D50 inruilen voor D80 of D200?
D50 inruilen voor D80 of D200?
Beste forumleden,
Zit al enige tijd om te dubben om mijn D50 in te ruilen voor een D80 of D200. Prijzen zijn de laatste tijd lekker verlaagd, oa door D300.
Ik heb internet veelvuldig geraadpleegd voor informatie en vergelijking. Ook regelmatig op de forums gekeken.
Ik hou me het meest bezig met portretfotografie en sport (met name tennis). Ik gebruik hiervoor op mijn D50: 50mm 1.8, 28/75mm 2.8 en 70/300 mm VR (eventueel met SB600).
Belangrijk vind ik in ieder geval snelheid autofocus, ISO gevoeligheid en opnamesnelheid.
Ik weet dat vraag vaker gesteld zal zijn. De specs van beide camera´s heb ik ook wel nagezocht, maar ben benieuwd van ervaringen van degenen die ervaring met beide camera´s hebben. Een D80 body kost ca EUR 650,00 en een D200 is te krijgen voor EUR 995,00. Is dit verschil het waard?
Weet toevallig ook iemand of er nog een vervanging van de D80 (met stofverwijdering) te wachten staat?
Vast dank voor jullie reactie.
Stefan
Zit al enige tijd om te dubben om mijn D50 in te ruilen voor een D80 of D200. Prijzen zijn de laatste tijd lekker verlaagd, oa door D300.
Ik heb internet veelvuldig geraadpleegd voor informatie en vergelijking. Ook regelmatig op de forums gekeken.
Ik hou me het meest bezig met portretfotografie en sport (met name tennis). Ik gebruik hiervoor op mijn D50: 50mm 1.8, 28/75mm 2.8 en 70/300 mm VR (eventueel met SB600).
Belangrijk vind ik in ieder geval snelheid autofocus, ISO gevoeligheid en opnamesnelheid.
Ik weet dat vraag vaker gesteld zal zijn. De specs van beide camera´s heb ik ook wel nagezocht, maar ben benieuwd van ervaringen van degenen die ervaring met beide camera´s hebben. Een D80 body kost ca EUR 650,00 en een D200 is te krijgen voor EUR 995,00. Is dit verschil het waard?
Weet toevallig ook iemand of er nog een vervanging van de D80 (met stofverwijdering) te wachten staat?
Vast dank voor jullie reactie.
Stefan
mijn inschatting (ik heb een d80) is dat de d80 een verbeterde/modernere versie is van de d50. De d200 is echt een slag verder dan de d80.
Persoonlijk zou ik voor de d200 gaan (als ik nu mocht kiezen) of de d300. Maar met de d80, en de d50 ook trouwens, kun je heel mooie foto's maken. Een duurdere camera is geen garantie voor mooie foto's, maar daar zijn weer andere discussies voor
ajuus
emiel
Persoonlijk zou ik voor de d200 gaan (als ik nu mocht kiezen) of de d300. Maar met de d80, en de d50 ook trouwens, kun je heel mooie foto's maken. Een duurdere camera is geen garantie voor mooie foto's, maar daar zijn weer andere discussies voor

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb zelf het idee dat ie er dit jaar nog komt, 't zal wel rond oktober zijn.Weet toevallig ook iemand of er nog een vervanging van de D80 (met stofverwijdering) te wachten staat?
Het belangrijkste is gewoon als je er een wilt, moet je er gewoon eentje kopen, als je wilt wachten op de nieuwste blijf je wachten..

Die D-80, nou die bevalt ons zeer goed. je ziet nog net een beetje de bomen door het bos.
Koop je een D-300 die zeker beter is, kun je je er zeker van zijn dat je er een hoop extra functies bij krijgt waarbij je je af moet vragen ga ik die gebruiken...
Tsja allemaal afwegingen die het lastig kunnen maken.
Mijn keuze: Nog heel even wachten, als je dit niet kunt gewoon een D-80 halen.
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Eelco,D-80's schreef:Ik heb zelf het idee dat ie er dit jaar nog komt, 't zal wel rond oktober zijn.Weet toevallig ook iemand of er nog een vervanging van de D80 (met stofverwijdering) te wachten staat?
Het belangrijkste is gewoon als je er een wilt, moet je er gewoon eentje kopen, als je wilt wachten op de nieuwste blijf je wachten..:mrgreen:
Die D-80, nou die bevalt ons zeer goed. je ziet nog net een beetje de bomen door het bos.
Koop je een D-300 die zeker beter is, kun je je er zeker van zijn dat je er een hoop extra functies bij krijgt waarbij je je af moet vragen ga ik die gebruiken...
Groetjes Eelco
Hebben jullie wel eens foto´s gemaakt in donkere ruimten?
Ik vraag mij af of die D80 onder dezelfde omstandigheden hetzelfde presteert als het om ruis gaat.
Maar misschien heb je ook nog foto´s?
Ben benieuwd.
Ik ben er n.l. zelf ook nog niet uit. D80 of D300.
- EelcoD7100
- Forumlid
De belangrijkste reden dat wij voor de D80 gekozen hebben is het feit dat ie net iets uitgebreider is als een instapcamera en dat je niet voor ieder wissewasje het menu in moetnoortje53 schreef:Eelco,D-80's schreef:Ik heb zelf het idee dat ie er dit jaar nog komt, 't zal wel rond oktober zijn.Weet toevallig ook iemand of er nog een vervanging van de D80 (met stofverwijdering) te wachten staat?
Het belangrijkste is gewoon als je er een wilt, moet je er gewoon eentje kopen, als je wilt wachten op de nieuwste blijf je wachten..:mrgreen:
Groetjes Eelco
Ik vraag mij af of die D80 onder dezelfde omstandigheden hetzelfde presteert als het om ruis gaat.
Ben benieuwd.
Ik ben er n.l. zelf ook nog niet uit. D80 of D300.

Op de grotere camera's (D-200/300) zitten héél veel extra functie's, en we hebben ons daarbij de vraag gesteld : "Ga ik al deze functie's ook gebruiken??" In ons geval dus nee....
En onder moeilijke omstandigheden fotograferen..... Tsja, hoe erg is de ruis, is ie storend of niet.. Ik denk dat dit heel persoonlijk is.
Als je je D-80 op een statief zet en je hebt de beschikking over een 85mm 1.8.
Je moet bij bestaand licht fotograferen dus je zet je camera op 1600iso en de ruisonderdrukking aan en er rolt vervolgens zo'n plaat uit de camera..

Wij waren hier in ieder geval heel tevreden mee....

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Nee, de D50 is bedoeld voor instappers. De D80 is nieuwer als opvolger van de D70 bedoeld voor de serieuze amateur. Toch denk ik dat de stap D50 naar D80 niet zo groot is. Ik denk dat je beter kunt wachten op een opvolger van de D80 of je gaat voor een D200.emiel schreef:mijn inschatting (ik heb een d80) is dat de d80 een verbeterde/modernere versie is van de d50. De d200 is echt een slag verder dan de d80.
ajuus
emiel
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
D-80's schreef:De belangrijkste reden dat wij voor de D80 gekozen hebben is het feit dat ie net iets uitgebreider is als een instapcamera en dat je niet voor ieder wissewasje het menu in moetnoortje53 schreef:Eelco,D-80's schreef: Ik heb zelf het idee dat ie er dit jaar nog komt, 't zal wel rond oktober zijn.
Erg mooie plaat Eelco. Lekker helder en mooie kleur.
Bedankt voor je snelle reactie.
Duidelijke keuze. Nu ik nog......................![]()
Groet,
Mieke
Groetjes Eelco
Ben benieuwd.
Ik ben er n.l. zelf ook nog niet uit. D80 of D300.![]()
Op de grotere camera's (D-200/300) zitten héél veel extra functie's, en we hebben ons daarbij de vraag gesteld : "Ga ik al deze functie's ook gebruiken??" In ons geval dus nee....
En onder moeilijke omstandigheden fotograferen..... Tsja, hoe erg is de ruis, is ie storend of niet.. Ik denk dat dit heel persoonlijk is.
Als je je D-80 op een statief zet en je hebt de beschikking over een 85mm 1.8.
Je moet bij bestaand licht fotograferen dus je zet je camera op 1600iso en de ruisonderdrukking aan en er rolt vervolgens zo'n plaat uit de camera..
Wij waren hier in ieder geval heel tevreden mee....![]()
Groetjes Eelco & Monique
- EelcoD7100
- Forumlid