Welke software gebruiken jullie voor fotobewerking ?
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Delen van een foto selecteren voor plaatselijke correcties gaat ook heel goed en gemakkelijk (!) met Capture NX. Hiervoor zijn verscheidene selectiegereedschappen beschikbaar en natuurlijk de veel geroemde U-point technologie.smitsfotografie schreef: Is makkelijk uit te leggen Photoshop is groter met veel meer mogelijkheden, hier is het mogelijk om delen van een foto te selecteren en apart te corrigeren, ten opzichten van de rest van de foto.
Lightroom is meer bedoeld om de gehele foto te corrigeren.
Jur
- Cookie1397
- Clublid

geen flauw idee wat hij er tussen doet. Heb op diverse websites naar producten gescout en gechecked en deze is er tussendoor geglipt.
En achteraf gezien had ik inderdaad beter Capture niet kunnen toe voegen en de vraag stelling kunnen plaatsen in de trend van "wat gebruiken jullie naast Caputure ....."
MAar goed ik denk dat het al vrij duidelijk is.
Adobe met als voorkeur CS2 of CS3

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat lijkt me toch niet. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat iedereen met Nikon Capture werkt. Ik heb mezelf nu twee avonden "gedwongen" ermee te werken, en ik moet zeggen dat het toch wel erg makkelijk werkt. Maar het is zo, zo langzaam...Robin schreef:En achteraf gezien had ik inderdaad beter Capture niet kunnen toe voegen en de vraag stelling kunnen plaatsen in de trend van "wat gebruiken jullie naast Caputure ....."
Maar ik zal het vast vaker gaan gebruiken naast mijn hoofdprogramma: LightRoom. Fantastisch om grote hoeveelheden foto's even snel door te werken. De interactie met andere programma's vind ik echter niet je van het, waardoor ik in de praktijk foto's niet vaak meer even extra aandacht geef die ze soms toch wel verdienen. Maar ik kan met LightRoom vrij veel, dus ik klaag niet!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Niet snel maar ik vind de kwaliteit van de conversie van NEF-bestanden althans van een D70s véél mooier dan van de RAW-converter van Adobe.PatrickP schreef:Dat lijkt me toch niet. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat iedereen met Nikon Capture werkt. Ik heb mezelf nu twee avonden "gedwongen" ermee te werken, en ik moet zeggen dat het toch wel erg makkelijk werkt. Maar het is zo, zo langzaam...
Hoe is dat bij de latere modellen, bijvoorbeeld bij de D300 en D3?
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
@jurDelen van een foto selecteren voor plaatselijke correcties gaat ook heel goed en gemakkelijk (!) met Capture NX
Dat is mij bekent,maar het ging om het verschil tussen Photoshop en lightroom.
@Skippy
Dat is waar en te verklaren, Nikon kan en hoeft de raw-converter alleen te maken
voor hun eigen rawe data en die verschilt al van camera type en camera type.
Adobe maakt een raw-converter die door meerdere cameramerken moet kunnen
worden gebruikt, hier moet men dus compromissen gaan sluiten, en dat
schilt altijd.
En als je net als ik foto's bewerk, van meerdere merken camera's (van derde)
dan ga ik echt niet voor elke merk een ander programma gebruiken, lees kopen.
Bovendien weet je op den duur van alle programma's een beetje, je kunt
beter proberen om een programma te gebruiken, zodat je alle ins en outs kent,
om er zo veel mogelijk uit te halen.
Werk zelf hoofdzakelijk met Photoshop al vanaf 3 en ik heb dus sneller iets
gedaan met Photoshop, dan dat ik eerste weer een ander programma moet
leren kennen, dat wil niet zeggen dat ander slechter of beter zijn, maar voor mijn
werkt het gewoon sneller.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Photoshop Design Premium CS3....
En ook nog legaal!!!!
(Het heeft voordelen om op de zaak direct betrokken te zijn bij het ontwikkelen van de website, catalogus en dergelijke. De "baas" wou dat ik ook werk thuis doe daarvoor? Prima, dan mag er ook voor gezorgd worden dat ik de software er voor heb
)
Rob.
En ook nog legaal!!!!
(Het heeft voordelen om op de zaak direct betrokken te zijn bij het ontwikkelen van de website, catalogus en dergelijke. De "baas" wou dat ik ook werk thuis doe daarvoor? Prima, dan mag er ook voor gezorgd worden dat ik de software er voor heb

Rob.