"Oude" DVD's', aantal Jpeg's niet te openen
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
"Oude" DVD's', aantal Jpeg's niet te openen
Help !!!!
Een paar jaar gelden ben ik op mijn oude computer aan het ruimen gegaan. Een heel aantal bestanden met jpeg's van inventarisatieprojecten overgezet op DVD. Met de snelheid van destijds van 1-op-1.
Het zijn geen topopnamen, pure registratie van natuurterreinen en biotopen o.a. van een aantal natuurontwikkelingsgebieden. Het is gewoon jammer, het gaat me eigenlijk meer om het probleem dan om de plaatjes.
Nu 3 jaar later zijn deze terreinen opnieuw bekeken en gefotografeerd.
Om de verschillen zichtbaar te maken wilde ik mijn eerdere opnamen in het verslag opnemen. Dat lukte maar mondjesmaat. Sommige foto's waren stomweg niet te openen of over te zetten naar mijn huidige harde schijf / computer.
De brander waarmee ik destijds de DVD's gemaakt heb is al lang hemelen.
VRAAG.
Is dit een bekend probleem en heeft iemand hier een oplossing voor bedacht of aangereikt gekregen. En is de opslag op DVD's dan zo slecht over te houden dat ik er maar helemaal van af moet zien.
Heden staan mijn bestanden sinds een jaar allemaal op externe schijven als backup.
Bij verschillende kennisen en vrienden lukte het ook niet de DVD's uit te lezen of over te zetten. Opvallend was wel dat het dezelfde Jpeg's betrof.
Schade aan de DVD's is niet waar te nemen. Zelfs niet bij een vergroting van 30x
Bladmos
Een paar jaar gelden ben ik op mijn oude computer aan het ruimen gegaan. Een heel aantal bestanden met jpeg's van inventarisatieprojecten overgezet op DVD. Met de snelheid van destijds van 1-op-1.
Het zijn geen topopnamen, pure registratie van natuurterreinen en biotopen o.a. van een aantal natuurontwikkelingsgebieden. Het is gewoon jammer, het gaat me eigenlijk meer om het probleem dan om de plaatjes.
Nu 3 jaar later zijn deze terreinen opnieuw bekeken en gefotografeerd.
Om de verschillen zichtbaar te maken wilde ik mijn eerdere opnamen in het verslag opnemen. Dat lukte maar mondjesmaat. Sommige foto's waren stomweg niet te openen of over te zetten naar mijn huidige harde schijf / computer.
De brander waarmee ik destijds de DVD's gemaakt heb is al lang hemelen.
VRAAG.
Is dit een bekend probleem en heeft iemand hier een oplossing voor bedacht of aangereikt gekregen. En is de opslag op DVD's dan zo slecht over te houden dat ik er maar helemaal van af moet zien.
Heden staan mijn bestanden sinds een jaar allemaal op externe schijven als backup.
Bij verschillende kennisen en vrienden lukte het ook niet de DVD's uit te lezen of over te zetten. Opvallend was wel dat het dezelfde Jpeg's betrof.
Schade aan de DVD's is niet waar te nemen. Zelfs niet bij een vergroting van 30x
Bladmos
Het probleem is bekend en daarom sla ik alles op op een HDD, met een backUp op een andere schijf.
Ik las in een computertijdschrift, ik dacht PC-actueel< dat er software voor is ontwikkeld, maar het blad is net weg.
Ik vind het niet zo vreemd dat het dezelfde files zijn die niet te openen zijn, want die zijn nl beschadigd.
PS heb je ze trouwens 3 j geleden gecontroleerd? Want ook bij het branden wil het weleens fout gaan en ze kunnen dus gewoon 3 ja defect in kast hebben gestaan.
Ik las in een computertijdschrift, ik dacht PC-actueel< dat er software voor is ontwikkeld, maar het blad is net weg.
Ik vind het niet zo vreemd dat het dezelfde files zijn die niet te openen zijn, want die zijn nl beschadigd.
PS heb je ze trouwens 3 j geleden gecontroleerd? Want ook bij het branden wil het weleens fout gaan en ze kunnen dus gewoon 3 ja defect in kast hebben gestaan.
Ik had iets soortgelijks. Ik had mijn fotoarchief op DVD gezet en daarvoor kwaliteits DVD gebruikt. Na het branden gelijk de DVD in het doosje gedaan.
Maar later bleek dat ik maar 1/3 van de fotos op de DVD kon terugvinden.
En toen voor de grap een nieuwe DVD gebrand en direct daarna gecontroleerd. Het zelfde euvel. Dus het lijkt bij mij dat de DVD op zich mogelijk goed is maar dat de software voor het lezen (?) de zaak niet meer kan handelen. Het lijkt wel of Windows XP over de zeik gaat en mss dat het onde Linux wel goed kan gaan.
Je kunt trouwens eens kijken op internet naar DVD rescue programmas, ik heb ze wel eens vermeld zien staan.
En vanaf nu zet ik mijn fotos alleen maar op Sony CD-rom in a jewel case
daar heb ik goede ervaringen mee.
Wolf
Maar later bleek dat ik maar 1/3 van de fotos op de DVD kon terugvinden.

Je kunt trouwens eens kijken op internet naar DVD rescue programmas, ik heb ze wel eens vermeld zien staan.
En vanaf nu zet ik mijn fotos alleen maar op Sony CD-rom in a jewel case

Wolf
CD/DVD-rot of wat dan ook maakt allemaal niets uit.
Gebruik op de eerste plaats kwalitiets CD/DVD's
Verder moet er gekeken worden naar welk merk writer en CD/DVD's,
niet alle merken writers kunnen met alle schijven overweg, je zult altijd moeten testen met welke schijven je eigen writer overweg kan.
Mijn ervaring is dat de Plextor writers met de meeste merken schijven overweg kan.
Zelf heb ik Verbatim DVD's (geschreven met een Plextor) die 4 tot 5 jaar oud zijn en nog altijd zijn te lezen, ook op andere dan Plextor.
Ook maakte ik tot nu toe ieder jaar een nieuw kopie van mijn DVD's met foto's. De oude bewaar ik en test ik af en toe.
Tot nu toe zijn nog alle leesbaar.
Hub
Gebruik op de eerste plaats kwalitiets CD/DVD's
Verder moet er gekeken worden naar welk merk writer en CD/DVD's,
niet alle merken writers kunnen met alle schijven overweg, je zult altijd moeten testen met welke schijven je eigen writer overweg kan.
Mijn ervaring is dat de Plextor writers met de meeste merken schijven overweg kan.
Zelf heb ik Verbatim DVD's (geschreven met een Plextor) die 4 tot 5 jaar oud zijn en nog altijd zijn te lezen, ook op andere dan Plextor.
Ook maakte ik tot nu toe ieder jaar een nieuw kopie van mijn DVD's met foto's. De oude bewaar ik en test ik af en toe.
Tot nu toe zijn nog alle leesbaar.
Hub
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik schat de houdbaarheid van mijn dvd's op drie jaar. Daarna kopieer ik ze naar nieuwe media. Overigens brabd ik op halve snelheid en laat ik nero de schijf verifiëren. Dan weet je in ieder geval dat het brandproces goed is verlopen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het is al eerder gezegd in de bladen, als je DVD's met foto wilt bewaren, neem een kwaliteits DVD, en een zo langzaam mogelijke brandsnelheid, dit geeft het beste resultaat, verder donker en koel bewaren 10 - 15 graden.
Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
-
- Forumlid
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
In Computertotaal stonden laatst recensies van twee uitstekende datarecovery programma's, die beide speciaal geschikt zijn om dataverlies op cd/dvd te recoveren. het betreft:
ComputerTotaal jaargang 15, aflevering 11, p.52. besproken programma's zijn:
Isobuster 1.91, €38,-- www.isobuster.com. Scoorde een 8
CDRoller 6.30, $29,50 www.cdroller.nl. Scoorde een 7
Beide programma's presteren uitstekend, aldus tester Arijan Ooijevaar.
ComputerTotaal jaargang 15, aflevering 11, p.52. besproken programma's zijn:
Isobuster 1.91, €38,-- www.isobuster.com. Scoorde een 8
CDRoller 6.30, $29,50 www.cdroller.nl. Scoorde een 7
Beide programma's presteren uitstekend, aldus tester Arijan Ooijevaar.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jpg files redden?
Hallo,
Ik gebruik zelf regelmatig PC Inspector om foto bestanden die door een of andere crash niet meer optimaal zijn te redden, dit gratis programma kan je downloaden op: http://www.pcinspector.de/smart_media_r ... elcome.htm
Misschiennhet proberen waard?
Gr Laura
Ik gebruik zelf regelmatig PC Inspector om foto bestanden die door een of andere crash niet meer optimaal zijn te redden, dit gratis programma kan je downloaden op: http://www.pcinspector.de/smart_media_r ... elcome.htm
Misschiennhet proberen waard?
Gr Laura