gangbaar wordt.
Waar kan overigens het beste een nieuwe body gekocht worden? Ik zit zelf te denken aan cameranu in Urk. Wat vinden jullie?

Wel goede tips allemaal. Het lijkt er dus op dat het pinnetje door middel van schuiven weer naar binnen moet gaan?!?
Heb zelf ook nog gedacht om klein druppeltje dunne olie tussen flitsschoen te laten lopen in de hoop dat pinnetje gangbaar wordt.
Waar kan overigens het beste een nieuwe body gekocht worden? Ik zit zelf te denken aan cameranu in Urk. Wat vinden jullie?

- Frans
- Clublid
- Contacteer:
Is bij mij ook een keer gebeurd met de SB25 en de F90.
Het pennetje was afgebroken en was met geen mogelijkheid meer terug te duwen in de flitsvoet.
Ten einde raad de combinatie maar naar een reparateur bij mij in de buurt gebracht die de SB25 en de F90 weer van elkaar gescheiden heeft,
en er gelijk een nieuw ( metalen ) pennetje ingezet heeft.
Succes ermee
Groeten Frans
Het pennetje was afgebroken en was met geen mogelijkheid meer terug te duwen in de flitsvoet.
Ten einde raad de combinatie maar naar een reparateur bij mij in de buurt gebracht die de SB25 en de F90 weer van elkaar gescheiden heeft,
en er gelijk een nieuw ( metalen ) pennetje ingezet heeft.
Succes ermee
Groeten Frans
De boel is weer gescheiden !!!

De delen zijn inmiddels gescheiden, de camera gecontroleerd en flitsvergrendeling gerepareerd.
Totale kosten:
D80 loonkosten 50,-
SB25 loonkosten 25,-
SB25 materiaalkosten 10,-
Overige 12,-
Verzendkosten 11,-
BTW 20,52
TOTAAL 128,52
Camera is alweer onderweg.
Misschien is het een goede zaak om regulier onderhoud te verrichten aan flitser. gangbaarheid van pinnetjes controleren, vergrendeling controleren.
Alert zijn wanneer het afhalen van een flitser moeizamer begint te worden.
Bij deze wil ik iedereen die gereageerd heeft op mijn posting Hartelijk Bedanken!