Exposure to the right...voorbeelden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
NielsThijssen

Exposure to the right...voorbeelden

Bericht door NielsThijssen » za mar 08 2008 8:14 pm

Hoi allen,

Heb op Luminous landscape gelezen over de mening van "expose to the right", dit zou bij DSLR de signaal/ruisverhouding optimaal benutten met behoud van details.
Ik ben zelf al aan t spelen er mee hoe dit moet maar goed... kom niet echt ver er mee.

Heeft iemand tips/trucs en/of adviezen (evt. met leuke foto's ter verduidelijking)?

En is deze techniek op ELKE foto toe te passen? Ik probeer gewoon meestal de curves in het midden van de 5 gebieden te behouden... en probeer uitgebeten lichten te voorkomen.... maar goed, nu dat verschuiven naar rechts nog... ;)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za mar 08 2008 8:56 pm

Dat is inderdaad lastige materie. Ik ben er tijdens een cursus mee bezig geweest. De essentie is dat je meeste beeldinformatie rechts in je histogram zit. Je maakt een foto, beoordeelt vervolgens het histogram.
Daarna maak je nog een foto waarbij je gaat overbelichten. Stel je camera zodanig in dat de overbelichte delen gaat flikkeren. Nu is het zaak dat je zoveel mogelijk overbelicht, maar je beeld mag dus niet gaan flikkeren. Als je die foto gemaakt hebt, open je hem in de RAW converter. Je foto lijkt nu veel te licht. Stel hem bij met de schuifjes,totdat je de foto goed vindt ( dit alles doe je nog steeds in de RAW converter). Pas daarna open je het bestand in Photoshop en werkt het verder af.

Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik er na die cursus nooit meer mee bezig geweest ben :oops: Je moet daar echt de tijd voor nemen, zowel tijdens het fotograferen als in de nabewerking.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » za mar 08 2008 9:04 pm

aha, dus in het kort komt het er op neer:
-maak foto, zorg dat deze "nipt" voor het einde van de rechterzijde afkapt;
-openen in een RAW converter
-in de converter corrigeren naar de juiste belichting & opslaan;
-onderling vergelijk zou dan beduidend ruisvrijer moeten wezen...

Hmmm, dilemma. In september ga ik naar Amerika voor 3 weken,
dus ga ik voor elke foto "rechts" te belichten of maar gewoon in t midden.... :?

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » za mar 08 2008 10:59 pm

Vlgs het boek RAW van J.W. Elzenga geldt "rechts belichten" voornamelijk voor foto's die geen echte heldere tinten bevatten en dus aan de rechterkant van het histogram geen informatie hebben zitten.
Het doel is eigenlijk om alle helderheidswaarden te benutten.
Bovengenoemd boek is trouwens een aanrader.
Succes ermee.

Groeten Frans

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » zo mar 09 2008 12:45 am

Dank, ik heb nog welk leuke link gevonden die ik graag deel met jullie

http://www.rogercavanagh.com/helpinfo/2 ... ight-1.stm

goede voorbeelden vind ik!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”