Tamron 17-50 f2.8 schijnt te overbelichten bij flitsen

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Tamron 17-50 f2.8 schijnt te overbelichten bij flitsen

Bericht door Patrick » di mar 11 2008 12:02 am

Ik kwam dit toevallig tegen op een nieuw ontdekte site.

http://dptnt.com/2007/10/over-exposed-f ... -xr-di-ii/

Onze hoog aangeslagen lens schijnt te afstand tot het onderwerp niet goed door te geven, waardoor het flitssysteem van Nikon denkt dat het onderwerp verder weg is, met als resultaat een overbelichting. Dit zou alleen zijn in de Nikon TTL-BL mode, niet in de normale TTL mode. :cry:

Iemand hier ervaring mee? Ik zal het hier eens even testen met behulp van m'n 50mm 1.8 als vergelijkingsmateriaal.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » di mar 25 2008 4:09 pm

Heb je al vergelijkingsmateriaal? Ik zou het graag van je zien.

Maar hoe doet de Tamron het dan op de D80 en D300 waarvan beweerd wordt op dit forum dat die zonder flitser al overbelichten.
Gaat het dan dubbelop?

Het liefst foto's van Tamron 17-50 icm D300 of D80.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di mar 25 2008 8:19 pm

hmm... Maak o.a. gebruik van deze combinatie en heb vorige week een aantal foto's geschoten met deze lens op mijn D300 i.c.m. de SB600.

Bijgaand een aantal voorbeeelden: (huis-tuin en keukenfoto's... geen technische hoogstandjes)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dit overbelicht? Kan het moelijk zeggen omdat ik geen vergelijkinsmateriaal heb met een andere lens in exact dezelfde situatie. Misschien dat er deskundigen hier iets van kunnen zeggen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mar 25 2008 9:21 pm

Zeker niet overbelicht, de 1e is prima, de tweede en de derde zouden naar mijn idee zelfs wat meer belicht mogen worden.
Als ik dit zo zie is er dus niets aan de hand.

Gebruikte je wel TTL-BL? :)

Zijn ze trouwens direct geflitst of lijkt dat maar?

lennardp

Bericht door lennardp » di mar 25 2008 9:29 pm

kijk maar naar de ogen, dan zie je dat het direct geflitst is...

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di mar 25 2008 9:37 pm

inderdaad direct geflitst. Belichting kan ook beter maar was zoals al gezegd "huis - tuin - en keukenfoto" (dus heb hier ook niet veel moeite gedaan. P-stand JPG-jes met flits en geen correctie verder...) Ging me er om dat ik me niet helemaal kon vinden in de opmerkingen in de genoemde artikelen. Foto's zijn TTL-Bl geflitst. Heb de Tamron lens sinds kort i.c.m. de 70-200 2.8 VR nikkor ter vervanging van de Nikkor 18-200. Helderheid staat overigens standaard wel op -1 en verscherping op 9.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”